Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Diskuse k článku

OBRAZEM: Vrtulníky Kamov, zbraň proti ponorkám i polním škůdcům

Před sedmdesáti lety vzlétl první experimentální vrtulník Ka-8 ruského konstruktéra Kamova, z jehož kanceláře pak vzešla celá řada vrtulníků vyznačujících se dvěma protiběžnými koaxiálními rotory. Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj, ale sloužily například i v zemědělském letectvu při ošetřování polních plodin. Tato fotogalerie uvedená aktuálním obrázkem vrtulníků Ka-27 z míst, kde dávají polární lišky dobrou noc, nám představí nevšední stroje značky Kamov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61o19z29e96f 58Č67e78r26n58ý 3941389293511

títo ľudia nežili nadarmo. Vyrobili funkčnú hračku a počas produktívneho života jednej generácie to dotiahli tak, že už to ani moc vylepšiť nejde. či už sa jedná o pionierov letectva, klasickú žiarovku alebo Browningove či Mauserove zbrane. Dnes po nás zostane čo? kurvítka a gendrové štúdie.

+3/0
14.11.2017 14:27

L14u65k18á17š 14M23ü61l83l54e93r 9297824292799

Ka-52, jo to je ten vrták, co dokáže postřelit sám sebe...

https://1.bp.blogspot.com/-WD3WNsrWFz8/WTmO4Lo8wQI/AAAAAAAAq6Y/TSfiEQry5y4yb_acQZZxZctJXf8_bH4rwCLcB/s1600/34775396090_7ff3f156da_o.jpg

Ale jinak krasavec, o tom žádná.

0/0
14.11.2017 11:45

A96l66f83r81e42d 72R33u90d66y76s 3758852585

AH-64 nemá s provozem v prašných oblastech problém. Však ho krom US Army používá i IDF; Saudové;vrtulníky prodělaly i operace v prašném Afghánu. KA-50/52 jsou špičkové helikoptéry;plně s Apačem srovnatelné. ( V podstatě vznikaly jako reakce na Apache). A Ka-52 je megabrus. (Zatahovací podvozek; vystřelovací sedačky).

Jinak nevím o tom že by AČR měla kupovat AH-64... spíš jsem zaslech něco o Super Kobře (Viperu) AH-1Z. (V podstatě je na úrovni Apače).

+4/0
12.11.2017 23:15

R83a95d29e16k 86F41o61l85p77r32e48c45h79t

I když článek není o AH-64 ani o nových vrtulnících pro AČR, tak to trochu upřesním, aby se zde zbytečně nešířily fámy. V otázce nákupu nových vrtulníků nejsou čistě bitevní stroje na pořadu dne, na AH-64 zapomeňte zcela a na AH-1Z minimálně prozatím také. Když už, tak z těch amerických by se nakupovaly víceúčelové UH-1Y.

+7/0
13.11.2017 10:24

R35i73c76h64a35r76d 74T47r97e28f90i21l 4561865779790

Ano, bohužel prvním i posledním bitevnim vrtulníkem v ČSSR / ČR byl (nebo teda ještě je) Mi-24.

+6/0
13.11.2017 10:40

P73a51v40e38l 36P13o98ř58í74z22e95k 9879287216889

Pro ty znalé několika jazyků. Pěkný článek O vrtl.Kamov

https://topwar.ru/75719-vertolety-okb-kamova.html

+1/0
12.11.2017 22:09

I61g43n96á92c 96M27r88k21v50i18č82k46a 2978102249755

Proč MO neobjedná ty Ka-52 nebo 62 místo těch plánovanáých Apačů/Blackhawků? vrtulníky nejsou tak citlivé téma jako radary apod...

+1/−6
12.11.2017 20:31
Foto

J84i74ř17í 96D57v95o14ř50á97k 5705769160598

62 ? Civilní modifikace ? A všechny dva vyrobené prototypy ? I ten nelétající ?

+6/0
12.11.2017 20:56

L63u78k58á78š 17A12d59a22m88e83c 3827563610287

Ka-52 jsou opravdu špičkové a naší armádě by slušely. Jenomže jsme členy NATO. Vzpomínáte na ten křik, když si Turci objednali S-400?

