Super Hornet s drony Airpower Teaming System | foto: Boeing

Robotický wingman stíhaček ATS bude vhodný pro případný střet s Čínou

  • 151
Boeing na výstavě Australian International Airshow v australském Avalonu představil model bojového dronu Airpower Teaming System. Poslouží jako vedené letadlo (wingman) pilotovaných stíhaček, první let prototypu je očekáván v roce 2020.

Zajímavé je, že projekt robotického wingmana Airpower Teaming System (ATS) nevzniká ve Spojených státech, ale v Austrálii, konkrétně ve společnosti Boeing Defence Australia.

Před firmou Boeing na rychle rostoucím trhu s robotickými wingmany je však společnost Kratos Defense se svým stealth dronem XQ-58A Valkyrie. Kratos staví dron v rámci experimentálního programu LCASD (Low-Cost, Attritable Strike Unmanned Air System Demonstration) pro americké letectvo. První let XQ-58A se měl uskutečnit už loni na podzim, ale dojde k němu podle agentury Reuters až příští týden.

Podle dostupných obrázků se XQ-58A a ATS odlišují (mají jinak řešeno sání motoru), ale koncepčně a rozměrově jde o velmi podobné stroje. XQ-58A měří na délku 9,14 metru, má rozpětí 8,23 metru a unese náklad o hmotnosti až 272 kg (například dvě pumy GBU-39). Rychlost dronu je 0,9 M, dolet 3 890 km. Cena XQ-58A je přitom pouze dva až tři miliony dolarů.

ATS bude zřejmě pokročilejší stroj, alespoň podle ceny ‒ podle agentury Reuters cena dronu ATS dosáhne osmi až deseti milionů dolarů. Podle firmy Kratos si navíc oba robotičtí wingmani nekonkurují a mohou se doplňovat.

„Nejdeme po stejném trhu jako Boeing. Jde o jiný trh,“ říká Jeff Herro, viceprezident pro obchodní rozvoj ve firmě Kratos. „Nemyslím si, že jich lidé nakoupí tisíc. Celý náš plán je o rozšíření schopností špičkových stíhaček. Chceme to udělat v oblasti dosahu, schopností a cenové dostupnosti.“

Robotický wingman ATS od firmy Boeing je určen jak pro australské letectvo, tak pro nejbližší spojence aliance Five Eyes, což je anglofonní aliance zpravodajských služeb Austrálie, Kanady, Nového Zélandu, Spojeného království a USA. Australská vláda se rozhodla podpořit projekt 40 miliony australských dolarů.

Na robotických wingmanech pracuje řada zemí. Nedávno se na internetu objevily fotografie velkého ruského dronu Ochotnik-B. O robotických wingmanech mluví také iniciativa Air Force 2030 amerického letectva (USAF). Podle této iniciativy kolem roku 2030 již bude nasazení pilotovaných a robotických letadel zcela běžné.

Podle agentury Reuters výběrové řízení na nákup robotických wingmanů americké letectvo spustí do dvou let.

Hlavní výhodou robotických wingmanů je nízká cena a nízké provozní náklady oproti klasickým pilotovaným stíhačkám. Díky absenci pilota je letoun navíc zásadně jednodušší, má lepší aerodynamiku a vlastnosti stealth. Díky absenci pilota lze robotické wingmany vysílat na nejnebezpečnější akce, jako je například boj s protivzdušnou obranou (PVO) protivníka. Pilot zadá svému robotickému souputníkovi pouze jednoduchý povel (např. znič konkrétní cíl) a umělá inteligence se již postará o vše ostatní.

Robotičtí wingmani také řeší problémy s nízkým počtem velmi drahých stíhacích letadel. Například stíhačky F-35 jsou sice technologicky špičkové stroje, ale také velmi drahé a nedostatkové. V případném střetu s vyspělým protivníkem nebude možné sestřelené F-35 velmi rychle nahradit a už vůbec nepůjde rychle nahradit pilota F-35, jehož výcvik stojí miliony dolarů a trvá roky.

„Spojenci po celém světě se dívají na způsoby, jak maximalizovat a rozšířit strukturu jejich sil. Autonomní systémy a některé navazující technologie mohou výrazným způsobem zlepšit cenovou dostupnost a počty (letadel) a doplnit stávající flotily letadel,“ říká Kristin Robertson, viceprezident a generální manažer divize pro autonomní systémy ve firmě Boeing (Boeing Autonomous Systems).

Robotický wingman ATS vzlétne v roce 2020 a chystá se stavba tří prototypů. Při operačním nasazení se počítá se čtyřmi až šesti robotickými wingmany na jedno pilotované letadlo.

Drony Airpower Teaming Systém a E-7A Wedgetail

ATS získá modulární vnitřní nákladovou šachtu, kde lze umístit nejen zbraně, ale také průzkumné, sledovací a zpravodajské systémy nebo prostředky pro vedení radioelektronického boje (REB).

Dron ATS bude s největší pravděpodobností podzvukový, protože ho podle webu Aviation Week dron pohání komerční proudový motor z nejmenovaného biz-jetu. K řízení dronů ATS mimo jiné poslouží také letouny včasného varování E-7A Wedgetail a námořní letouny P-8A Poseidon, které jsou ve výzbroji australského letectva.

Vývoj dronu ATS v Austrálii není náhodný, protože svými výkony je určen spíše pro operace nad rozlehlými vodami Tichého oceánu. Spojené státy a jejich spojenci se připravují na střet s Čínou, která se naopak snaží narušit námořní dominanci Spojených států v Jihočínském moři a zřejmě (čehož se Washington obává) v celém Tichém oceánu. Zároveň Čína v Jihočínském moři rozmísťuje moderní systémy PVO (jako ruský S-400) a zavádí protilodní střely velmi dlouhého dosahu ohrožující americké lodě.

Robotický wingman ATS se svým uvažovaným doletem 3 700 km může startovat mimo dosah čínských protilodních střel (nebo raket země-země) a díky svým malým rozměrům a stealth bojovat s čínskou PVO.

Zdroj: Defense News

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.