Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte se do české továrny, kde se ručně montují letecké motory

Společnost GE Aviation postaví ve své pražské továrně ročně jen necelou stovku leteckých motorů. Stačí jí k tomu malá tovární hala, kde se zároveň i opravují motory Walter.
V pražské továrně na letecké motory GE H80

V pražské továrně na letecké motory GE H80 | foto:  Dan Materna, MAFRA

Motory značky General Electric (GE) najdeme v největších letadlech světa i v práškovacích letadlech. Firma dokonce tvrdí, že každé dvě sekundy někde na světě vzlétne letoun poháněný motorem značky GE nebo CFM, což je společná firma s francouzskou Snecmy.

Výrobna leteckých motorů GE H80

Svou troškou do této statistiky začala před několika lety přispívat i česká továrna na turbomotory GE H80. Ty vycházejí z osvědčené konstrukce leteckých motorů M601 bývalé společnosti Walter Engines z pražských Jinonic, kterou firma GE v roce 2008 koupila. Právě "Waltrovka" umožnila tradičnímu výrobci velkých motorů vstoupit i na trh menších strojů, aniž by musel vše budovat od nuly.

Motor H80 s výkonem 800 koňských sil umožnil GE Aviation konečně vstoupit do oblasti označované jako Business and General, kam patří jednomotorové zemědělské stroje i soukromé vícemotorové letouny pro více než deset osob.

Vzhledem k relativně malému množství vyrobených kusů se nevyplatí, aby firma vyráběla motory na nějaké automatizované lince. Montáž tedy probíhá ručně s tím, že na každé pracoviště je vyškolen zaměstnanec zvlášť. Linka má přitom kapacitu kolem 200 kusů ročně, což zatím bohatě dostačuje.

Téměř dva tisíce součástek

Montáž motorů začíná tzv. podmontáží rotorů, které jsou pak dodány na hlavní pracoviště, kde dochází k finální stavbě motoru. Následně motor míří do zkušeben, kde se testuje s připojenou vrtulí a v závěrečné zkoušce pak musí obstát v kontrole teplot, výkonu a spotřeby paliva. To už má v sobě kolem 1 800 jednotlivých dílů. Zhruba 30 procent z nich si přitom firma vyrábí sama, zbytek nakupuje od dodavatelů.

Firma musí zároveň udržovat zásobu dílů na současné H80 i starší M601 a další waltrovské motory kvůli generálním opravám, které jsou jejím dalším zdrojem příjmů. Životnost motoru je 20 až 25 let a přibližně každých 5 let musí na kontrolu a generální opravu.

Přepravní boxy na letecké motory GE H80, jsou kovové nebo na přání zákazníka i papírové. Ty kovové stále patří výrobci a provozovatel je využívá, když posílá motor na opravu či kontrolu.

Většina motorů se na kontrolu vrací ve speciálních boxech, v nichž je firma výrobci letadla dodala a které jí stále patří. Jen někteří výrobci letadel vyžadují papírové balení, protože je na kontrolu posílá až provozovatel letadla, a tak by boxy neměli důvod skladovat.

Od vývoje po provoz

Vývoj motoru H80 začal v roce 2009 a certifikaci firma získala těsně před koncem roku 2011. Během této doby musela GE Aviation vyrobit řadu prototypů a testovat ve speciální zkušebně jednotlivé komponenty i celý motor motor na výdrž a další parametry.

Všechny dokumenty a protokoly bylo poté nutné připravit pro certifikační orgán, kterým je Evropský úřad pro leteckou bezpečnost (EASA). Už nyní přitom prošly certifikačním řízením další dva motory H75 a H85, které se od H80 liší výkonem, který je o 50 koňských sil menší, respektive větší.

H80 má oproti M601 nový kompresor, design, materiál a nové výrobní technologie, které umožnily zvýšit výkon a odolnost. Tak například zatímco předtím měl kompresor samostatně nasazované lopatky, nyní je celý prvek vyroben z jednoho kusu materiálu. Jako materiál se místo původní nerezové oceli používají slitiny titanu.

Motor využívá i další technologie, které jsou know-how General Electric. Patří sem především rozstřikovací kroužek, který do motoru vhání palivovou směs v podobě jakési mlhy. Oproti klasickým vstřikovacím tryskám se tak nevytvářejí oblasti s výraznými tepelnými rozdíly.

Česká pobočka GE Aviation má plány na další rozvoj, ale nedostává se jí zkušených inženýrů, které tak musí shánět po celé Evropě.

Autor:
  • Nejčtenější

Hackerský průlom. Z peněženky, k níž zapomněl heslo, získal miliony dolarů

v diskusi je 74 příspěvků

28. května 2024  18:02

V roce 2013 přišel Michael při poruše pevného disku o heslo k digitální peněžence, ve které měl...

Benzín dodá špagetám říz, pizzu vylepší lepidlo. Googlu se zbláznila AI

v diskusi je 92 příspěvků

29. května 2024

Snad žádná jiná technologie se nevyvíjela tak rychle jako v posledních měsících umělá inteligence....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 48 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Nejlepší přítel zabijákem. Čína testovala robotického psa s útočnou puškou

v diskusi je 45 příspěvků

29. května 2024  11:23

Čína během společného vojenského cvičení Číny a Kambodži „Zlatý drak 2024“ testovala robotického...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

Stalin, nebo Trockij? Před 100 lety se v Moskvě konal klíčový sjezd bolševiků

v diskusi jsou 3 příspěvky

1. června 2024

Před 100 lety probíhal v Moskvě třináctý sjezd ruských bolševiků, první sjezd po Leninově smrti....

Boeing se znovu pokusí dostat lidi do vesmíru a narušit tak Muskův monopol

v diskusi jsou 3 příspěvky

1. června 2024

V sobotu večer krátce před půl sedmou našeho času se má odehrát snad již poslední díl zatím...

Superstar umělé inteligence či replikace DNA. Příběhy Čechů, kteří mění svět

v diskusi nejsou příspěvky

1. června 2024

Premium New York, Londýn, ale i Brno. Příklady míst, kde Češi posouvají hranice lidského vědomí. Navštívili...

OBRAZEM: Naše první elektrická rychlíková lokomotiva jezdila jen v Praze

v diskusi nejsou příspěvky

31. května 2024

Realizované elektrifikační snahy prvorepublikových ČSD se omezily na tzv. pražský uzel. Při této...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...