+4/−1
12.11.2017 21:25

J87a27n 29Č62e59k74a97l 7309135524134

A být závislý na libovůli Rusáků coby dodavatele dílů?

+2/−3
13.11.2017 11:39

J90a13r46o91s51l97a55v 21R15i89e54s13s86n28e91r 3218260716840

Takto budeme závislí na libovůli Usáků – žádná výhra. Když už, tak optimálním řešením by bylo vyvinout vrtulníky vlastní (jako k tomu svého času byla okolnostmi donucena JAR), jenže to při rozkladu našeho průmyslu nepřipadá v úvahu, bohužel. Takže budeme i v tomto muset být na někom závislí. Osobně bych raděj volil ruskou kvalitu a láci, ale jakožto nula obecná to mohu tak leda napsat sem do diskuse... ;-):-/

+2/−2
15.11.2017 13:59

J33i24ř11í 43K85o62c80u50r24e55k 6845654585558

Jaké značky je váš automobil? Když mermomocí požadujete ruskou techniku, tak si ji pořiďte domů, za vlastní. Zrovna třeba automobil je věc, u které můžete začít.

+1/−4
13.11.2017 13:39
Foto

J36i14ř21í 55D75v96o42ř83á10k 5505229960728

RF prakticky nevyrábí auta vlastní konstrukce.

Už zhruba sto let.

+2/−2
13.11.2017 18:53

I26v74a41n81k85a 14P41o66s78p75í12š12i15l87o27v15á 8964598152877

Opět to nesmyslné srovnávání. Po německém automobilu by sáhnul asi každý, ale jejich bitevní vrtulník Tiger, nebo NH-90 má spoustu konstrukčních vad a provozních problémů.

+1/0
15.11.2017 11:16

M53i41r91o87s10l69a94v 87M90a40r10š92á72l 8654174338493

A jak je to v praxi s manévrovatelností? Není tahle koncepce sice stabilnější, ale na druhou stranu těžkopádnější?

0/0
12.11.2017 19:12

J24o12z78e54f 23B68e34v44i53l73a90q53u65a 9935539621901

Pekný súhrn a prehľad!R^

Len mi ako technickému nevzdelancovi nie je jasná koncepcia "...řešení s rotory situovanými příčně a s rotory překrývajícími se.":-/

0/0
12.11.2017 11:59

R83a71d42e49k 93F84o43l45p78r87e45c12h18t

Rotory situovaná příčně:

Focke-Achgelis Fa 223

https://de.wikipedia.org/wiki/Focke-Achgelis_Fa_223

Překrývající se rotory:

Flettner Fl 282

https://de.wikipedia.org/wiki/Flettner_Fl_282

+6/0
12.11.2017 12:24

J42u32r19a81j 56M44i12k18l98a28s 5321627648261

Niečo novšie https://en.wikipedia.org/wiki/Kaman_K-MAX

0/0
12.11.2017 17:09

J30o95z46e73f 15B49e19v73i32l60a16q73u18a 9935209761881

Vďaka,páni!R^

"Prekrývajúce" rotory som pochopil hneď podľa Wiki...ale "priečne situované" rotory som ešte "doladil" Googlom - podľa obrázkov Focke-Achgelis Fa 223. Pomenovanie "priečne situované" zdá se mi poněkud nešťastné. ;-D

0/0
13.11.2017 7:23

J45o98z51e65f 58B30e56v22i95l27a87q75u72a 9245269401291

Je to vlastne opak "tandemového" situovania rotorov.:-)

0/0
13.11.2017 7:30

J27i24ř82í 50K70o95c67u32r57e85k 6305504705938

US výrobce. Příjmení konstruktéra má být skotského původu a velmi staré.

http://www.surnamedb.com/Surname/Kaman

0/0
13.11.2017 13:45

O24n87d50ř43e26j 65Č73a64p47k26a 6271911533914

A já už si myslel, že nic užšího, než Cobra, postavit nejde :-)

0/0
13.11.2017 17:41

J84i56ř87í 91K57o76d73ý92d61e16k 7930380546963

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/n-i-kamov/ka-32a12/

popis "švýcarských" Kamovů.

+1/0
12.11.2017 11:17

A35l71e69š 91P54l56e93s60k84o73t 9815249638525

Toho od HeliSwiss jsem kdysi též viděl v akci. Pěkná galerie, o některých typech jsem nevěděl.

