Diskuze
Nová paliva v letectví: elektromotory zatím nečekejte, ve hře je petrolej
Děkujeme za pochopení.
R47o45b10e15r16t 80V15á83l55e86k
Super článek, žádný jde to nejde to. Ano jde to, zatím pro malá letadla, není to ještě ono, ale vývoj jde dál. Přesně podložené fyzikálními daty dle velikosti letadel. Tak to má být, žádná hysterie.
B67o15h15u85s69l68a28v 24P82a42r94t58y39k
Když už opisuji, alespoň jednotky by měly být naše. Nm u nás znamená Newtonmetr a není to jednotka délky. V US je to Nautic milé, tedy námořní míle.
M55i25r58e86k 74G24a77j15e69r
Ono už samotné zachycování CO2 ze vzduchu je energeticky náročné, takže uhlíkově neutrální výroba kerosinu z vody a vzdušného CO2 je pořád ještě v říši fantazie.
P14e55t14r 65L19a74b76a33j
Proč nepoužít osvědčené řešení - natáhnout nad letecké trasy troleje?
Jako bonus by to ještě snížilo nároky na navigaci.
T47o61m13á95š 80D31o16l22e61ž38a54l
Kromě energetické hustoty by také bylo potřeba zapracovat na době nabíjení. Takový Boeing po 6 hodinách letu načerpá nějakých 10 tun paliva na let zpátky během 15 - 20 minut čistého času čerpání, i s režií okolo připojení hadic atd to bude něco více, ale pořád podstatně méně, než by trvalo elektrické dobíjení.
A letectví není průmysl, kde by si společnosti mohli dovolit, aby jim drahé stroje stály takovou dobu na dobíječkách.
Navíc je nutné si uvědomit, že těch letadel by najednou bylo třeba dobíjet až několik desítek. To bude mít poměrně dost velké nároky na posílení elektrorozvodné infrastruktury. Tady potřebujeme příkon alespoň 500x větší, než jsou schopné poskytnou současné nejlepší rychlonabíječky. Takže až bude najednou dobíjet třeba 20 letadel, bude to, jako byste v té lokalitě měli na těch v současnosti nejvýkonnějších rychlonabíječkách najednou připojeno 10 000 elektromobilů.
J60a73r56o69m87i16r 53N88o57v93a40k
Ono ani to zvyšování energetické hustoty není bez rizika. Víme do dokážou napáchat už současné články když se něco vymkne z rukou. Nevím jestli byste se ve stroji s takovými akumulátory cítil bezpečně.
K93a42r55e43l 74L93a51n74g23r
Zelenou variantu už vyzkoušeli a nedopadla dobře, po 1/3 letových hodin jim sežrala O kroužky. Teď si zkusí jinou a uvidí zda bude stejně agresivní jako ta eko zelená. Kupodivu nejšetrněji s k motorům chová ta přirozená verze se sírou.
D27r83a53h36o12m51í72r 65S54t92r67o26u28h86a49l
Pokud by se místo klasické konstrukce letadla trup-křídlo začala používat alternativní, a co si budeme povídat, i aerodynamicky efektivnější konstrukce vztlakového tělesa, mohla by spodní plocha letadla být dost velká na to, aby tam byla umístěna příjmová anténa mikrovlnného záření pro přenos elektrické energie.
Pozemní stanice by pak mohly umožnit dvě věci. Stanice u letišť by mohly pomoci vzlétnout bez nutnosti použít energii z baterií, tudíž by se nespotřebovávala energie na let samotný. Pokud by pak nějaká trasa byla využívaná hojně, mohly by stanice být umístěné na trase a distribuovat energii za letu nebo dokonce za letu dobíjet menší baterie.
A doplnění k článku:
Námořní míle je 1852 metrů. Jedna věc je přepis původního článku do odborné literatury a druhá pak populárně naučný článek, který se čte jedním dechem. Chápu, že s odchodem některých redaktorů skončilo období fotbalových stadionů, ale ne každý čtenář Technetu je pilot nebo zkušený námořník. Kilometry postačí.
L86u89d24ě21k 88C18h80r87á79s77t82e72k
To je ovšem dost kruté scifi :-) Tím bych v následujících 100 letech vůbec neoperoval :-) Mikrovlnný přenos energie do letadla, to je úplně mimo.
J84i30ř19í 82K61a76r30b94a32n
Na letecký petrolej - kerosin - létají přeci proudová letadla odjakživa :-) Vyrobit ho uměle jistě možné je, velký otazník je energetická náročnost takové výroby.
D22r94a21h70o62m30í89r 43S83t30r71o68u42h11a68l
No, většina energie na rozklad CO2 se získává ze Slunce. Trochu větší problém bude to získávání CO2 ze vzduchu. Aby se nevyplatilo zachytávat ho v uhelných elektrárnách a převážet na produkci kerosinu do Afriky :-)
M44i78l64a94n 88D76u55p73a23l
O nových zázračných akumulátorech čtu zhruba posledních 40 let a stále nic pouzitelného...
L71u35d97ě22k 97C56h40r60á48s35t51e24k
Přesně tak, poslední smysluplný a viditelný posun byl spuštěním komerční výroby Li-ion baterií. Od té doby vůbec nic, rozhodně se neodehrává žádné radikální zlepšování, jak se píše v článku. Jsou to maximálně nižší jednotky procent za několik let a vývoj se ani nijak neurychluje, spíš naopak ten prostor pro zlepšování s touto technologií ubývá. A taky je naprosto nesmyslná hodnota potřebné energetické hustoty kolem 500Wh/kg. To na konstrukci komerčně použitelného letadla nestačí ani omylem. Současná paliva obsahují cca 30-50x více energie na jednotku hmotnosti, takže i pokud odečtu nižší účinnost spalovacích motorů proti elektrickým, tak aby se dalo mluvit o nějaké použitelnosti, musely by se baterie zlepšit minimálně 10x v parametru hustoty energie na kg, ne 2x, jak se v článku píše. To nic neřeší. A žádné zázračné konstrukce, které by ušetřily hmotnost pro baterie na samotném trupu letadel čekat opravdu nejde, protože dnešní stroje z kompozitů jsou už odlehčené na dřeň a nic smysluplného tam už nikdo neušetří. Takže ne, elektřina v letadle ani omylem.
J42a16r25o39m83i29r 41N18o94v27a73k
Elektromotory v letectví už dávno dominují .. v tom modelářském. Do skutečných letadel samozřejmě elektromotory patří také, ale NIKDY ne na místo pohonných jednotek. To si zapamatujte .. a už o tom nepište. Žádné "zázračné" vynálezy na tom ani v budoucnu nic změnit nemohou ..
D19r74a55h97o19m17í54r 85S74t17r61o55u39h78a15l
No a pak přijde nějakej blbec a udělá to...
NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru
Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...
KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská
Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství
Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....
Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina
10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali
Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...
Autor „Krtečka“ i „Řeckých bájí“ Eduard Petiška se narodil před 100 lety
Před 100 lety, 14. května 1924, se narodil spisovatel Eduard Petiška, autor Starých řeckých bájí a...
Nezneužívá někdo webkameru či mikrofon vašeho PC? Jak to zkontrolovat
Premium To, že webová kamera a mikrofon v počítači mohou sloužit nejen k účelům, pro které byly vytvořeny,...
Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo
Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...
Zemřel proslulý chemik Josef Michl, patřil k nejcitovanějším českým vědcům
Ve věku 85 let v pondělí zemřel český chemik Josef Michl. Informoval o tom Ústav organické chemie a...
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...