Přiletěl, nebo nepřiletěl? Do Prahy měly dorazit dva stroje V-22 Osprey

  • 60
V pondělí ve 12:41 podle nepotvrzených informací měly v Praze přistát letouny Bell Boeing V-22 Osprey. Akce probíhala pod velením amerického letectva USAF. Na našich streamovacích kamerách se nakonec neukázaly. Na dráze viditelně přistál pouze americký armádní vrtulník Black Hawk.

V-22 Osprey je letoun, který umí odstartovat vertikálně, stejně jako vrtulník. Křídla lze během 90 sekund složit a stroj ukrýt třeba v útrobách letadlové lodi. Dvojice těchto letounů měla do Prahy dorazit v pondělí v rámci běžného výcvikového letu z německého Illesheimu (vojenské letiště ETIK). 

Očekávaný přílet byl podle letového plánu 12:41 (10:41 UTC). Na místě jsme měli dvě kamery a nabízeli jsme dvojici streamů z různých pohledů na letiště. Bohužel ani jeden přílet nezachytil. Diváci mohli během akce pouze zahlédnout přistání amerického vrtulníku Sikorsky UH-60 Black Hawk. Byl zřejmě součástí uvedeného cvičení a pravděpodobně přiletěl místo očekávaných Ospreyů.

Těsně před přistáním (ve 12:25) získala redakce Technet.cz pouze potvrzení, že nějaké stroje americké armády jsou skutečně na cestě. Na letiště se blížily od západu (směrem od Rakovníka). Jejich odpovídače však byly celou cestu vypnuté, takže je nebylo možné sledovat běžnými prostředky jako je například aplikace Flightradar. 

Odlet strojů (nebo stroje) do Polska je plánován na 14:00. Vše řídí americké vojenské letectvo (USAF), a je tedy nutné počítat s tím, že se může plán kdykoli změnit.  

Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.
Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.
Pravděpodobně Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla...

Sikorsky UH-60 Black Hawk přistává na Letišti Václava Havla 26.3.2018.

V-22 Osprey, legenda s pohnutým vývojem

V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání (stejně jako vrtulník). Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory - režimy VTOL (Vertical take off and landing) i STOL (Short take off and landing). Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Ve srovnání s vrtulníkem Osprey dosahuje výrazně delšího doletu. 

Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22 lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrální displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému. Když byl Osprey poprvé v Česku, přiletěl k nám z Anglie.

Dopravit pěchotu na místo nasazení i s výstrojí a schopnost poskytovat jí přímo na místě taktickou podporu. Tak by se v kostce daly shrnout propozice, které američtí stratégové zadali účastníkům tendru na nástupce Sea Stallionů. 

V rámci projektu JVX, jak byl vývoj nového stroje označen, se o to pokoušely firmy Aerospatiale, Bell, Boeing, Grumman, Lockheed a Westland. Zvítězilo spojenectví Bellu a Boeingu s typem pojmenovaným Osprey.

Na papíře se tento stroj jevil výtečně. Maximální rychlost přesahující 500 kilometrů za hodinu, bojový dolet 722 kilometrů, nejvyšší dolet 3 590 kilometrů, schopnost naložit až dvaatřicet vojáků a unést šestnáct tun nákladu včetně lehkého transportního vozidla Growler. Osprey měl být schopen nést široké spektrum variabilní výzbroje a současně absorbovat značnou míru bojového opotřebení. 

Kolmý start a přistání společně s vysokou manévrovatelností mělo zajistit uložení dvojice motorů Rolls Royce Allison T406/AE1107C Liberty do vertikálně výklopných pouzder. Námořní pěchota, která měla být primárním odběratelem strojů, si jich objednala dvě stě celkem za 1,714 miliardy dolarů.

Pět let po uzavření kontraktu, tedy v roce 1988, vyjel prototyp Osprey z hangáru. Sešlo se množství významných hostů, cvakaly uzávěrky fotoaparátů, kamery vrčely. Když skončila velká sláva, upřely se na nový stroj kritické zraky tvrďáků z námořní pěchoty. Na rozdíl od laiků jim bylo jasné, že stroj, který před nimi stál, má daleko nejen k dokonalosti, ale vůbec k jakékoliv bojové použitelnosti.

Proč se z letounu stal penězožrout a co všechno se během vývoje stalo, si můžete přečíst v článku: Proč letounem V-22 Osprey nesmí létat prezident.

Sledujte Slow TV přenos z letiště i z řeky

Projekt Slow TV běží na iDNES.cz již od roku 2015 a svou sledovaností tvoří nemalou část portálu Playtvak.cz

Aktuálně můžete sledovat tyto „nekonečné“ přímé přenosy:

Podívejte se i na další projekty naší „Pomalé televize“.

Nová funkce Slow TV. Přímo v obraze vidíte informace o startujícím nebo přistávajícím letadle.

Auta na magistrále stojí. Pohled z kamery Slow TV.

Krmící se dlask tlustozobý