Diskuze

Pantografy pomalu končí, přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci

Historie dnes již dosluhujících příměstských vlaků známých jako pantograf nebo také slangově žabotlam začala vznikat již v polovině minulého století. Tehdy bylo jejich cílem zcela změnit pohled na příměstskou dopravu a díky dvěma čelním hnacím vozům i zvýšit rychlost.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Hezky clanek, diky...

0 0
možnosti

Díky za článek i za detailní popisy u fotografií - kéž by to bylo u všech článků na idnes standardem.

0 0
možnosti

Před několika lety jsem s těmito vlaky jezdil pravidelně na trati z Prahy do Benešova a rozjezdy s přískoky zejména v případě, když člověk seděl v posledním voze zadní soupravy, jsou nezapomenutelné:-)

0 0
možnosti

To byl vlastně vrchol komfortu - otevírací a zpočátku i průhledná okna, pohodlná koženka, spousta místa na nohy, luxusní opěradla s ergonomickým sklonem, nízkopodlažní široké vstupy umožňující rychlý a pohodlný nástup a výstup...

Dnes místo toho máme dobytčáky s neotevíratelnými tmavými okny, vyšisované hadrové sedačky, s místem pro kolena a ramena se ve většině moderních vozidel už ani nepočítá a člověk sedí jako fakír. A v rekonstruovaných vozech člověk často místo do okna má výhled na sloupek mezi okny. Občas mám pocit, že konstruktéři dnešních vlaků, autobusů a tramvají vůbec nemyslí hlavou.

3 0
možnosti

Mě by zajímalo, kolik roků je a kde bydlí ti, co používají slovo "žabotlam". Případně kdy se s tím slovem poprvé setkali.

Já jsem Pražák, narozený koncem šedesátých let, z železničářské rodiny, u ČSD/ČD jsem pracoval a znal jsem jen panťák nebo pantograf.

Slovo žabotlam jsem poprvé četl v iDnes asi před 10 lety

2 1
možnosti

Ano, ta přezdívka se objevila možná před těmi 15 lety. Zřejmě v souvislosti s tím, že se objevily i nové typy panťáků (tedy ešusy neboli trojdílné hliníkové soupravy) a tedy vznikla potřeba od sebe různé panťáky rozlišovat. A protože ten "žabotlam" je velmi výstižný, tak se rychle uchytil a rozšířil. Kdosi na webu vlaky.net to uvádí v ženském rodě ("žabotlama"), ale s tím jsem se nikde jinde nesetkal. Označení panťák (pantografová či pantografická jednotka) jsem nikdy nevnímal jako přezdívku konkrétního typu - to bylo prostě obecné označení elektrických vlakových jednotek. To teprve v nedávné době z toho novináři udělali přezdívku žabotlamů. EM 488.0 a SM 488.0 (dnes řady 460 a 560) byly zrovna tak panťáky, a taky nikdy neměly moc přezdívek.

0 0
možnosti

Nikde jsem nenašel vysvětlení, proč nakonec z celkem pohledného prototypu vznikl takovýhle žabotlam. Díky komu nebo čemu dostala jeho čela tuhle podubu?

0 0
možnosti

Ano, zkuste si nalézt podobné příměstské železniční soupravy , té doby, nikoli pouze socialistického režimu a tehdejší československé ideologie. Léta běží a názory a nároky se mění. Dnes místo vlastního vývoje a výroby naši dopravci nakupují ojetiny z vyspělého západu. A říkají tomu ekonomika podnikání. Nejde o politiky a politický režim, ale o umění uplatnit nabyté vzdělání. Ano ve vývoji a produkci jsme byly předběhnuti i Čínou od které Leo bude nakupovat páteřní rychlovlaky své dopravy. Ale u lokálek a příměstské dopravy se spokojíme s bazarem.

1 0
možnosti

J67a57n 75K61u70č41e25r47a

6. 6. 2018 20:28

ešus má také pantograf anebo ne? :-)

0 0
možnosti

Ešus má jeden polopantograf na hnacím voze.

1 0
možnosti

K tomu urychlování a zpomalování. Nebylo by lepší v dnešní době koncipovat pro městskou dopravu nějaké automatické jednotky, které by jely jen jako dvou- až pětibodový spoj s vynecháním spousty zastávek a vezli by jen malé množství cestujících, kteří by nastupovali cíleně jen do svého vlaku. Samozřejmě by to znamenalo kompletně novou infrastrukturu, ale když musí 120 tunová jednotka metra 15x zastavit a 15x se rozjet, když se vymění často jen hrstka cestujících, to mi připadá neefektivní.

0 0
možnosti

Jakákoliv úspora energie by musela vyvážit cenu za, jak sám píšete, "kompletně novou infrastrukturu". Navíc moderní vlaky s měničovou regulací a rekuperací nemají až tak ztrátové rozjezdy a navíc tento typ provozu (rychlý rozjezd, krátká jízda, dynamické brzdění) je ideální pro rekuperaci energie nazpět. Takže ty energetické ztráty nejsou tak velké, jak se může zdát. Druhá věc je časová úspora, která by mohla být významná.

1 0
možnosti

tum tum tududum tum

případně tududumtum tududumtum tududumtum tum

Kdo jezdli, hned pozná :-D

8 1
možnosti

Ještě přesněji (většinou): tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tududumtum tum tum

2 0
možnosti

To jako ze se budu muset jezdit divat na historicke vozy nekam do muzea? Doted stacilo pouzivat bezne vlaky :(

3 0
možnosti