Přiletěl, nebo nepřiletěl? Do Prahy měly dorazit dva stroje V-22 Osprey

Autor:
  11:44aktualizováno  13:05
V pondělí ve 12:41 podle nepotvrzených informací měly v Praze přistát letouny Bell Boeing V-22 Osprey. Akce probíhala pod velením amerického letectva USAF. Na našich streamovacích kamerách se nakonec neukázaly. Na dráze viditelně přistál pouze americký armádní vrtulník Black Hawk.

V-22 Osprey je letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Dvojice těchto letounů měla do Prahy dorazit v pondělí v rámci běžného výcvikového letu z německého Illesheimu (vojenské letiště ETIK). 

Očekávaný přílet byl podle letového plánu 12:41 (10:41 UTC). Na místě jsme měli dvě kamery a nabízeli jsme dvojici streamů z různých pohledů na letiště. Bohužel ani jeden přílet nezachytil. Diváci mohli během akce pouze zahlédnout přistání amerického vrtulníku Sikorsky UH-60 Black Hawk. Byl zřejmě součástí uvedeného cvičení a pravděpodobně přiletěl místo očekávaných Ospreyů.

Těsně před přistáním (ve 12:25) získala redakce Technet.cz pouze potvrzení, že nějaké stroje americké armády jsou skutečně na cestě. Na letiště se blížily od západu (směrem od Rakovníka). Jejich odpovídače však byly celou cestu vypnuté, takže je nebylo možné sledovat běžnými prostředky jako je například aplikace Flightradar. 

Odlet strojů (nebo stroje) do Polska je plánován na 14:00. Vše řídí americké vojenské letectvo (USAF), a je tedy nutné počítat s tím, že se může plán kdykoli změnit.  

Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.
Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.
Pravděpodobně Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla...

Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.

V-22 Osprey, legenda s pohnutým vývojem

V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání (stejně jako vrtulník). Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory - režimy VTOL (Vertical take off and landing) i STOL (Short take off and landing). Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Ve srovnání s vrtulníkem Osprey dosahuje výrazně delšího doletu. 

Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22 lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrální displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému. Když byl Osprey poprvé v Česku, přiletěl k nám z Anglie.

Dopravit pěchotu na místo nasazení i s výstrojí a schopnost poskytovat jí přímo na místě taktickou podporu. Tak by se v kostce daly shrnout propozice, které američtí stratégové zadali účastníkům tendru na nástupce Sea Stallionů. 

V rámci projektu JVX, jak byl vývoj nového stroje označen, se o to pokoušely firmy Aerospatiale, Bell, Boeing, Grumman, Lockheed a Westland. Zvítězilo spojenectví Bellu a Boeingu s typem pojmenovaným Osprey.

Na papíře se tento stroj jevil výtečně. Maximální rychlost přesahující 500 kilometrů za hodinu, bojový dolet 722 kilometrů, nejvyšší dolet 3 590 kilometrů, schopnost naložit až dvaatřicet vojáků a unést šestnáct tun nákladu včetně lehkého transportního vozidla Growler. Osprey měl být schopen nést široké spektrum variabilní výzbroje a současně absorbovat značnou míru bojového opotřebení. 

Kolmý start a přistání společně s vysokou manévrovatelností mělo zajistit uložení dvojice motorů Rolls Royce Allison T406/AE1107C Liberty do vertikálně výklopných pouzder. Námořní pěchota, která měla být primárním odběratelem strojů, si jich objednala dvě stě celkem za 1,714 miliardy dolarů.

Pět let po uzavření kontraktu, tedy v roce 1988, vyjel prototyp Osprey z hangáru. Sešlo se množství významných hostů, cvakaly uzávěrky fotoaparátů, kamery vrčely. Když skončila velká sláva, upřely se na nový stroj kritické zraky tvrďáků z námořní pěchoty. Na rozdíl od laiků jim bylo jasné, že stroj, který před nimi stál, má daleko nejen k dokonalosti, ale vůbec k jakékoliv bojové použitelnosti.

Proč se z letounu stal penězožrout a co všechno se během vývoje stalo, si můžete přečíst v článku: Proč letounem V-22 Osprey nesmí létat prezident.

Sledujte Slow TV přenos z letiště i z řeky

Projekt Slow TV běží na iDNES.cz již od roku 2015 a svou sledovaností tvoří nemalou část portálu Playtvak.cz

Aktuálně můžete sledovat tyto „nekonečné“ přímé přenosy:

Podívejte se i na další projekty naší „Pomalé televize“.

Nová funkce Slow TV. Přímo v obraze vidíte informace o startujícím nebo přistávajícím letadle.

