Zásah u nehody tramvají v Ostravě

Zásah u nehody tramvají v Ostravě | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Inspekce řeší, zda ostravský dopravce zatajil problémy na jednokolejce

  • 2
Drážní inspekce zahájila správní řízení s ostravským dopravním podnikem. Firmě hrozí až dvacetimilionová pokuta za to, že inspektorům neoznámila dřívější mimořádné události na jednokolejné trati mezi Ostravou a Vřesinou. Při poslední nehodě, 11. dubna, tu zahynuli tři lidé.

"Jednalo se o mimořádné události ve smyslu zákona o dráhách, a to kategorie ohrožení," sdělil mluvčí inspekce Zdeněk Neusar.

František Kořínek, který je pověřen vedením DPO, už dříve řekl, že obě situace vedení firmy nepovažovalo za mimořádné události, a proto je inspektorům nenahlásilo. "Nyní máme možnost podívat se do spisu. Ke správnímu řízením se vyjádříme, až tak učiníme," řekl ředitel.

Podle inspekce vedení dopravního podniku pochybilo hned v několika bodech. Manažeři neoznámili vznik dvou mimořádných událostí, místo nezajistili a nezadokumentovali, události neprošetřili a nepřijali opatření, která by v budoucnu podobné situaci zabránila. - čtěte Tramvaje už proti sobě vyjely několikrát, přiznal dopravní podnik

Mimořádné události se staly loni v dubnu a červenci. Jeden z řidičů křižujících se tramvají nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí soupravu. Vjel na trať a chyba se později musela vyřešit couváním jedné ze souprav. Dopravce to vyřešil finančním postihem řidičů a o riziku se mluvilo na školeních.

V dubnu se chyba řidiče opakovala znova. Tentokrát ale s fatálními následky. Řidiči nestihli zabrzdit a soupravy se čelně srazily. "Je to pouze spekulace, ale mohli jsme bezpečnostní doporučení vydat podstatně dříve. Stejně tak mohl být na trati už dříve nainstalován modernější systém zabezpečení. Ne až po nedávné nehodě," řekl Neusar.

Zbývá vyslechnout dva zraněné cestující
Policie ze zavinění nehody zatím obvinila jen čtyřiadvacetiletého Petra Hrocha. Řidič připustil, že udělal chybu. Policie prošetřuje i postup vedení dopravního podniku.

Dopravce po nehodě přijal několik opatření, která by měla další tragédii zabránit. Technici na trati instalovali na čtyřech místech oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit na to, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si bude muset vždy vyžádat souhlas dispečera.

Nově u tratí také visí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. Dopravní podnik navíc na trati snížil o 20 kilometrů v hodině rychlost. Tramvaje nyní mohou jezdit maximálně 40 kilometrů v hodině.

Do konce roku by bezpečnost na jednokolejce mělo hlídat moderní elektronické zařízení.

Kriminalisté už vyslechli většinu cestujících. Nevyslechnuti zůstávají jen dva pacienti, u nichž to neumožnil zdravotní stav. Kriminalisté nyní čekají, až vyšetřování nehody dokončí Drážní inspekce.

,

Video