Včera večer se po nové asfaltové silnici projeli první řidiči, od dnešního rána tu po nových kolejích jezdí i tramvaje, jež půl roku musely most u Letenského tunelu složitě objíždět.
"Štefánikův most byl ve velmi špatném stavu. V roce 2002 ho poškodila povodeň, provoz na něm nebyl bezpečný," vysvětlil pražský primátor Pavel Bém.
Řidiči zde ještě v zimě skákali po pokroucené dlážděné vozovce, tramvaje jen pomalu projížděly po zprohýbaných kolejích. Dokonce hrozilo i uzavření mostu.
Na cyklisty se při opravě zapomnělo
Marně zde však budou hledat své místo cyklisté. Přestože město již několik let prohlašuje, že bude pomáhat rozvoji cyklostezek, na mostě není pruh vyhrazený pro kola.
"Lidé na kolech se tak budou muset dál nebezpečně proplétat mezi auty," povzdychl si Tomáš Cach z organizace Auto*Mat, jež cyklistické stezky v Praze prosazuje.
"Hlavně šlo o bezpečnost provozu, o pohodlné cestování městskou hromadnou dopravou a až hluboko pod tím je jakási cyklistická stezka,“ řekl Bém s tím, že stezka by vedla odnikud nikam.
Podle něj ji lze vybudovat později, až budou postaveny trasy na nábřeží. Na most nemohou ani vozíčkáři. U Letenského tunelu totiž chodník končí schodištěm.
Oprava stála 380 milionů korun, což je o několik milionů korun více, než se plánovalo. "Stav mostu byl horší, než jsme čekali,“ vysvětlil ředitel Technické správy komunikací Luděk Dostál.
Mosty v Praze chátraly desítky let
Štefánikův most je po Lahovickém klenoucím se přes řeku Berounku druhý v Praze, který byl po povodních opraven. V příštích letech ho budou následovat Libeňský a Hlávkův.
Přes Vltavu a Berounku se v Praze klene celkem 13 tramvajových nebo silničních mostů. Denně trpí pod náporem desítek tisíc aut a stovek tramvají, na což nebyly projektovány. Desetiletí chátraly, aby jim pověstnou poslední tečku daly právě ničivé povodně v roce 2002.
Celý letošní rok dělníci pracují také na Barrandovském mostě, v tyto dny například opravují nájezd od Chuchle. Již dříve silničáři opustili most Barikádníků, kde opravovali nájezdové rampy, po povodních se pracovalo na Palackého mostě.
Tento týden se také město pustilo do dlouho očekávané opravy Karlova mostu, jejž dělníci opustí až za deset let. - více zde
Nyní přichází na řadu Libeňský most z roku 1928. Ten utrpěl velké šrámy při povodních a od té doby po něm mohou tramvaje projíždět jen velmi pomalu.
S opravou chce město začít příští rok. Most bude zbourán a na jeho místě vyroste nový se čtyřmi pruhy pro auta, tramvajovými kolejemi a oddělenými cyklostezkami v obou směrech.
Teprve potom se stavbaři přesunou na Hlávkův most. Za jeho špatný stav může především hustý automobilový provoz. Ústí na něj totiž čtyři jízdní pruhy severojižní magistrály a také zde jezdí tramvaje.
"Ten budeme opravovat v roce 2009, spíše ale až v roce 2010. Mělo by to přijít na necelou miliardu korun,“ dodal ředitel TSK Dostál. Drobné úpravy čekají také Čechův most, kde se památkáři vrhnou na obnovu rezivějící výzdoby.