Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když přišel Bugatti s luxusním propadákem, zachránil situaci motorákem

Přestože je Ettore Bugatti znám především jako otec slavných automobilů, povedl se mu výrazný přesah v díle i do světa železniční dopravy. Za tento chvályhodný úspěch mohl poděkovat neúspěchu s jedním luxusním automobilem, nemajícím ve světě obdoby. A nakonec můžeme říct, že ani Bugattiho železniční motorový vůz neměl ve světě obdoby.
Železniční motorový vůz Bugatti

Železniční motorový vůz Bugatti | foto: BUGATTI Automobiles S.A.S.

V roce 1927 přišel Bugatti s luxusním automobilem pro nejzámožnější klientelu, vůz dostal v chronologické řadě typové označení Bugatti Type 41, ale známější je jako Bugatti Royale. O prodejní ceně tohoto mistrovského díla pomlčíme, protože stejně byla individuálně odvislá od provedení karoserie (o konkrétní ceně lze hovořit pouze u podvozku osazeného motorem, jak to bylo v té době a u drahých vozů běžné; karoserie se šila podle přání zákazníka a zpravidla ve specializované karosárně). Popravdě ve své době bylo Bugatii 41 nejdražším osobním vozem na světě. V každém případě podle slov svého tvůrce byl vůz určen především pro královské rodiny, ostatně jeho jméno Royale hovoří za své.

K obřímu vozu patřil obří motor. Pod kapotou Bugatti Royale měl své místo zážehový osmiválec o zdvihovém objemu 12,7 litrů (u prvních dvou kusů dokonce 14,7 litrů), který se pyšnil výkonem 300 koní. Pohotovostní hmotnost automobilu se vyhoupla s přehledem hodně přes tři tuny. Spotřeba paliva se udává 60 litrů na 100 kilometrů, maximální rychlost až 200 km/h.

Bugatti Type 41
Bugatti Type 41

Dvě různá provedení Bugatti Type 41

Když si Bugatti spočítal krále, pojal plán vyrobit 25 vozů Royale. Jenže netrvalo dlouho a z Ameriky přišla velká nepříjemnost, na dveře zaklepala velká hospodářská krize. I ti nejbohatší z nejbohatších začali s rozvahou otáčet každý frank, libru, kus zlata nebo co zrovna popadli do ruky.

Do roku 1931 tak bylo vyrobeno pouhých sedm exemplářů Royale, jeden používal sám Bugatti a prodat zákazníkům z lidu (myšleno z lidu ukrutně bohatého) se podařilo pouhé tři. Z oné trojice zákazníků navíc nebyl žádný králem ve smyslu panovnického titulu. I když snad jeden, ale nakonec neuspokojený zájemce z této branže se objevil, konkrétně albánský král Ahmet Zogu. V této souvislosti však kolují řeči, že Bugatti mu luxusní Royale odmítl prodat kvůli nevhodnému chování u stolu.

Když Bugatti viděl, že zájem potenciálních kupců o nejluxusnější automobil světa kulhá daleko za předkrizovým očekáváním, nepotěšilo ho to. Trochu průšvih byl v tom, že motory pro celý zbytek plánovaných pětadvaceti aut už měli ve fabrice hotové. A tak přišla obligátní otázka: „Kam s tím?“

Železniční motorový vůz Bugatti

Zapeklitou otázku vyřešil Bugatti elegantně. Navrhl expresní železniční motorové vozy těmito motory poháněné. A motorové vozy, navíc takovéto expresní, nebyl problém udat, neboť ze strany provozovatelů železniční dopravy po nich byla sháňka. Představovaly pro ně účinnou „protizbraň“ vůči individuální automobilové a hromadné meziměstské a dálkové autobusové dopravě, které jim ve třicátých letech začaly povážlivě odluzovat cestující.

Motoráků Bugatti bylo nakonec vyrobeno osmaosmdesát, takže se pro ně musely navíc vyrobit i další motory. A to bylo pro firmu a potažmo i pro její zaměstnance jen dobře. Navíc každý motorák byl poháněn čtveřicí těchto motorů, respektive většina, protože se postupně vyráběly v několika verzích, přičemž jedna z nich byla dvoumotorová.

