Diskuze
Dvouocasý ďábel zatápěl Němcům a v Pacifiku sundal Jamamota
Děkujeme za pochopení.
M43i50c41h62a49l 34S12o31l36n30i92c15k52y
Pane Folprecht hezký článek o P-38, podobně jako dříve o B17. Držím Vám palce a pište i o dalších zajímavých letadlech, máte dobré informace a navíc se to i dobře čte. V dnešní době youtuberů a influencerů to dá jistě více práce napsat něco co má technické, historické a faktické reálné podklady.
R91i20c92h94a83r87d 18A38u55b98r12e86c76h35t
Vůbec ne, už proto že je dnes všude plno literatury skoro o všem, a často dostupné jen po pár kliknutích myší.
F12r80a49n20t24i33š36e27k 87C63h84m22e82l50a49ř
P-38 Lightning bylo krásné letadlo. kdysi jsem ho postavil jako kit 1:32, vyblbnul jsem se u něj docela hodně
M48a10r33t43i34n 30G96l92a34s31e45r
Dle předních es Luftwaffe se P -38 nechal poměrně snadno vymanévrovat a znamenal téměř vždy jistý sestřel.
V19á78c14l94a41v 60K61o56c75á28l
To je pravda... Nemci byli trochu jinde nez Japoncici...technicky i kvalitou pilotu. Letoun takovyhle stavby mohl tezko konkurovat v manevrovym souboji klasicky jednomotorovy stihacce.
Č54e80s82t90m29í64r 92B14e40r98á74n34e87k
Málo známou skutečností je, že se P-38 objevily i v SSSR. Bylo to v rámci operace Fantic, kdy doprovázely bombardéry B-17 a B-24 při náletech na Debrecín a rumunské rafinerie. Po odbombardování pokračovaly svazy dál a přistály na Ukrajině v Poltavě. Akce byla v červnu 1944 uskutečněna 3x
Jinak je zajímavostí i kabina P-38, respektive její otevírání, boční skla se zatahují do trupu (jako u auta) a vrchní díl se odklápí vpravo.
R84a91d87i27m 47P82o68l52á61š30e92k
pěkný článek.
Jen bych uvítal zhodnocení vlastností P38 ještě z hlediska vzletových a přistávacích ploch.
Zdá se mně totiž, že v Tichomoří po většinu doby nesly zátěže leteckých bojů letouny schopné vzlétat a přistávat z letounových lodí. A že těch se taky vyrobilo mnohem víc.
P38 byl tak spíš "specialista" používaný v menším počtu. Mimo závěrečnou dobu války, kdy bojiště byly v doletu letišť postavených na dobytých územích.
Č72e30s54t51m60í43r 11B42e98r29á89n46e44k
To je dáno několika věcmi. První je, že velkou část bojů vedlo námořnictvo a tedy její letouny, další je, že v počátcích prostě nebyla v oblast dostupná pozemní letiště. To se samozřejmě výrazně změnilo po obsazení řady ostrovů a pak působilo naopak hodně letectvo armádní s jeho bombardéry a doprovodnými stíhači. P-38 je pozemní stroj armády, takže z letadlových lodí nepůsobil a zúčastnil se bojů z pozemních základen v Austrálii nebo na ostrovech. Pocit že hlavní tíhu neslo námořní letectvo je z části dán tím, že armádní začalo masivně až ke konci války, kdy už japonci byli slabší a tak to opticky působí, že to nebylo tak důležité. Samozřejmě že nálet třeba B-29 se nedá srovnávat s ničím co startovalo z letadlových lodí. Prostě to byla dvě (nebo 3, když počítáme USMC) letectva s různými stroji a také různými úkoly. Každé podporovalo svou složku.
M53i26l88a80n 58B97u23r74i45á70n34e96k
Neuvěřitelný článek! Paráda,tleskám.
I97v40a47n 55M31a71r55e23k
Neměli náhodou podobný stroj i Němci? Tuším se honosil přezdívkou "Rám" ?
V13l93a42d40a55n 21K81a67h80a50n
Fw 189 - to byl ale ciste pruzkumny letoun. Bf 110 - stihacka, ale koncept rychle zastaral a pak to byl spis tezky stihac / lehky bombarder
V56l64a12d51a 81D92o66l78e70z12a32l
Lockheed tenkrát v soutěži na dvoumotorovej stihac vyhrál nad Grummanem a jeho XP-50. Což bylo taky hodne zajímavý letadlo...
R79i96c83h83a27r63d 45A69u93b53r97e27c89h30t
XP-50 nakonec rozvedli do poměrně úspěšného Tigercatu.
J49o31s55e50f 12'85J40o17e64' 30V77o41c94h87y64á61n
Radku, díky moc za další parádní článek
Na P-38 si zalétal i legendární čs. stíhač Karel M. Kuttelwascher, DFC & bar (* 23. 9. 1916 Svatý Kříž u Německého (Havlíčkova) Brodu, † 18. 8. 1959 Truro, hrabství Cornwall, Velká Británie)
http://rafaci.cz/?letec=kuttelwascher_karel
http://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=kuttelwascher_karel
Stalo se tak v září 1943 během jeho služební cesty po USA a Kanadě.
Možná se potkal s tímto nešedním strojem jako jediný z našich...
KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou
Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...
Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči
Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek
Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...
Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?
Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra
Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...
Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala
Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...
Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem
Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...
Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?
Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...
Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu
V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...