Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bitva o Atlantik: dobrovolníci startovali na stíhačkách z obchodních lodí

Zoufalá doba si žádala zoufalé činy. V roce 1941 Britové upravili několik obchodních lodí na nosiče stíhaček Hurricane, aby tyto chránily námořní konvoje proti německým letounům.
Hurricane vzlétá z katapultu obchodní lodě typu CAM

Hurricane vzlétá z katapultu obchodní lodě typu CAM | foto: Imperial War Museum / public domain

„Jediné, co mě během války děsilo, byla hrozba německých ponorek.“ (Winston Churchill)

Proklatě dlouhá bitva o Atlantik (někdy udávána s rozšiřujícím přívlastkem druhá, protože jedna už se odehrávala během první světové války) se netěší mezi širokou veřejností zdaleka takové popularitě jako slavná a často připomínaná letecká bitva o Británii. Přitom udržení německých ponorek na uzdě a zajištění zásobování z Ameriky námořními cestami v severním Atlantiku bylo pro bojující ostrovní monarchii otázkou takřka životní důležitosti.

Na druhou stranu žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří. V době zahájení války o Atlantik, jejíž počátek se klade na třetí zářijový den roku devětatřicátého, kdy ponorka U 30 potopila osobní parník Athenia, disponovala Kriegsmarine pouhými 57 ponorkami, z nichž některé měly pochybnou bojovou hodnotu. Němci zkrátka rozvoj ponorkového loďstva před válkou poněkud podcenili, čemuž se nelze divit, neb sám říšský Vůdce se vody bál jako čert kříže. V porovnání s jinými loďstvy v oboru ponorkovém na tom sice Němci nebyli vyloženě zle, jenže ti ostatní neplánovali „dobývat svět“.

Hektické období, co se týče útoků ponorek, začalo pro Brity někdy v době letecké bitvy o Británii. Královské námořnictvo stáhlo část torpédoborců doprovázejících konvoje k mateřským ostrovům pro jejich zamýšlenou obranu před případnou německou invazí, ale především začala tzv. neomezená ponorková válka a postupné navyšování do té doby utlumované produkce ponorek v Německu.

Počet německých ponorek narůstal, stejně tak i počet a celková tonáž jimi potopených lodí. Ponorky se začaly seskupovat do tzv. vlčích smeček, taková smečka pak útočila na konvoj koordinovaně a po dobu několika nocí za sebou. S vyhledáváním konvojů ve východním Atlantiku pomáhala ponorkám průzkumná letadla s velkým doletem.

Nejlepších ročních výsledků v počtu a tonáži potopených lodí dosáhly německé ponorky v roce 1942. Pomalu však začínaly narůstat i jejich ztráty, jak se kvalitativně vylepšovala a kvantitativně rostla britská a americká protiponorková obrana. Minimálně od začátku druhé poloviny roku 1943 už bylo německé podvodní počínání vyloženě nerentabilní a spojenci pořádali na dotěrné ponorky doslova hony.

Hurricane na katapultu obchodní lodě typu CAM

Zoufalá doba si žádala zoufalé činy

Kromě samotných ponorek představovaly v době německé iniciativy velké nebezpečí pro anglo-americké konvoje ve východních oblastech severního Atlantiku již zmíněné průzkumné letouny nepřítele. Klíčovou roli hrály dálkové čtyřmotorové průzkumné-bombardovací Focke-Wulfy Fw 200 Condor s doletem až 3700 km. Tyto letouny konvoje nejen vyhledávaly a hlásily jejich polohu a směřování, ale samy i „vybrané“ lodě bombardovaly. Není divu, že si tyto čtyřmotoráky vysloužily přezdívku Metla Atlantiku (Scourge of the Atlantic).

Někdy v zimní sezóně 1940/41 se zrodil nápad, jak se německým letounům nad konvoji bránit, byť řešení to bylo jenom improvizované. Jednalo se o instalaci leteckých katapultů s raketovým pohonem na některé obchodní lodě, které se pak označovaly jako lodě typu CAM (CAM Ship - Catapult Aircraft Merchant Ship). Z nich startovaly pro takové použití upravené stíhačky Hawker Hurricane. Celkem vzniklo 35 lodí CAM.

