Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Ježek, MF DNES

Rozsvícené mlhovky v koloně zákonu neodporují, tvrdí policie

  • 231
Meteorologové hlásí návrat ranních mlh. "Mlhy mohou vydržet i přes dopoledne," upozorňuje plzeňská meteoroložka Marta Suchá. Před řidiči tak znovu vyvstane otázka - už musím rozsvítit zadní mlhovky? A jak je to s jejich používáním při jízdě v kolonách ve městech?

Husté mlhy řidiče trápily už v předchozích dnech. Většina řidičů svítila zadními mlhovými světly i v kolonách ve městě.

"Je to utrpení. Sunul jsem se v koloně po Karlovarské třídě asi dvacet minut. Felicie přede mnou měla pořád rozsvícená zadní mlhová světla. Když jsme se pomalu dosunuli až ke křižovatce v sadech Pětatřicátníků, už mě z toho tak bolely oči, že jsem myslel, že vyskočím z auta a řidiči, co byl přede mnou, půjdu zadní mlhovky osobně vypnut. Přitom minimálně půlka aut v koloně měla mlhovky vypnuté," popsal svoji zkušenost řidič Tomáš Buchta.

Podle oslovených policistů a specialistů na dopravu řidič s rozsvícenými zadními mlhovými světly v koloně jedná podle zákona. "Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy, přední světla smí v těchto podmínkách použít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště," odcitoval ze zákona Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.

Zákon ale nikde nedefinuje, co to je mlha, sněžení nebo hustý déšť. Teoreticky by tak měli řidiči zapínat zadní mlhová světla v okamžiku, kdy jim na přední sklo narazí první dvě sněhové vločky nebo když auto projíždí oparem u rybníka nebo řeky.

Zároveň zákon nerozlišuje mezi jízdou v obci a na volné silnici se zapnutými zadními mlhovkami. "Mlhová světla se používají i ve městě a v kolonách. Je jen na slušnosti a taktu řidiče, který musí zvážit, zda světla použít v koloně, či nikoli," dodal Ptačinský.

Pokud v koloně čekající před semaforem v "běžné" mlze nerozsvítíte zadní mlhová světla, policisté vám za to pokutu určitě nedají.

Existuje tedy nějaká pomůcka nebo pravidlo, podle kterého se při zapínání zadních mlhovek řídit? "Nejdůležitější je být viděn a v mlze snížit rychlost," říká šéf západočeské dopravní policie Václav Špíral.

Podle některých policistů by se v podobných případech mělo vycházet z takzvané bezpečnostní vzdálenosti mezi vozidly za jízdy. Tedy z rozestupu mezi auty, který je potřebný, aby vozidla stačila při náhlé překážce na silnici bezpečně zastavit.

"Pokud na takovou vzdálenost nevidím auto jedoucí přede mnou jasně, je nejvyšší čas na rozsvícení zadních mlhových světel," shodují se oslovení policisté.

Václav Ircing ze společnosti Besip upozornil ještě na jeden problém, se kterým se řidiči mohou na silnicích setkat. Mlha může být jen v určitých úsecích silnice. "Po průjezdu mlhou musí řidič světla do mlhy vypnout. Pokud se takto střídá mlha s jasnými úseky, po průjezdu mlhou musí řidič světla do mlhy vypnout. Pokud to neudělá, třeba na to zapomene, oslňuje auta jedoucí za ním," dodal Václav Ircing.

Pokud ale pojedete za tmy s rozsvícenými předními mlhovými světly, zároveň budete mít jen obrysová světla a hlavně nebude mlha, pokutě se s jistotou nevyhnete.


Video