Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Bitva o Atlantik: dobrovolníci startovali na stíhačkách z obchodních lodí

Zoufalá doba si žádala zoufalé činy. V roce 1941 Britové upravili několik obchodních lodí na nosiče stíhaček Hurricane, aby tyto chránily námořní konvoje proti německým letounům.

Hurricane vzlétá z katapultu obchodní lodě typu CAM | foto: Imperial War Museum / public domain

„Jediné, co mě během války děsilo, byla hrozba německých ponorek.“ (Winston Churchill)

Proklatě dlouhá bitva o Atlantik (někdy udávána s rozšiřujícím přívlastkem druhá, protože jedna už se odehrávala během první světové války) se netěší mezi širokou veřejností zdaleka takové popularitě jako slavná a často připomínaná letecká bitva o Británii. Přitom udržení německých ponorek na uzdě a zajištění zásobování z Ameriky námořními cestami v severním Atlantiku bylo pro bojující ostrovní monarchii otázkou takřka životní důležitosti.

Fotogalerie

Na druhou stranu žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří. V době zahájení války o Atlantik, jejíž počátek se klade na třetí zářijový den roku devětatřicátého, kdy ponorka U 30 potopila osobní parník Athenia, disponovala Kriegsmarine pouhými 57 ponorkami, z nichž některé měly pochybnou bojovou hodnotu. Němci zkrátka rozvoj ponorkového loďstva před válkou poněkud podcenili, čemuž se nelze divit, neb sám říšský Vůdce se vody bál jako čert kříže. V porovnání s jinými loďstvy v oboru ponorkovém na tom sice Němci nebyli vyloženě zle, jenže ti ostatní neplánovali „dobývat svět“.

Hektické období, co se týče útoků ponorek, začalo pro Brity někdy v době letecké bitvy o Británii. Královské námořnictvo stáhlo část torpédoborců doprovázejících konvoje k mateřským ostrovům pro jejich zamýšlenou obranu před případnou německou invazí, ale především začala tzv. neomezená ponorková válka a postupné navyšování do té doby utlumované produkce ponorek v Německu.

Počet německých ponorek narůstal, stejně tak i počet a celková tonáž jimi potopených lodí. Ponorky se začaly seskupovat do tzv. vlčích smeček, taková smečka pak útočila na konvoj koordinovaně a po dobu několika nocí za sebou. S vyhledáváním konvojů ve východním Atlantiku pomáhala ponorkám průzkumná letadla s velkým doletem.

Nejlepších ročních výsledků v počtu a tonáži potopených lodí dosáhly německé ponorky v roce 1942. Pomalu však začínaly narůstat i jejich ztráty, jak se kvalitativně vylepšovala a kvantitativně rostla britská a americká protiponorková obrana. Minimálně od začátku druhé poloviny roku 1943 už bylo německé podvodní počínání vyloženě nerentabilní a spojenci pořádali na dotěrné ponorky doslova hony.

Hurricane na katapultu obchodní lodě typu CAM

Hurricane na katapultu obchodní lodě typu CAM

Zoufalá doba si žádala zoufalé činy

Kromě samotných ponorek představovaly v době německé iniciativy velké nebezpečí pro anglo-americké konvoje ve východních oblastech severního Atlantiku již zmíněné průzkumné letouny nepřítele. Klíčovou roli hrály dálkové čtyřmotorové průzkumné-bombardovací Focke-Wulfy Fw 200 Condor s doletem až 3700 km. Tyto letouny konvoje nejen vyhledávaly a hlásily jejich polohu a směřování, ale samy i „vybrané“ lodě bombardovaly. Není divu, že si tyto čtyřmotoráky vysloužily přezdívku Metla Atlantiku (Scourge of the Atlantic).

Někdy v zimní sezóně 1940/41 se zrodil nápad, jak se německým letounům nad konvoji bránit, byť řešení to bylo jenom improvizované. Jednalo se o instalaci leteckých katapultů s raketovým pohonem na některé obchodní lodě, které se pak označovaly jako lodě typu CAM (CAM Ship - Catapult Aircraft Merchant Ship). Z nich startovaly pro takové použití upravené stíhačky Hawker Hurricane. Celkem vzniklo 35 lodí CAM.

Méně už se hovoří o tom, že nejprve bylo na katapultové lodě upraveno i pět lodí Královského námořnictva. Ty se označovaly jako Fighter Catapult Ship (FCS), tři vznikly úpravou nákladních lodí HMS Ariguani, HMS Maplin a HMS Patia, jedna z nosiče hydroplánů HMS Pegasus a jedna z pomocného protiletadlového plavidla HMS Springbank. Zatímco lodě CAM měly instalovány relativně dlouhé katapulty pevné konstrukce na přídi, tak u plavidel FCS to pravidlem nebylo a například na fotografiích HMS Springbank vidíme klasický „křižníkový“ otočný katapult mezi komínem a druhým stožárem. A některé lodě FCS nesly místo upravených hurricanů nepříliš povedené dvoumístné námořní stíhačky Fairey Fulmar.

Pokud mluvíme o upravených hurricanech pro katapultové lodě, tak se jednalo o první navalizovanou verzi této stíhačky. Typ Sea Hurricane Mk.Ia, letounům se také říkalo Hurricat (zkrácená složenina ze slov Hurricane a catapult), vznikl modifikací Hurricanu Mk.I, který dostal především úchyty pro katapult (další drobnější úpravy by se daly počítat na desítky). Letouny si vesměs již odvedly svůj podíl práce během bitvy o Británii, a zde se měla završit jejich bojová kariéra. Hurricat totiž logicky nemohl na lodi CAM po akci přistát, a tak se počítalo s jeho ztrátou.