Základem motoráku Bugatti byly dva čtyřnápravové podvozky, na kterých seděl klasický rám a na něm lehká elegantní skříň aerodynamických tvarů. Motorák měl čtyři nebo dvě hnací nápravy (dvojkolí), to znamená dvě nebo jedno v každém ze dvou podvozků. Čtyři hnací nápravy byly u prvního základního provedení motoráku a u motorových vozů dvojvozových a třívozových jednotek. Za zmínku stojí i provedení kol, kdy kola nebyla celistvá, ale skládala se z disku a obruče, mezi nimiž byla navíc kvůli odpružení vložena pryžová mezivrstva.

Železniční motorový vůz Bugatti, dvojvozová verze skládající se z motorového vozu a „integrálního“ přípojného vozu (z něho vidíme jen malou část).

Přibližně uprostřed délky vozu byla v rámu částečně utopená motorová instalace s příslušenstvím. Nad touto strojovnou bylo vyvýšené stanoviště strojvedoucího se zasklenou „kukaní“ čnící nad skříň motoráku. Se strojovnou a stanovištěm strojvedoucího sousedily ve směru podélné osy vozidla na jedné straně toaleta a na druhé straně zavazadlový prostor, při jednom boku této celé „sestavy“ procházela komunikační chodba spojující dvojici prostorů pro cestující.

Náčrt pohonného ústrojí motorového vozu Bugatti (podle půdorysného obrysu skříně z dvojvozové jednotky, ale řešení pohonu s dvojicí hnacích náprav v obou čtyřnápravových podvozcích odpovídá i standardním motorákům první verze nebo trojvozovým jednotkám s motorákem uprostřed).

Z celkového počtu 88 motorových vozů a motorových jednotek bylo 78 motoráků (ve čtyřech různých provedeních), 3 dvouvozové motorové jednotky a 7 třívozových motorových jednotek. Motorová jednotka se skládala z jednoho motorového vozu a jednoho, resp. dvou „integrálních“ vozů přípojných. A dále bylo vyrobeno 5 klasických přípojných vozů.

Z motoráků zmiňme ve třinácti kusech vyrobený zkrácený typ, který byl určen pro méně vytížené spoje. Poháněn byl „pouze“ dvěma motory místo čtyřech, které měly všechny ostatní verze. Cílem bylo získat úspornější vůz pro menší počet cestujících.

Standardní, tj. motorák první vyráběné verze měl 48 sedadel cestujících. U již také zmíněné zkrácené verze to bylo 36 sedadel a dále vznikla prodloužená verze s 52 sedadly a extra dlouhá verze se 73 sedadly. Přípojné vozy měly podle provedení 57 nebo 62 sedadel. Dvouvozová jednotka měla 83 sedadel a třívozová jednotka 144 sedadel.

Motorový vůz Bugatti (vlevo) s přípojným vozem (vpravo)

Na tratích, kde byly motoráky Bugatti nasazeny, přinesly nový komfort cestování a především došlo ke zrychlení daných spojů. Na francouzských železnicích byla podle tehdejších předpisů omezena maximální rychlost na 120 km/h, resp. na 140 km/h. Motoráky Bugatti však dokázaly vyvinout rychlost mnohem vyšší. Při testování prvního vyrobeného na jaře 1933 bylo dosaženo rychlostního rekordu 172 km/h. Jiný exemplář ho trumfl 24. října 1934, když se zapsal do tabulky rekordů hodnotou 192 km/h dosaženou na trati z Le Mans do Connerré.

Běžné cestující, jako byli například Pařížané dychtící na dny volna opustit divokou metropoli, však zajímala čísla praktičtější. Jedno máme zde: první motorák Bugatti, nasazený státními drahami (L’Administration des chemins de fer de l’État) na trati Paříž–Deauville ji zvládal absolvovat průměrnou rychlostí 116 km/h.

Komfortní a rychlé motoráky Bugatti byly ovšem obdařeny jednou nectností. Mluvíme o velké spotřebě paliva, která vycházela právě z použití čtveřice výkonných benzínových motorů. Ze služby tak byly poměrně brzy vyřazeny. Stalo se tak v roce 1958. Vidíme, že v porovnání s jinými železničními trakčními vozidly byla doba jejich služby spíše kratší.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 7 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 16 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...