+6/0
12.11.2017 9:50

M59i44l34a53n 14V23o40l71e39k 5419583226269

Co konkrétně se s ukončením studené války změnilo? Přemalovali ten jihokorejský záchranný vrtulník z nebo na maskovací nátěr?

0/−7
12.11.2017 9:22

R50i94c87h37a31r37d 29A67u21b53r56e98c97h44t 1902951136280

Myslíte že Jihokorejci během studené války kupovali ruské vrtulníky?

+2/0
12.11.2017 19:16

M74i62l19a49n 12V70o69l83e50k 5829943986409

To jste vyčetl z věty: "Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj, ale sloužily například i v zemědělském letectvu při ošetřování polních plodin."? To já nedokázal.

+1/0
12.11.2017 19:27

R59i95c44h76a20r88d 84A54u91b36r33e91c33h80t 1952141246940

Vy jste toho nedokázal... Proč by na konci studené války přemalovávali jihokorejský záchranný vrtulník, když logicky na konci studené války onen záchranný vrtulník nemohli mít? Mimochodem, Korejci je koupili v roce 2004.

+2/0
12.11.2017 23:30

M80i42l38a40n 46V63o40l54e84k 5659613526789

Ale tak odpovězte na otázku. Se studenou válkou zmizely ponorky nebo nepřátelé?

Poznámka o jihokorejském vrtulníku už se týkala maskovacího nátěru bez uvedení zmínky o armádě.

+1/0
13.11.2017 18:10

R83a26d53e26k 49F12o10l23p85r23e42c30h69t

Trochu se do toho vložím, za větou "Během studené války byla doménou vrtulníků Kamov příprava na protiponorkový boj" nehledejte nic složitého. S nástupem Ka-50, ale především Ka-52, kdy tento je navíc lepší než bitevní vrtulníky Mil, už by mohla být inkriminovaná informace bez datování do studené války napadnutelná.

0/0
13.11.2017 18:31

M82i26l20a47n 88V87o46l68e98k 5289963316659

Myslel jsem si, že to bylo asi tak myšleno, ale pro příště bych uvítal, kdybyste časové období definovali časem a ne politikou.

0/0
14.11.2017 19:50

R96i22c78h44a98r87d 40A82u54b18r17e36c79h64t 1222941666560

Záchranný vrtulník není protiponorkový, a navíc nemá se studenou válkou nic společného, dodán v letech 2004-2006. Není důvod odpovídat na nesmyslnou otázku.

0/0
13.11.2017 21:12

M25a96r26e93k 56S37a74j28d72a 2645420246268

Jenom by me zajimalo, ma toto reseni nejake zasadni vyhody pri boji proti ponorkam oproti "klasicke" konstrukci? Ci je to vicemene jen nahoda?

0/0
12.11.2017 7:53

V34á28c27l45a12v 11L16a77d42a 6412383104713

Menší rozměry vrtulníku - délka, víc se jich vejde na loď

+5/0
12.11.2017 9:36

M12a40r61c18e80l 55B14a61k49o15š 4671806273

Jedna velka vyhoda ale nie v boji proti ponorkam ale obycajnym pozemnym strelam napriklad od vojakov. Jednym z najkritickejsim miestom a celkom lahko zasiahnutelnym je zadna cast s mechanizmom pohonu zadnej vrtule resp. s vrtulou samotnou. Takto zasiahnuty vrtulnik ide k zemi. U kamova nic taketo nehrozi.

+9/0
12.11.2017 9:39
Foto

J32i17ř34í 69D67v27o21ř92á89k 5115609460758

Možná.Ale dvě protiběžné vrtule s nastavováním listů kousek od sebe ?

Pokud bch musel střílet s pěchotní zbraně na vrtulník, vybral bych si toto místo.Hlavní rotor a nastavování listů.

+1/−2
13.11.2017 18:51
Foto

F91r64a50n46t64i84š64e56k 64C71h87m20e56l60a68ř 6228720

Pravděpodobnost zásahu listu vrtule je mizivá.

