Vodní díla jsou bezesporu strategickým objektem vysoké důležitosti. Průmysl zásobují elektrickou energií, technickou vodou, ale jsou i zdrojem pitné vody pro lidskou výrobní sílu. Destrukce vytipovaných přehrad v německém Porůří slibovala Spojencům na jaře 1943 citelný zásah v týlu nepřítele.
Jenže jak zničit hráz, která měla u paty tloušťku až 36 metrů a byla chráněna torpédovými sítěmi a protileteckou obranou? Britové dokázali vyvinout speciální bombu, které při pádu rotovala, na hladině fungovala jako hozená „žabka“ a nakonec explodovala v patřičné hloubce. Vše samozřejmě vyžadovalo dokonale připravený nálet, kladoucí extrémní požadavky na posádky bombardérů.
Zdánlivě nemožné se nakonec stalo skutkem, i když za cenu vysokých ztrát posádek vyslaných bombardérů RAF. Z 19 letounů se zpět vrátilo pouze 11. Na německé straně způsobily protržené přehrady masové ztráty na životech a významné materiální škody, jejichž náprava si vyžádala přesun a nasazení zhruba 10 tisíc pracovních sil ze všech koutů Německa. Definitivní opravy, včetně obnovení výroby elektřiny, se protáhly až do roku 1947. U příležitosti 80. výročí operace Chastise přinášíme rozsáhlý dvoudílný článek z našeho archivu:
Rozbíječi přehrad: Když kvůli Britům teklo Němcům do bot |