Méně už se hovoří o tom, že nejprve bylo na katapultové lodě upraveno i pět lodí Královského námořnictva. Ty se označovaly jako Fighter Catapult Ship (FCS), tři vznikly úpravou nákladních lodí HMS Ariguani, HMS Maplin a HMS Patia, jedna z nosiče hydroplánů HMS Pegasus a jedna z pomocného protiletadlového plavidla HMS Springbank. Zatímco lodě CAM měly instalovány relativně dlouhé katapulty pevné konstrukce na přídi, tak u plavidel FCS to pravidlem nebylo a například na fotografiích HMS Springbank vidíme klasický „křižníkový“ otočný katapult mezi komínem a druhým stožárem. A některé lodě FCS nesly místo upravených hurricanů nepříliš povedené dvoumístné námořní stíhačky Fairey Fulmar.

Pokud mluvíme o upravených hurricanech pro katapultové lodě, tak se jednalo o první navalizovanou verzi této stíhačky. Typ Sea Hurricane Mk.Ia, letounům se také říkalo Hurricat (zkrácená složenina ze slov Hurricane a catapult), vznikl modifikací Hurricanu Mk.I, který dostal především úchyty pro katapult (další drobnější úpravy by se daly počítat na desítky). Letouny si vesměs již odvedly svůj podíl práce během bitvy o Británii, a zde se měla završit jejich bojová kariéra. Hurricat totiž logicky nemohl na lodi CAM po akci přistát, a tak se počítalo s jeho ztrátou.

Naštěstí se nepočítalo se ztrátou nebohého pilota, i když hra s jeho osudem to byla vskutku hazardní. Pilot mě vyskočit a přistát na moři mezi loďmi konvoje na padáku, případně se mohl pokusit o nouzové přistání do vln přímo s letounem, a pak nezbývalo než čekat na vylovení některým z doprovodných plavidel. Pokud se místo střetu nacházelo nedaleko země, v tomto případě tedy některého z ostrovů, a stroj měl dostatek paliva, naskýtala se ještě možnost doletět tam. Netřeba snad dodávat, že piloti hurricatů se rekrutovali z řad dobrovolníků.

Focke-Wulf Fw 200 Condor

Hurricat na katapultu lodě CAM

Piloti hurricatů sestřelili celkem devět nepřátelských letadel, mimo Focke Wulfů FW 200 Condor to byly i Heinkely He 111 a jeden Junkers Ju 88. Jeden z hrdinných stíhačů, John B. Kendal, tyto bláznivé akce zaplatil svým životem.

Prvního sestřelu na hurricatu startujícího z katapultové lodě dosáhl Australan Robert W. H. Everett dne 3. srpna 1941 po startu z HMS Maplin, tedy lodě z řady FCS.

Všechny další sestřely dosáhli piloti operující z lodí CAM. Zde byl tím prvním již zmíněný John B. Kendal z lodě SS Empire Morn, když 26. dubna 1942 nejprve zahnal průzkumný hydroplán Blohm & Voss Bv 138, hned na to sestřelil bombardér Junkers Ju 88 a po následném výskoku utrpěl při záchranném výlovu zranění a akci nepřežil. Toto se stalo při ochraně konvoje QP 12, z čehož vyplývá, že katapultové lodě byly nasazovány i do konvojů plujících mezi Velkou Británií a Sovětským svazem.

Dvěma pilotům hurricatů se podařilo při podobných akcích sestřelit po dvou německých strojích. Při ochraně konvoje PQ 16 sundal Alastair J. Hay z lodě SS Empire Lawrence 29. května 1942 dva bombardéry Heinkel He 111. Dvojici letounů stejného typu pak sestřelil Arthur H. Burr startující 18. září 1942 z lodě SS Empire Morn z konvoje PQ 18.

Zbývající tři sestřely se týkaly už dálkových čtyřmotorových condorů, po jednom si je připsali Norman Taylor, James. A. Stewart a Patrick J. R. Flynn, poslední dva jmenovaní nad Biskajským zálivem při plavbě konvoje SL 133 mezi Gibraltarem a Liverpoolem.

Zajímavý je údaj o počtu bojových vzletů hurricatů z lodí FCS a CAM, kterých bylo pouhých devět. Při dvou vzletech sice nedošlo k žádnému sestřelu, ale slídící letoun byl alespoň zahnán na útěk.

Jak k námořnictvu postupně přicházely od roku 1942 malé eskortní letadlové lodě, docházelo k postupnému útlumu až ukončení nasazení katapultových lodí FCS a CAM. A přestože počty vzletů letadel z jejich katapultů nebyly nijak závratné, své místo v historii bitvy o Atlantik si vybojovaly.

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 110 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 33 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 10 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi nejsou příspěvky

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi nejsou příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 110 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 10 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...