Nešťastnou sérii zahájila dne 5. června 1954 poručice Václava Maršounová, dvacetiletá pilotka leteckého spojovacího pluku Klecany. Por. Maršounová, narozená v r. 1932 v obci Vrdy, se osudného dne nacházela v Olomouci. Odkud měla po ukončení detašmánu dle rozkazu velitele pluku přelétnout letoun C-5 trupové značky EK-51 zpět do Klecan.
Na palubu měla vzít mechanika tohoto letounu čet. Pilliarika, který u pluku končil a měl v Klecanech stroj předat novému mechanikovi. Čet. Pilliarikovi se předchozího dne před letem Olomouc – Klecany zmínila, že si během přeletu „odskočí nad svou vesnici“.
Start byl naplánován na 9. hodinu ráno, ale mechanik při přípravě stroje zjistil, že jedno z magnet má pokles 70 otáček, což je víc než max. 50 předepsaných. Byla tedy provedena výměna všech svíček a start se posunul na 10. hodinu dopolední.
Po vzletu por. Maršounová pokračovala přes VBT Štěpánov ve výšce 1 500 metrů na Pardubice. Na úrovni Pardubic pilotka odbočila doleva nad svou rodnou obec Vrdy. Před obcí začala klesat a ve výšce asi 200 metrů zahájila sérii zatáček doleva. Během toho přidávala a ubírala plyn a pokračovala v klesání.
Mechanik na ni dle své výpovědi křikl „Neklesej!“ Pilotka však nereagovala. Poslední zatáčku provedla dle výpovědi čet. Pilliarika „jako spirálu“. Během toho stroj zachytil o stromy a těmi byl stržen k zemi. Čet Pilliarik vypověděl, že se po nárazu vyprostil z trosek a všiml si, že pilotka sedí nehybně v kabině s rozbitou a zakrvácenou hlavou a nemůže jí pomoci.
Na scéně se objevili další lidé, mimo jiné i matka pilotky, a vyprostili por. Maršounovou z kabiny. Jak zjistili, byla již mrtvá. Následně přijelo sanitní auto, které odvezlo mechanika do nemocnice v Čáslavi.
Příčina nehody byla v tomto případě zřejmá, šlo o jasnou leteckou nekázeň, za kterou pilotka zaplatila daň nejvyšší. Velitel pluku zaujal nekompromisní a na tu dobu jediné politicky správné stanovisko, rozbor letecké nehody proběhl na členských schůzích KSČ a ČSM.
Padala slova o zneužití důvěry velitele i pracujícího lidu a o falešném kamarádství, kterému je potřeba vyhlásit nekompromisní boj. Pro omezení podobných případů bylo do budoucna nařízeno používat při všech mimoletištních letech u pluku barograf se záznamem výšky letu.
Článek je převzatý z webu Letecká badatelna.cz a byl redakčně upraven.