Podle drah už žena neměla na kolejích co dělat. Ilustrační foto.

Podle drah už žena neměla na kolejích co dělat. Ilustrační foto. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Inspekce prvně označila ČD za viníka smrti na nádraží

  • 171
Vyšetřování Drážní inspekce poprvé označilo za viníka smrti člověka v nádražním kolejišti České dráhy. Loni o Vánocích srazil dvaačtyřicetiletou ženu v Brandýse nad Orlicí rychlík, když přecházela mezi nástupišti. Podle vyšetřovatelů výpravčí vlak do stanice vůbec neměl pustit.

"Vyšetřování jsme uzavřeli jako jednoznačné pochybení Českých drah,“ říká mluvčí Drážní inspekce (DI) České republiky Zdeněk Neusar.

"Za existenci Drážní inspekce si nevybavuji žádný další případ, kdy by vina za usmrcení osoby po sražení vlakem ve stanici byla na straně železnice," dodal pro iDNES.cz Neusar.

Drážní inspekce funguje od začátku roku 2003. V tomto případě její vyšetřování mělo za cíl určit příčinu neštěstí. "Zodpovědnost konkrétních osob už není v naší kompetenci," upřesnil Neusar.

Osudná jinovatka na přechodu
K události došlo loni 26. prosince kolem sedmé hodiny večer. Žena se svou dvanáctiletou dcerou vystoupila v Brandýse z osobního vlaku, který přijel od Chocně. Ze vzdálenější koleje přecházely k nádražní budově po pražcovém přechodu.

Povrch byl ale namrzlý a dívka na něm uklouzla. Její matka položila tašky, které dosud nesla, pomohla dceři vstát a vyvedla ji mimo koleje. Když se ale vracela do kolejiště pro zavazadla, porazil ji rychlík ze směru od Ústí nad Orlicí.

"Podle vnitřních předpisů Českých drah nesmí výpravčí pustit vlak po bližší koleji, pokud je jiný na té vzdálenější,“ říká Neusar.

Dráhy provinění odmítají
České dráhy pochybení svých zaměstnanců vylučují. Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubala to potvrdil ověřovací pokus.

"Podle závěrů našich inspektorů bylo nástupiště dostatečně osvětlené, vlak, kterým cestující přijeli, už ze stanice odjel a všichni cestující kolejiště opustili. Paní se bohužel do kolejiště vrátila a nereagovala na výstražné znamení lokomotivy vlaku EC, který ji následně srazil. Podle vyjádření strojvedoucího měla čas kolejiště opustit,“ říká Kubal.

"Měla dvě vteřiny"
Stanice v Brandýse nad Orlicí nemá podchod a na to, aby cestující bezpečně opustili kolejiště, dohlíží výpravčí. Ten podle své výpovědi nikoho v kolejišti neviděl.

Jak sdělil iDNES.cz mluvčí DI Neusar, České dráhy v tomto případě nezajistily "bezpečný přístup k vlaku ve stanici bez mimoúrovňového křížení dráhy s ohledem na pohyb drážních vozidel".

Případem se nyní zabývá policie i Drážní úřad. Dojde-li úřad k závěru, že České dráhy porušily předpisy, může jim udělit pokutu až deset milionů korun.

Úřad má výhrady k tvrzení drah, že žena měla dost času z kolejí utéct. "Jestliže ji strojvedoucí podle své výpovědi viděl z padesáti metrů, měla dvě vteřiny. A nemusela ani vědět, že vlak houká na ni,“ říká náměstek ředitele Drážního úřadu Jiří Šépka.

Srážky lidí s vlakem

Loni zahynulo při 274 střetech s vlakem 209 lidí. Bylo to téměř o padesát více než v roce 2005. "Přitom zdaleka nešlo pouze o sebevraždy, kterým železnice nemůže zabránit, ale také o případy vzniklé důsledkem nepozornosti nebo po vědomém porušení předpisů. Tento trend pokračuje i v letošním roce," uvedla Drážní inspekce ve své zprávě ze začátku února.

Letos se proto inspekce rozhodla pro informační kampaně, ta jarní se zaměřila hlavně na děti. O jejich bezpečí na železnici se snaží také České dráhy, které varují například před nebezpečím úrazu proudem při přelézání vagonů. - více zde

,

Video