Boeing MQ-25 Stingray

Boeing MQ-25 Stingray | foto: Boeing

Posádky létajících tankerů přijdou o práci. Přichází tankovací dron

  • 34
Pokud vše poběží hladce, nakoupí americké námořnictvo desítky bezpilotních létajících tankerů. Zatím Boeing představil první prototyp

Reportéři Defense News si mohli poprvé ve vývojovém závodě Boeing Phantom Works v St. Louis prohlédnout připravovaný bezpilotní tanker MQ-25 Stingray. Při této události firma Boeing uvolnila první fotky svého bezpilotního letadla. Podle reportérů Boeing chystá stavbu druhého prototypu, což ukazuje na velkou sebedůvěru firmy v programu MQ-25.

V rámci programu MQ-25 Stingray americké námořnictvo získá bezpilotní vzdušný tanker schopný prodloužit bojový rádius palubních stíhaček F/A-18E/F Super Hornet a F-35C Lightning II. Výsledkem bude zvýšení bojového dosahu leteckého křídla útočných svazů letadlových lodí CSG (Carrier Strike Group).

Námořnictvo se snaží prodloužit dosah leteckého křídla v reakci na rozvoj zejména čínských protilodních zbraní. Pomocí protilodních balistických raket DF-21D a DF-26 dokáže Čína teoreticky ničit CSG na vzdálenost 1500 km, resp. 3 až 4 tisíce km. Navíc Čína pracuje na vylepšeném bombardéru H-6N, který dokáže vypouštět upravené střely DF-21D. Původní H-6 má bojový rádius 1600 km, takže v kombinaci s H-6N se dosah DF-21D zvýší téměř dvojnásobně.

Hlavním centrem mocenského soupeření, minimálně mezi USA a Čínou, se s největší pravděpodobností stane oblast Jihočínského moře. Při bojovém střetu v této oblasti se lodě amerického námořnictva musí držet co nejdále od čínských protilodních zbraní.

Nová dimenze válek se blíží, Spojené státy směřují k robotické armádě

V roce 2025 bude operace čet podporovat plejáda robotických prostředků.

O program MQ-25 se zajímá trojice firem: Boeing, General Atomics (GA) a Lockheed Martin. Firma Northrop Grumman v listopadu oznámila odstoupení z programu. První vizualizaci dronu Stingray představila GA, která má na svědomí vývoj a výrobu bezpilotních letadel MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper.

Prozatím nejdále je ale firma Boeing, která v prosinci zveřejnila fotografii části prototypu dronu Stingray. Před několika dny jako první ze soutěžících zveřejnila snímek celého prototypu.

Lockheed Martin prozatím pouze oznámila, že její řešení vychází z konceptu Sea Ghost (upravená verze dronu RQ-170 Sentinel).

Všechny výše uvedené stroje původně vznikly pro demonstrační program amerického námořnictva UCAS-D (Unmanned Combat Air System Demonstration). Program UCAS-D měl otestovat technologie provozu bezpilotních letadel z palub letadlových lodí. Paradoxně program UCAS-D vyhrála společnost Northrop Grumman s letounem X-47B.

Program UCAS-D se měl později transformovat v program námořního průzkumného a útočného dronu UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike). Námořnictvo ale na konci roku 2014 ukončilo program UCLASS a následně rozhodlo o jeho transformaci do programu bezpilotního tankeru Stingray.

Boeing začal na prototypu Stingray pracovat v roce 2012 (tedy ještě pro program UCLASS). V roce 2014 firma Boeing dokončila prototyp letounu, pouze měsíc předtím, než námořnictvo rozhodlo o zrušení projektu UCLASS.

Naštěstí pro Boeing se ukázalo, že prototyp původně určený pro program UCLASS lze snadno přestavět na bezpilotní tanker. Výhodou Boeingu MQ-25 je především objemný nákladový prostor, který se ukázal vhodný pro instalaci palivové nádrže. Dodejme, že podle požadavků námořnictva musí MQ-25 ve vzdálenosti 800 km (500 mil) od letadlové lodě poskytnout 2200 galonů (8328 litrů) paliva.

Boeing MQ-25 Stingray

Stingray navazuje (resp. využívá jejich technologie) na demonstrátory X-45A a X-45C, které firma Boeing testovala po roce 2000. Nicméně Boeing MQ-25 se od nich konstrukčně zásadně liší, má křídlo s konstantní a malou hloubkou a motýlkovité ocasní plochy ve tvaru velmi širokého “V”.

Podle Boeingu se externě prototyp MQ-25 od dob programu UCLASS nezměnil. Samozřejmě vnitřní vybavení a systémy jsou jiné (jednoduší), protože letoun nemusí mít průzkumné a bombardovací schopnosti.

Námořnictvo rozhodne o vítězi programu Stingray v srpnu letošního roku, ve stejném měsíci Boeing s MQ-25 plánuje první let.

Následně výherce dostane od námořnictva peníze na stavbu čtyř prototypů s opcí na další tři testovací drony. Pokud půjde testování dobře, výroba se rozběhne v roce 2023 a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) se očekává v roce 2026. Námořnictvo plánuje postupně nakoupit 72 tankerů MQ-25 Stingray.

Zdroj: Defense News

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.