- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
"Zkušený řidič ho s přehledem vodil úzkými uličkami a jejich křižovatkami, kde by se nevytočil nejen klasický autobus s vlekem, ale kvůli převisu zádi ani bez vleku." Jestli tomu tak opravdu bylo, tak by si to zasloužilo samostatný článek s grafickým vysvětlením.
Rád bych jen zmínil ,že ten přípojný vůz se neoficiálně nazýval báboser .A jedna vzpomínka na ikarus k nám nejezdili jelikož garáže Dejvice mely krátké kanály na opravu a omezené parkování a tak u nas jen karosy ale,nahore na kopci VŠZ a jednou nápad půjčit si ikarusy z garáže Řepy .No nebyl to dobrý nápad Sedlecký kopec byl nad jejich síly resp.ve dvou třetinách kopce vyskladani podél silnice a dokonale uvařené motory ,to byl první a poslední pokus vypravit Ikarus na Suchdol
Tak ono RTO celkově nebylo moc vhodné jako městský autobus, i v krátké versi. A to říkám jako velký obdivovatel těchto autobusů. Najezdil jsem v nich spoustu kilometrů k babičce na venkov za Prahu, ať už přímo v autobuse nebo v připřaženém "vajíčku".
Spíš pro Prahu ale byla asi škoda, že nevyšla výroba kloubová verse eš-emky (16,5).
160 koní ... jízda do kopce to muselo být něco
Noto bylo, když to jelo v Brně do Kohoutovic plné a ještě v létě, tak to byl zážitek.
Copak o to, pohledný byl a je. Mám jedno osobní "ale":
Bylo mi sedmnáct a měl jsem už dva metry. Jezdil jsem tehdejší 144/244 z Václaváku a jednou jedna starší paní se zvedla ze sedadla a říká mí: "Pojďte si sednout, nemohu se na vás dívat jak se furt mlátíte hlavou o strop,"
A nástupce RTO-K, Karosa ŠM16.5 dopadl též neslavně, ale dočkal se aspoň ověřovací série asi 8 kusů. Nedochoval se ani jeden. Tento typ zabilo pro změnu RVHP, které rozhodlo, že se k nám bude dovážet kloubový Ikarus 280. Repliku Karosy ŠM16.5 staví jeden nadšenec z Košic.
RVHP nic nerozhodlo. DP Praha neměl zájem a Karosa neměla dostatek předních náprav pro normální vozy, natož pro kloubák, kde byly 2 a též, že ŠM už byla výběhový typ, který měla nahradit nová řada 700 (se zpožděním 10 let). Dovoz Ikarusů bylo řešení z nouze, jelikož řada 700 se zpožďovala a s ní i plánovaný kloubák.
Nejhorsim zazitkem - bylo cestovat ve "vlecce" treba trasu Ostrava-Vitkovice velke autobusove nadrazi a ...Roznov pod Radhostem na prazdniny k babicce a sedet tam na kufru, v mizernem vzduchu nejen v uplavu za autobusem ale I od kuraku uvnitr! Jinak vsechny linkove autobusy RTO byly z rozkazu nejrychleji povyseneho vojaka CSLA (ze svobodnika rovnou na armadniho generala) Gottwaldova zetaka a ministra tzv. obrany JuDr. Cepicky - natreny tenkrat na zeleno! Tmava matna skoro "khaki" zelen to byla. Linky do a z Ostravy byly trvale preplnene - horniky svazenymi z dalekeho okoli a Slovenska.
Jo, kloubové Ikarusy bylo terno. Pamatuji, jak plně naložený jel do kopce krokem
Tento autobus lze dneska opět vidět jezdit. Už před pár lety postavila parta nadšenců jeho repliku.