Děti ve škole v pražských Petřinách sedí za příplatek ve speciálně vybavené třídě, mají k dispozici dvě učitelky, přičemž jedna je rodilá mluvčí. Žáků je tam nejvýše kolem dvaceti. Navíc mají i delší odpolední vyučování. Škola, stejně jako řada dalších v Praze a středních Čechách, výuku zajišťuje ve spolupráci se soukromým sdružením Proedukace, které také inkasuje poplatek od rodičů.
Podmínky, za nichž začaly obecní školy jako nadstandard nabízet dvojjazyčnou výuku, se ale dostaly do hledáčku České školní inspekce.
Na začátku byla stížnost rodičů z pražské Základní školy Petřiny-jih, kteří už dále nemohli platit 65 tisíc ročně za to, že děti navštěvují v obecní základce dvojjazyčnou třídu. Poukazovali na to, že škola pak jejich děti přesunula do obyčejné třídy. Na konci to vše vyústilo ve velkou kontrolní akci České školní inspekce ve všech státních školách poskytujících za příplatek tuto nadstandardní výuku.
Problém je právě v příplatcích: obecní školy podle zákona nesmějí chtít od rodičů peníze za vzdělávání dětí. "Škola porušuje ústavou danou zásadu rovného přístupu ke vzdělávání a k bezplatnému vzdělávání žáků v základní škole zřízené obcí," stojí například v závěru inspekční zprávy týkající se výše zmíněné pražské školy Petřiny-jih.
Jenže móda dvojjazyčných tříd v obecních školách se rychle šíří. Obce to podporují. "Od rodičů máme velmi kladné reakce," říká třeba místostarostka středočeských Říčan Hana Špačková. "Školu proto v pokračování projektu podpoříme."
Ministr školství Marcel Chládek stojí na straně inspektorů. "Rovný přístup k bezplatnému vzdělávání je důležitý a je navíc garantovaný ústavou a Úmluvou o právech dítěte," říká.
Souhlasíte, aby některé ZŠ nabízely ve vybraných třídách nadstandardní výuku za příplatek od rodičů?
Ředitel základní školy na náměstí Interbrigády v Praze 6 Petr Karvánek podotýká, že radnice měla zájem na tom, aby jeho škola bilingvní třídu otevřela. Na argument, že děti ve třídě mají oproti ostatním výhodu - je jich ve třídě méně a mají dvě učitelky - namítá, že jinak se bilingvně vzdělávat nedá.
"Je-li tu poptávka po bilingvním vzdělávání, tak argument České školní inspekce, že se o to mají postarat soukromé školy, je úplně lichý. To je nesmysl, proč by to nemohly dělat obecní základní školy? Ty základní školy totiž umějí garantovat určitou kvalitu vzdělání, což ty soukromé školy mnohdy neumějí," míní Karvánek.