Obyvatelé zlínské místní části Louky žádají změnu dopravního značení na silnici...

Obyvatelé zlínské místní části Louky žádají změnu dopravního značení na silnici směrem do Prštného. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Řidiči ve Zlíně zřejmě přijdou o zkratku, místní lidé chtějí jednosměrku

  • 12
Zlínská radnice zvažuje zavedení jednosměrky z místní části Louky do Prštného. Jde o náhradní trasu pro řidiče, kteří se chtějí vyhnout sousední hlavní silnici. Tamější obyvatelé sepsali petici, v níž žádají také další opatření na zklidnění dopravy a poukazují na zvýšený počet nehod.

Původně to byla polní cesta, kterou vybudovalo místní JZD. Silnice v ulicích Chaloupky a Pod Vinohrady, která spojuje zlínské místní části Louky a Prštné, však dnes slouží jako zkratka pro šoféry, kteří se chtějí vyhnout hlavní silnici na třídě Tomáše Bati. Zmíněná cesta totiž vede rovnoběžně s ní a nejsou na ní semafory.

„Hlavně řidiči z Jižních Svahů si tudy zkracují cestu, na křižovatce v Prštném zahnou doprava a jezdí tudy. Vyhnou se tak pěti semaforům,“ popisuje Jana Pilušová, jedna z iniciátorek petice za vznik jednosměrky. Podepsalo ji 150 obyvatel.

„Nejhorší je to ráno a večer, kdy lidé jezdí do práce nebo se z ní vracejí. Za domem máme sráz, takže hluk z dopravy se odráží a je opravdu hodně slyšet,“ líčí Pilušová.

Upozorňuje, že na Lesní čtvrti, Podhoří nebo Sokolské varianta s jednosměrkami funguje. „Nevidíme důvod, proč by tomu tak nemohlo být i u nás. Navíc auta tady jezdí dost rychle, cesta je velmi úzká a vedlejší chodník je široký jen metr. Už zde došlo k několika vážným zraněním cyklistů nebo chodců při dopravních nehodách,“ argumentuje Pilušová.

I proto lidé v petici žádají umístění příčných prahů a omezení rychlosti v ulicích Chaloupky a Pod Vinohrady na 30 kilometrů v hodině a zjednosměrnění další části silnice směrem z Louk až k začátku obydlené části Prštného, kde by platila padesátka.

V navazující ulici Pod Strání by už pak byl klasický obousměrný provoz a maximální povolená rychlost 40 kilometrů v hodině.

Obousměrný provoz pro cyklisty zůstane

A město se rozhodlo, že tuto variantu připraví. „Byl zpracován návrh pro zjednosměrnění komunikace spojující části Louky a Prštné, a to ve směru z Louk do Prštného, tak jak si tuto variantu přáli občané,“ popsal radní Michal Čížek.

Během ledna dostali tamější obyvatelé dotazníky, které měli vyplnit. Radnice zveřejní výsledky začátkem února a poté rozhodne o případné změně dopravního značení.

„Zjednosměrnění by přineslo výhodu nejen místním v podobě zklidnění dopravy, ale i cyklistům, protože by zde byl vyznačen cyklokoridor s možností obousměrného provozu cyklistů,“ uvedl mluvčí magistrátu Tomáš Melzer.

Lidé z Louk se o bezpečnější provoz snaží už dlouhá léta. Již v roce 2011 si nechali zpracovat studii, z níž vyplynulo, že ulicí projede denně 2 100 aut a sedm procent z nich překračuje povolenou rychlost.

Uvádí se v ní také, že šířka silnice je 4,5 metru, přičemž podle zákona musí být při dvou jízdních pruzích nejméně 6,5 metru, pokud je intenzita provozu vyšší než tisíc aut za 24 hodin.

Město však podle Pilušové tehdy reagovalo tím, že tranzitní doprava přes Prštné a Louky je „zanedbatelná“ a tato cesta funguje jako náhrada souběžné silnice I/49.

Pokud se na ní ve zmíněném úseku stane nehoda, řidiči mají jedinou možnost se jí vyhnout právě tím, že použijí místní komunikaci. Jestliže se zjednosměrní ve směru, jak to obyvatelé požadují, šoféři o tuto možnost přijdou.

Silnice má být jednosměrná z Louk (zelená šipka) až k začátku obydlené části Prštného (červená).

Silnice má být jednosměrná z Louk (zelená šipka) až k začátku obydlené části Prštného (červená).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz