Klidný let se může ve zlomku sekundy změnit v drama. Vyřešit jej mohou jen piloti, ale pro své vlastní bezpečí může něco udělat každý cestující. Jen musí nejdřív dávat pozor a pak nezmatkovat. O problematice „kyslíku na palubě“ se rozepsal letecký technik a kapitán dopravních letadel Štěpán Kolomazník.
Jeden z rituálů před každým letem, který se opakuje znovu a znovu, je instruktáž cestujícím o použití kyslíku v případě náhlé ztráty přetlaku. Zdá se, že letecké společnosti se bez tohoto úvodu neobejdou. Krásné načesané letušky připlácnou na nos gumovou masku a rozcuchají se gumičkou navlékanou přes hlavu, aby tak názorně cestujícím ukázaly, co dělat při události, která „jistě nenastane, pouze ve výjimečném případě“.
Při náhlé dekompresi se ozve hrozná rána, v kabině se udělá mlha a všechen prach z podlahy se zvedne a vletí lidem do obličeje. Všichni se strašně leknou a vzápětí zjistí, že je jim zima a nemohou dýchat.
popis dekomprese v kabině
Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium