Na železničních přejezdech se počet obětí nehod zvýšil trojnásobně. Ilustrační foto

Na železničních přejezdech se počet obětí nehod zvýšil trojnásobně. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Na kolejích zemřou týdně čtyři lidé. Motoristé a chodci

  • 24
Drážní inspekce spočítala, že za prvních šest měsíců roku zahynulo na železnici 106 lidí. Dvaadvacet obětí, třikrát více než loni, si vyžádaly nehody na přejezdech. Zbývajících 84 mrtvých zůstalo po střetu s vlaky v kolejišti.

Tragických nehod přibylo především na přejezdech. Letos při 112 srážkách zahynulo 22 lidí a 54 jich bylo zraněno. Loni to bylo sedm mrtvých a 53 raněných.

"Mezi nejčastější zjištěné přestupky na přejezdech patří nerespektování výstražného světelného zařízení, přejíždění a přecházení přes přejezd těsně před přijíždějícím vlakem," uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Řidiči podle něj jezdí příliš rychle, dostatečně se nerozhlédnou a pak se vymlouvají na oslnění sluncem nebo přiznávají, že blikající výstražná světla přehlédli.

Slunečními paprsky vysvětloval například včera nehodu na přejezdu v Petrově na Hodonínsku řidič dodávky Fiat Ducato. - čtěte Osobní vlak smetl v Petrově dodávku, řidič utrpěl lehké zranění 

Zatímco nehody auta a vlaku nejsou vždy tragické, střety člověka a lokomotivy končí smrtí téměř vždy.

"Za prvních šest měsíců už pod koly vlaků při 127 střetech zahynulo celkem 84 osob a dalších 38 osob bylo důsledkem střetu s vlakem zraněno. Čísla jsou podobně tragická jako za první polovinu loňského roku, kdy při 122 střetech zahynulo 93 osob a 30 jich bylo zraněno," řekl mluvčí Drážní inspekce.

Mluvčí Zdeněk Neusar varuje i před přibývajícími úrazy elektrickým proudem.

"Střídavý proud o napětí 25 tisíc voltů může při vhodných klimatických podmínkách zabíjet i na vzdálenost jednoho metru a stejně nebezpečný je i stejnosměrný proud o napětí tři tisíce voltů, který může způsobit rozklad krve," uvedl rizika obou druhů napětí, která pohánějí české vlaky.


Video