0/−1
16.11.2017 1:11

R77o21m76a31n 82J82e70s17c71h70k81e 9598195497595

Záleží na tom, z jaké dálky. Proto nemusíte dávat panu Dvořákovi mínus. Ten reagoval na vyrovnávací rotor příspěvku pana Bakoše.

0/0
3.12.2017 11:40

J56a44n 78U21l95r98i68c13h 8958623756511

Prý jsou i více stabilní pri bočním větru. Proto se používají pri výškových montážních. Pro protiponorkový boj nemají podle me žádnou konstrukční výhodu.

0/0
12.11.2017 9:59

K61a81t56e70ř60i33n77a 38V81ý34b97o69r81n66á 6750569229

Nemrhá se výkonem na stabilizaci vrtulníku.

+4/−4
12.11.2017 10:16

J93o73s14e62f 47N60o98v26á88k 2102762785524

Zas se mrhá výkonem v transmisi, která je o dost složitější, než u jednorotoru - a tedy má vyšší ztráty.

+3/−2
12.11.2017 14:47

P73e35t30r17a 28M55a89l24a21k98o84v71a 1318740190804

výhody jsou samozřejmě kompenzovány nevýhodami, mj. je u něj i mnohem složitější mechanická část a vyšší náchylnost k poruchám, logicky vyšší světlá výška a vyšší spotřeba

0/−2
12.11.2017 10:57

J51i23ř41í 92K56o82d67ý11d47e97k 7430950706443

Na druhou stranu je tohle budoucnost. Třeba drtivá většina next - gen amerických vrtulníkových demonstrátorů má tuto koncepci.

0/0
12.11.2017 11:05

J44o76s60e12f 81N34o43v60á59k 2562102325794

Většina next-gen demonstrátorů jsou různé hračky alá osprey, ne koaxiální rotory. Koaxiální rotor má co vím jen model od Sikorského (S-97).

0/0
12.11.2017 14:48

K62a15r77e75l 38L33a16n18g58r 2622467590268

Tak vám nevím dneska jsem měl možnost shlédnout dokument o Apache a to byla chvála... Vrtulníky byly v deštivém nebo vlhkém počasí letuneschopné, přímo si stěžovali, že na ně nebyly náhradní díly, zatékalo do nich, údržba byla tak náročná, že v polních podmínkách nešla realizovat, musela se pro ně upravovat polní letiště. Největší obavu pak přinesla Pouštní bouře a písek, ale naštěstí si tam už dokázali poradit a zajistit stroje tak aby nedošlo k jejich fatálním poškozením.

Tohle je věc, která se Kamova netýká - zima, voda, písek - vše to snese. Holt jsou projektované do takových podmínek.

+1/−8
12.11.2017 12:47

J52o61s15e80f 56N55o27v49á64k 2502932695714

1) To o čem píšete, nemá co dělat s typem pohonu.

2) O spolehlivosti armádních Kamovů se nedočtete, protože Rusko nic zveřejňovat nebude - a jinde se moc nepoužívaj.

Jinak Kamovy jsou dobrý vrtuléry, o tom žádná. Jen prostě Vaše vývody o jeho spolehlivosti stojí na vodě.

+6/−1
12.11.2017 14:53

J37i55ř17í 62K81o45c55u59r87e48k 6425304665668

Jasně, písek v Sovětském turbomoru nevadí. Kupte si ho a zkuste si to sám, do motoru pod výkonem vhoďte lopatu písku.

+1/−2
12.11.2017 17:00

O46n37d35ř28e97j 65Č32a17p90k97a 6531751533764

Musí se jim ale nechat, že se k tomu člověk může chovat podstatně víc jako prase a stejně to bude fungovat... totéž třeba klasika kalašnikov versus M-16.

+1/0
12.11.2017 17:59

K61a22r50e37l 80L68a61n78g61r 2512107640238

Vite co je krasne. Vedet a videt co udela pisek s motorem nasi vyroby a co udela s konkurencnim. A v realu jsem videl motory pouzivane v poustnich podminkach a jejich dily byly jen standartne opotrebene. Rozdil je v tom co se na lopatky pouziva za material.

0/0
13.11.2017 8:29

M70i92l73a66n 48K35o87u60t12s36k24ý 2743710164158

Gyroskopický moment?

0/−1
12.11.2017 14:12

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Najdete na iDNES.cz