ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Řidiče v Kunovicích čeká 270 dnů pekla, rozšíření cesty jim ale pomůže

  • 8
Průtah Kunovicemi, pro řidiče jeden z časově nejnáročnějších úseků v celém Zlínském kraji, čeká rekonstrukce. I když se jedná pouze o 1 200 metrů dlouhou část mezinárodní silnice I/55, její projetí znamená v dopravní špičce někdy i bezmála hodinovou ztrátu.

Oprava přinese zásadní změnu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si od částečného rozšíření vozovky slibuje větší plynulost a bezpečnost provozu.

„První dopravní omezení začne platit od úterý 20. července a potrvá do posledního listopadu. Půjde o celkovou uzavírku, řidiči budou využívat objížďku přes Míkovice a silnici I/50,“ uvedl ředitel zlínské správy ŘSD Karel Chudárek.

Do uzavřeného prostoru se spoustou obchodů, služeb a firem se dostanou v případě nutnosti pouze vozidla záchranářů, hasičů a policie. Součástí stavby za více než 116 milionů korun je rovněž rozšíření chodníků a cyklostezek.

Uzavírka od kunovického kostela až ke křižovatce u nadjezdu na silnici I/50 měla původně platit už od pondělí 19. července, ale nakonec se vše odsunulo na další den. Silničáři nechtějí nemile překvapit obyvatele Kunovic, kteří se budou vracet z dovolených a o novém dopravním režimu nevědí.

Mapa uzavírky 1 200 metrů dlouhého úseku na průjezdu Kunovicemi. Uzavírka začne 20. července 2021.

„Navíc jsme získali čas k vytyčení značek upozorňujících na změny a objížďku,“ vysvětlil Chudárek.

„V Kunovicích se na ni řidiči dostanou odbočením u kostela směrem na Míkovice.“ Křižovatka u nadjezdu bude až na výjimky v řádu hodin neustále alespoň v částečném provozu.

„Oproti tomu, co čeká nás, jsou současné půlhodinové kolony ve Zlíně slabý čaj,“ obává se řidič Richard Nedbal. Zaměstnanec pekáren vozí denně pečivo mezi souměstím Kunovice, Uherské Hradiště a Staré Město, a přestože je na dopravní problémy zvyklý, uzavírka je prý ještě zvýrazní.

„Všichni za volantem budou skřípat zuby,“ tvrdí řidič. „Kolony na sebe navazují a vedou z jednoho sousedního města do druhého. Když k tomu přičtete často úmorné vedro, není o co stát.“

Ke kritikům dlouhodobě nepříznivé situace patří rovněž kunovický starosta Pavel Vardan, jehož město na rekonstrukci se silničáři spolupracuje. „Výtky veřejnosti jsou oprávněné,“ říká starosta.

„Věřím ale, že jakmile práce skončí a vybudují se další úseky dálnice D55, tak se dopravní zátěž významně sníží. To za dočasné dopravní omezení spojené s výstavbou rozhodně stojí.“

Práce skončí v polovině roku 2022

Kapacitně přetížený úsek, jímž projede denně přes 25 tisíc aut, je rovněž místem častých dopravních nehod. Dochází zde ročně ke zhruba dvaceti haváriím a často je na vině právě nervozita z dlouhého čekání v kolonách.

„S ohledem na celkový význam mezinárodní silnice I/55 je tedy třeba všechny problémy co nejdříve řešit a ulevit řidičům a také místním, kterým rušná silnice dlouhodobě komplikuje každodenní život,“ upozornil ředitel Chudárek. „Zkrátka, než bude doprava svedena na dálnici D55, musíme zajistit funkčnost dopravní obsluhy.“

Prováděcí firma Skanska se zavázala, že práce skončí po 270 dnech, úsek by tak měl být v provozu nejpozději v polovině roku 2022.

Co všechno se tedy změní? „U křížení se silnicí I/50 zvětšíme počet řadicích jízdních pruhů a zrušíme přechod pro chodce napříč silnicí I/55. Přesuneme ho k autobusovým zastávkám,“ přibližuje projektový manažer zhotovitele Roman Zbořil.

Zastávky se přesunou do zálivů tak, aby nezasahovaly do jízdních pruhů. Úpravu čeká i 28 metrů dlouhá rampa mimoúrovňové křižovatky. „V ulici Na Rynku pak snížíme šířku vozovky a podél vybudujeme parkovací pruhy,“ naznačil Zbořil. „V příštím roce upravíme napojení v křižovatkách u kunovické radnice.“