Auta na magistrále stojí. Pohled z kamery Slow TV.

Krmící se dlask tlustozobý

Nejčtenější

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

Autobusy v Praze slaví století. První linka vedla z Vršovic do Záběhlic

Před sto lety, 21. června 1925, vyjely do ulic Prahy první dva autobusy Elektrických podniků hlavního města. Pravidelná linka spojila Vršovice se Záběhlicemi a odstartovala éru městské autobusové...

21. června 2025

Osud si s námi umí pohrát, říká pilot unikátního bombardéru Avro Anson

Je to jediný létající exemplář v původní verzi Mk.I na světě a jeden z pěti dosud provozovaných britských vícemotorových bombardérů z období druhé světové války. Na severní polokouli se z Austrálie a...

21. června 2025

Slet letadel, dronů i strojů budoucnosti. To je 55. Pařížská letecká show

Pařížský aerosalon, který probíhá každý lichý rok na tradičním místě v Le Bourget u Paříže, letos slaví 55. ročník. Koná se od 16. do 20. června a k vidění toho je opravdu mnoho. Od nejnovějších typů...

20. června 2025  16:49

Trefila nás záhadná částice. Podle vědců mohlo jít o temnou hmotu

V roce 2023 zaznamenal podvodní neutrinový detektor KM3NeT rekordní signál. Má jít o nejenergičtější částici tohoto typu, jakou kdy lidstvo zaregistrovalo. Podle nové teorie mohla být ještě daleko...

20. června 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Chcete si vydělat milion dolarů? K balíku peněz stačí vyřešit matematický příklad

Premium

Potřebujete nějaké peníze navíc? Americká nezisková organizace už čtvrtstoletí nabízí možnost vydělat si milion dolarů. Stačí vyřešit jednu z matematických úloh na jejím seznamu. Má to ale háček....

20. června 2025

Připravte se na nejdelší den roku a proč není vždy 21. června

Letní slunovrat vedle nejdelšího dne na severní polokouli, znamená také konec jara a začátek léta. Podle astrologů vstupuje Slunce do znamení Raka, což už však nyní neodkazuje na stejnojmenné...

20. června 2025

KVÍZ: Mladí asi nepochopí, staří zaskřípou zuby. Fyzické nosiče už odvál čas

Většinu fyzických nosičů zvuku, obrazu a dat již odvál čas. Pojďme na ně zavzpomínat. Starší procvičí paměť a otřou zpocené čelo, kolik za dnes v podstatě historické relikty kdysi utratili. A mladí...

vydáno 20. června 2025

Potvrzeno! Známe místo, kde leží vrak lodi Endeavour kapitána Cooka

Po více než čtvrt století výzkumu oznámili australští archeologové, že vrak s označením RI 2394 v přístavu Newport na americkém Rhode Islandu je skutečně lodí, která psala historii námořních objevů....

19. června 2025  17:06

Muskova největší loď Starship vybuchla už při testech na zemi

Příprava na jubilejní desátý testovací let kompletu Super Heavy a Starship se poněkud opozdí. Může za to neúspěšný test lodi Starship, která se podrobila tzv. statickému zážehu, což je standardní...

19. června 2025  9:50

Modelář zastavil čas. Převoz skruže na vodní dílo Orlík vtáhne do historie

Soutěž

V seriálu Příběh mého modelu se tentokrát pokocháme diorámou, se kterou se s námi podělil modelář Jiří Poch. Rozhodl se ztvárnit skutečný historický okamžik a použít zajímavé výtvarné techniky. Dále...

19. června 2025

Otestuje dětské křupky GERBER Organic Chewing Wheels
Otestuje dětské křupky GERBER Organic Chewing Wheels

Máte doma malého jedlíka staršího 10 měsíců? Přihlaste se do našeho testování s GERBER Organic Chewing Wheels – chutných křupek s banánem, které...

Na miniželeznici o rozchodu 381 mm jezdil za války nejmenší obrněný vlak

Cesty železniční jsou nevyzpytatelné. V tomto oboru vznikalo kdeco zvláštního, co dokázalo člověka usedlejšího tu více, tu méně překvapit. A to ať už se jednalo o nestandardní samotné dráhy, či o...

18. června 2025

Thajsko nakoupí gripeny modernizovaných verzí E/F. Má k tomu dobrý důvod

Královské thajské letectvo vybralo jako svou příští novou stíhačku švédské letouny JAS 39 Gripen. Dalo jim přednost před poslední variantou typu F-16. Nákup musí ještě schválit vláda. Teprve pak...

18. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.