V těchto dnech silničáři na hlavním tahu z Brna do Trenčína opravují dva mosty u Zlechova. V červenci pak částečně uzavřou asi dva kilometry dlouhý úsek Míkovice–Veletiny, kde bude volný jeden jízdní pruh a provoz tam budou řídit semafory.
A zhruba ve stejný čas se také pustí do opravy povrchu obchvatu Bánova, který je nedaleko. Tam bude režim silničního provozu stejný.
„Obchvat Bánova je naše priorita. Budeme tam pokládat mikrokoberec, což je technologie nejnáchylnější na počasí. Musejí být suché a slunné dny,“ uvedl šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.
Když všechno půjde dobře, oprava obchvatu skončí na začátku září. Pak by silničáři začali rekonstruovat povrch na průtahu Buchlovskými kopci, který je rovněž součástí cesty I/50.
„Když začneme na této vytížené cestě cokoliv dělat, začnou se na ní okamžitě tvořit kolony,“ uvědomuje si Chudárek.
„Proto jsme nechtěli dělat všechny tři opravy současně. Nechceme, aby řidiči stáli každých pět kilometrů v koloně,“ doplnil.
Omezení se dotknou především řidičů z Uherského Hradiště a Starého Města.
„Když je někde světelná signalizace a jezdí se tam jedním pruhem, je to velmi nešťastné. Musíme to ale vydržet. Automobilová doprava je dominantní, zboží se převáží převážně kamiony a cesty trpí,“ reagoval starosta Starého Města Josef Bazala.
Silničáři mají dále v plánu opravu mostu na I/50 ve Starém Hrozenkově. Není ale jisté, že se akci podaří zahájit letos kvůli potížím s výběrovým řízením na dodavatele. Příští rok budou investice na této silniční tepně pokračovat naposledy.
„Teď obtěžujeme řidiče častěji, potom od nás budou mít na dalších deset let klid,“ ujistil Chudárek. Cesta, která prochází úpravami několik let, bude konečně v dobrém stavu.
Státní silničáři v současné době opravují části průtahů ve Valašském Meziříčí a v Rožnově pod Radhoštěm, kde by měli skončit během června a července. Také tam je doprava místy vedena v jednom jízdním pruhu.
Ke konci se chýlí rekonstrukce části dálnice D1 u Kroměříže, což ocení zejména řidiči jedoucí směrem na Brno. Neprůjezdná zůstává kvůli výstavbě druhé poloviny otrokovického dálničního obchvatu vedlejší cesta z Otrokovic do Pohořelic.
Na léto měli cestáři v plánu zlepšit průjezd Vizovicemi, ovšem vzhledem k tomu, že nedávné deště ještě více poškodily opěrnou zeď v sousedním Bratřejově, dostane přednost zřejmě tato akce.
„Nemůžeme obě investice dělat současně, abychom neuzavřeli objízdné trasy,“ sdělil Chudárek.
Navíc silničáři musejí respektovat termíny festivalu Masters of Rock a závodů Barum Czech Rally Zlín.
Starosta Loukova: Na opravu čekáme jako na smilování
Hned v úvodu června začaly potíže motoristům v Bystřici pod Hostýnem a okolí. Krajští silničáři tam do listopadu zrekonstruují silnici z Bystřice na hranici Zlínského a Olomouckého kraje. Semafory budou u Mrlínku a u Vítonic.
„Úplná uzavírka pak bude od okružní křižovatky nad Bystřicí směrem do centra. Objížďka povede po cestě směrem na Loukov a pak dolů k zámku. Většina omezení už platí,“ popsal náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.
Rekonstrukce 6,5 kilometru dlouhé silnice vyjde na skoro 140 milionů korun, což je největší letošní investicí na krajských cestách. A rozhodně ne ojedinělá. Chystá se například oprava části průtahu nedalekým Loukovem, bude úplně uzavřený a objízdná trasa povede přes Libosváry.
„Po objízdné cestě jedete bez omezení, u semaforů řidiči stojí a zpomalí je to,“ podotkl Berecka.
V Loukově má sklady pohonných hmot společnost Čepro a denně tudy projede kolem 130 těžkých cisteren.
„Ve stoupáních jsou vyježděné koleje, takže osobní auta si tam poškozují podvozky. Nebýt Čepra, nebylo by to tak hrozné. Na opravu čekáme jako na smilování,“ řekl loukovský starosta Antonín Zlámal.
Už třetím rokem pokračuje rekonstrukce silnice z Chvalčova směrem do Hostýnských vrchů. I tam na několika místech řidiče zbrzdí semafory.