Naštěstí se nepočítalo se ztrátou nebohého pilota, i když hra s jeho osudem to byla vskutku hazardní. Pilot mě vyskočit a přistát na moři mezi loďmi konvoje na padáku, případně se mohl pokusit o nouzové přistání do vln přímo s letounem, a pak nezbývalo než čekat na vylovení některým z doprovodných plavidel. Pokud se místo střetu nacházelo nedaleko země, v tomto případě tedy některého z ostrovů, a stroj měl dostatek paliva, naskýtala se ještě možnost doletět tam. Netřeba snad dodávat, že piloti hurricatů se rekrutovali z řad dobrovolníků.

Focke-Wulf Fw 200 Condor

Focke-Wulf Fw 200 Condor

Hurricane na katapultu obchodní lodě typu CAM

Hurricat na katapultu lodě CAM

Piloti hurricatů sestřelili celkem devět nepřátelských letadel, mimo Focke Wulfů FW 200 Condor to byly i Heinkely He 111 a jeden Junkers Ju 88. Jeden z hrdinných stíhačů, John B. Kendal, tyto bláznivé akce zaplatil svým životem.

Prvního sestřelu na hurricatu startujícího z katapultové lodě dosáhl Australan Robert W. H. Everett dne 3. srpna 1941 po startu z HMS Maplin, tedy lodě z řady FCS.

Všechny další sestřely dosáhli piloti operující z lodí CAM. Zde byl tím prvním již zmíněný John B. Kendal z lodě SS Empire Morn, když 26. dubna 1942 nejprve zahnal průzkumný hydroplán Blohm & Voss Bv 138, hned na to sestřelil bombardér Junkers Ju 88 a po následném výskoku utrpěl při záchranném výlovu zranění a akci nepřežil. Toto se stalo při ochraně konvoje QP 12, z čehož vyplývá, že katapultové lodě byly nasazovány i do konvojů plujících mezi Velkou Británií a Sovětským svazem.

Dvěma pilotům hurricatů se podařilo při podobných akcích sestřelit po dvou německých strojích. Při ochraně konvoje PQ 16 sundal Alastair J. Hay z lodě SS Empire Lawrence 29. května 1942 dva bombardéry Heinkel He 111. Dvojici letounů stejného typu pak sestřelil Arthur H. Burr startující 18. září 1942 z lodě SS Empire Morn z konvoje PQ 18.

Zbývající tři sestřely se týkaly už dálkových čtyřmotorových condorů, po jednom si je připsali Norman Taylor, James. A. Stewart a Patrick J. R. Flynn, poslední dva jmenovaní nad Biskajským zálivem při plavbě konvoje SL 133 mezi Gibraltarem a Liverpoolem.

Zajímavý je údaj o počtu bojových vzletů hurricatů z lodí FCS a CAM, kterých bylo pouhých devět. Při dvou vzletech sice nedošlo k žádnému sestřelu, ale slídící letoun byl alespoň zahnán na útěk.

Jak k námořnictvu postupně přicházely od roku 1942 malé eskortní letadlové lodě, docházelo k postupnému útlumu až ukončení nasazení katapultových lodí FCS a CAM. A přestože počty vzletů letadel z jejich katapultů nebyly nijak závratné, své místo v historii bitvy o Atlantik si vybojovaly.

  • Nejčtenější

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

Dvořáček: Rusko a Čína už proti covidu očkují, v ČR bude vakcína v lednu

Vakcíny renomovaných západních firem proti covidu-19 budou bezpečné. V Rozstřelu po Skypu to řekl ředitel Asociace...

Stačí jen pár lidí a riziko nákazy vyletí. Matematika pandemie je zrádná

Čím víc lidí pohromadě, tím větší riziko nákazy. Tomu zřejmě už rozumí každý. Jak rychle ale roste riziko nákazy s...

Popularizátora LSD Learyho se bál i Nixon, nechal si natočit své umírání

Kontroverzní americký psycholog Timothy Leary, který se narodil 22. října 1920, proslul zejména jako popularizátor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Americká stíhačka zprvu ztrácela dech, pak sláva její se dotýkala hvězd

Podle mnohých představuje americký P-51 Mustang v komplexním hodnocení nejlepší stíhací letoun druhé světové války. V...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

KVÍZ: Vyznáte se v Nebeských jezdcích 311. perutě? Pět čtenářů získá knihu

Soutěž V uplynulých šesti týdnech jsme v rámci 80. výročí vzniku 311. československé bombardovací perutě RAF přinesli...

Nenaplněný příběh nejrychlejší stíhačky světa YF-12A ze Skunčích dílen

Špionážní letoun Lockheed A-12 pro CIA posloužil jako platforma pro připravovanou záchytnou stíhačku létající...

Torpédoborec USA plul pod pirátskou vlajkou. Proč? Protože může

Na základně amerického námořnictva zavlál černý prapor s lebkou a zkříženými hnáty. Vyvěsil ji torpédoborec USS Kidd....

Špiona Rudolfa Rösslera prozradila sklenice medu s mikrofilmem

Premium Příběh dvojice špionů naverbovaných československou rozvědkou ve Švýcarsku má tak trochu otevřený konec. Jejich...

Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy
Knížkový adventní kalendář: vyměňte letos čokoládu za kouzelné vánoční příběhy

Chvíle strávené nad knížkou jsou pro děti velmi důležité. Pořiďte dětem adventní kalendář plný kouzelných vánočních příběhů. Zkraťte si čekání na...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...