Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pýcha německé námořní dopravy zažila váhání ponorkáře i pomstu plavčíka

Cestování přes Atlantik první poloviny dvacátého století si širší veřejnost spojuje s rychlými, pohodlnými a nádhernými pasažérskými parníky, které světu ukazovaly technický um, organizační schopnosti a umělecké cítění toho či onoho národa. Jen němečtí inženýři se tohoto druhu soutěžení dlouho neúčastnili.
Část 1/5

Německý zaoceánský parník Bremen

Kapitálově nejsilnější společnosti Hapag a Norddeutscher Lloyd Line se soustředily na dopravu nákladu a v oboru transportu osob preferovaly přepravu chudých evropských migrantů do Spojených států. Německé lodi ve své oblasti podnikání pracovaly dobře, jenže známky kvality či luxusu přece jenom postrádaly. Teprve když americká vláda v roce 1924 zavedla migrační kvóty a v příštím roce počet přistěhovalců klesl o devadesát procent, Němci se konečně chytili za nos a rozhlíželi se po bohatých zákaznících. Ti však měli na dopravu vysoké nároky.

Modrá stuha? Danke schön

Vhozenou rukavici zvedla firma Norddeutscher Lloyd a výsledkem byly nádherné linery Bremen a Europa. Designu prostor pro cestující se chopil slavný architekt Bruno Paul a také technicky obě lodě nabízely to nejlepší, co německý průmysl dokázal nabídnout. V červnu 1927 brémská loděnice Wesser zahájila stavbu lodi Bremen, realizace Europy se o čtrnáct měsíců později chopily hamburské loděnice Blohm und Voss.

Vnitřní prostory obou lodí pocházely z rýsovacího prkna architekta, malíře a designéra Bruna Paula (1874 – 1968). Jeho práce se dá najít i u nás, konkrétně projektoval vilu Traub v pražských Střešovicích.

První byla dokončena Bremen, o křest se postaral sám prezident Hindenburg a v červenci 1929 stevardi na palubě přivítali první cestující. Europa na první plavbu vyrazila v březnu 1930 a od té doby sesterské parníky se strojovou německou přesností týden co týden pendlovaly mezi Evropou a Spojenými státy.

Co se týče základních technických dat, Bremen i Europa na délku meřily přes čtvrt kilometru, maximální výtlak činil přes padesát tisíc tun a mohutné parní turbíny se složitými dmychadly z konstrukční kanceláře Gustava Bauera o výkonu 101 000 kW roztáčely čtyři obří lodní vrtule do víru o rychlosti až 180 ot/min. To stačilo, aby průměrná cestovní rychlost bez ohledu na počasí činila 27,5 uzlu (51 km/h), ovšem při plavebních zkouškách obě lodi dosáhly rychlosti o pět uzlů vyšší.

Stavba lodi Bremen

Tak vysoké rychlosti se nedalo dosáhnout jen díky síle strojů, na scéně se musely objevit i jiné technické vychytávky. Použití speciální pevné oceli dovolilo snížit hmotnost trupu o 800 tun a na přídi se pod čarou ponoru objevila tzv. Taylorova hruška – cibulově baňatý výstupek výrazně zlepšující hydrodynamické vlastnosti lodi. Pasažérů se do lodí vešly mraky – jen na o něco menší Europě kapacita činila na dva tisíce míst ve čtyřech třídách; o provoz a pohodlí se starala bezmála tisícovka členů posádky.

Bremen pod velením kapitána Leopolda Ziegenbeina udivila světovou veřejnost už při panenské plavbě, kdy trasu z Cherbourgu do New Yorku zvládla za čtyři dny, sedmnáct hodin a čtyřicet dva minut. Průměrná rychlost německé lodi tedy činila 27,9 uzlu, a to s přehledem stačilo, aby od britské Mauretanie převzala Modrou stuhu za nejrychlejší překonání Atlantiku.

Předpoklady konstruktérů se naplnily a po dokončení Europy německé linery zahájily pravidelnou kyvadlovou dopravu mezi Evropou a Spojenými státy. Zdá se, že ona pravidelnost a nikoli lámání rekordů byla cílem vedení společnosti, protože ani jedna loď nijak nereagovala novým pokusem, když v roce 1933 Modrou stuhu jen o pár desítek minut získal italský liner Rex.

Autor:
  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 136 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 18 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 3 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 40 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

Google chce měnit vyhledávání a také ukázal asistenta, který slyší a vidí

v diskusi je 9 příspěvků

15. května 2024  7:53

Společnost Google na výroční konferenci tradičně nazvané I/O, představila řadu novinek. Všechny se...

Pět věcí, které byste s Windows měli dělat, ale možná neděláte, a naopak

v diskusi je 6 příspěvků

15. května 2024

Možná prakticky ihned po instalaci, při prvním spuštění nového PC nebo později deaktivujete některé...

Do Evropy konečně přichází významný konkurent ChatGPT. AI se jménem Claude

v diskusi jsou 4 příspěvky

14. května 2024  15:39

Už i v Česku si budou moct uživatelé vyzkoušet generativní umělou inteligenci vyvinutou startupem...

Autor „Krtečka“ i „Řeckých bájí“ Eduard Petiška se narodil před 100 lety

v diskusi jsou 2 příspěvky

14. května 2024

Před 100 lety, 14. května 1924, se narodil spisovatel Eduard Petiška, autor Starých řeckých bájí a...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...