Na křižovatce u Bezměrova se protínají dálniční sjezd směrem na Kojetín a silnice z Kroměříže na Vyškov, jež byla dlouhá léta hlavním tahem. Snímek byl pořízen ještě před instalací nového značení.

Na křižovatce u Bezměrova se protínají dálniční sjezd směrem na Kojetín a silnice z Kroměříže na Vyškov, jež byla dlouhá léta hlavním tahem. Snímek byl pořízen ještě před instalací nového značení. | foto: Policie ČR

Na křižovatce smrti se stále bourá, novému značení navzdory

  • 61
Silničářům na Kroměřížsku se nedaří překonat řidičské návyky na křižovatce smrti u Bezměrova na Kroměřížsku. Po vzniku křížení silnic před dvěma roky s následnou změnou přednosti v jízdě se zde stávají desítky nehod. Proto před pár dny přibylo nové dopravní značení. Marně, v pátek ráno se zde opět bouralo.

Za dva roky její existence se na křižovatce stalo skoro čtyřicet nehod. Hlavní silnice se totiž po letech změnila na vedlejší a řidiči se nenaučili změnu respektovat.

Na "křižovatce smrti", jak lidé místu říkají, jsou od konce minulého týdne ve směru od obce Bezměrov značky Stop a Zákaz předjíždění. Kromě toho přibyly šrafované ostrůvky, které silnici opticky zúží, a akustické brzdy, což je plastický nátěr, který řidiče upozorní na to, že přejíždí bílou čáru na vozovce, a nátěry, které zkracují brzdnou dráhu.

Zdá se to neuvěřitelné, ale ani taková úprava křižovatky u Bezměrova nedaleko Kroměříže nedonutí řidiče dát přednost. (4. listopadu 2011)

Jde o levnější variantu řešení. Tou dražší, kterou doporučují odborníci, je kruhový objezd. "To je nejbezpečnější typ křižovatky vůbec. Je o dvě třídy bezpečnější než jakkoliv řešená průsečná křižovatka," řekl Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Žádné brzdy, oba řidiči si mysleli, že jedou po hlavní

Jenomže na tu nejsou peníze, a proto silničáři v prvé řadě změnili značení. "Už je to hotové, ale myslím, že to trvalo zbytečně dlouho," potvrdil starosta Bezměrova Josef Večerka.

Za dobu, kdy silničáři sháněli peníze a dělali úpravy, se na křižovatce stala další nehoda, po které zůstali dva vážně zranění.

Při vážné nehodě dvou osobních aut u Bezměrova na Kroměřížsku se zranilo pět lidí.
Při vážné nehodě dvou osobních aut u Bezměrova na Kroměřížsku se zranilo pět lidí.
Při vážné nehodě dvou osobních aut u Bezměrova na Kroměřížsku se zranilo pět lidí.

Fotografie jedné z vážných dopravních nehod, které se v poslední době na křižovatce staly.

A nejnověji nyní, v pátek ráno, se stala další havárie. Srážce škodovky a peugeotu opět předcházelo nedání přednosti v jízdě, tedy opět zřejmě zvítězila jízda popaměti, novému značení navzdory. "Dopravní značení STOP nerespektoval řidič felicie," potvrdila kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.

Ve Škodě Felicia se těžce zranil pětašedesátiletý řidič a lehce o rok mladší spolujezdkyně, v peugeotu utrpěl lehčí zranění jednaapadesátiletý řidič.

Letošní zima rozhodne, zda se postaví rondel

V křižovatce se setkávají čtyři směry a tři vlastníci silnic, Zlínský a Olomoucký kraj a stát. Ti všichni se podělí o náklady na změny v křižovatce. "Jestli to splní účel, to nevím. Každý na to máme jiný názor, já si třeba myslím, že je křižovatka dost široká na to, aby mohla být kruhová hned od začátku," uvažuje Večerka.

Zda se nakonec u Bezměrova kruhový objezd postaví, má být jasné už po letošní zimě. "Během ní se ukáže, jestli změny stačí. Pokud tam nebude méně nehod, budeme to muset řešit dál," řekl pro MF DNES před časem šéf Ředitelství silnic a dálnic ve Zlínském kraji Karel Chudárek.

Křižovatka u Bezměrova mezi Kroměříží a Kojetínem vznikla po otevření dálniční připojky.

Křižovatka u Bezměrova mezi Kroměříží a Kojetínem vznikla po otevření dálniční připojky.

Teoreticky se ale kruhový objezd připravuje už nyní. Silničáři zjišťují, jak by se dalo technicky řešit třeba osvětlení křižovatky, která je uprostřed polí, a kolik by stavba stála.

O změnách na křižovatce u Bezměrova se začalo vážně mluvit až v létě, kdy na ní zemřeli tři lidé. Vznikla před dvěma roky a za tu dobu se na ní stalo bezmála čtyřicet nehod. "Naprosto fatální tam je psychologická přednost. Po rekonstrukci totiž obě silnice vypadají jako hlavní," vysvětlil Skládaný.

Největší problém je v tom, že dlouhá léta vedla hlavní silnice z Bezměrova na Ivanovice na Hané. Na konci roku 2008 se na ni ale napojil sjezd z dálnice na Brno a z hlavní byla rázem vedlejší. "Člověk se rozhoduje podvědomě a sebelepší dopravní značení mu to v kritické chvíli nevyvrátí," říká Skládaný.


Video