Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Praotec Airbusu A380 vznikl krátce po válce a obsluhoval i jaderný program

Revolučním dopravním letounem z pohledu dvoupodlažní koncepce byl francouzský Breguet 763 známý pod neoficiální přezdívkou Deux-Ponts. Jinak ne příliš moderní a pro někoho až nevzhledný letoun se mimo jiné vyznačoval vysokou provozní spolehlivostí.

Breguet 763 | foto: Ralf Manteufel, GFDL 1.2

Dvoupodlažní dopravní letouny (počet podlaží s výskytem lidí, tj. cestujících a osádky) se objevily už před druhou světovou válkou. A vůbec nevadí, že šlo o létající čluny, ostatně u velkých létajících člunů k tomu stavba objemného trupu přímo vybízela. Je ovšem pravda, že řada těchto velkých létajících člunů měla zpravidla pro cestující vyhrazeno pouze jedno podlaží a v podlaží nad ním byla pracoviště osádky (plus zavazadlový prostor apod.).

Ale byly zde už výjimky potvrzující pravidlo. Poprvé se tak stalo u francouzského Latécoère 521, kde se už i na horní palubě počítalo na kratších tratích (středomořských) s cestujícími, otázkou však je, zda k tomu v tomto případě skutečně došlo.

Dornier Do X, Pracoviště osádky jsou nad kabinou cestujících.

Boeing 314 Clipper, Pracoviště osádky jsou nad kabinou cestujících.

Latécoère 521

Obecně se titulem prvního dvoupodlažního dopravního letounu (a myšleno letounu pozemního, aniž to bývá zdůrazňováno) honosí americký Boeing 377 Stratocruiser, jehož prototyp poprvé vzlétl 8. července 1947. Zde zase můžeme namítnout, že na jednom z jeho dvou pater (na spodním) byl pro cestující „pouze“ salonek se čtrnácti místy. To znamená diametrálně odlišnou kapacitu cestujících na jednotlivých podlažích.

Boeing 377 Stratocruiser

A potom přišel na scénu francouzský Breguet 763, z typové řady Breguet 761/763/765, u kterého byly kabiny cestujících v obou patrech délkově a víceméně i kapacitně srovnatelné. Na druhou stranu tyto francouzské stroje neměly na rozdíl od Boeingu 377 přetlakový trup. Co si pod uvedenými typovými čísly 76x představit, a proč vyzdvihujeme to prostřední, uvidíme dále.

Letadel typové řady Breguet 761/763/765 bylo vyrobeno celkem 20 kusů. Byl to jeden prototyp Breguet 761 a tři předsériové stroje Breguet 761S, zde nešlo ještě o plnohodnotnou dvojpodlažní verzi z pohledu dopravy cestujících, kterým byla určena pouze kabina horní, a to ještě můžeme specifikovat příslovcem případně.

Breguet 763 Provence

Následovalo dvanáct strojů Breguet 763 Provence, jež byly vyrobeny pro Air France v základním provedení s kabinami cestujících na horním i dolním podlaží, byť později u nich došlo k modifikaci a u poloviny z nich ke změně provozovatele. A proto se o tomto typu (této verzi) hovoří nejčastěji a z dané řady bývá vyzdvihován právě v souvislosti s dvoupodlažními letadly pro osobní dopravu.

Zbývající čtyři letouny, Breguet 765 Sahara, byly vyrobeny pro francouzské vojenské letectvo (Armée de l’Air).

Již u prototypu 761 se objevilo neoficiální označení Deux-Ponts, které se ujalo natolik, že je schopno i přebíjet jména Provence a Sahara u sériových verzí.

Video: Breguet 763 Provence

Prototyp Breguet 761

S vývojem čtyřmotorového dopravního letounu začala francouzská firma Breguet v očekávání konce války již v roce 1944. Ostatně v srpnu 1944 byl podnik osvobozen po asi dvouleté německé nadvládě daného teritoria (předtím oblast spadala do tzv. Vichistické Francie). Intenzivnější práce pravděpodobně začaly až v roce 1946, kdy měla přijít objednávka prototypu. A tak prototyp Breguet 761 poprvé vzlétl až 15. února 1949.

Francouzi chtěli svým strojem konkurovat na evropské půdě americkému Douglasu DC-4. A jak už víme nejen z prozrazeného objemu výroby, nepodařilo se to.

Prototyp Breguet 761

Prototyp Breguet 761 měl kabinu cestujících pouze na horním patře, a to ještě ošizenou. Dole se nacházel nákladový prostor. Je to konfigurace pro smíšenou dopravu cestujících a nákladu. Ještě lépe potom nákladu a souvisejících osob, což se rozhodně neztratí u vojenského letectva, ale i v civilní sféře je to někdy potřeba.

Užitné vlastnosti francouzského prototypu limitovaly použité motory, které výkonově zaostávaly za potřebami pro takový letoun. Šlo o dvouhvězdicový čtrnáctiválec SNECMA 14R-24 se startovním výkonem 1590 koní.

Kvůli tomu byla omezena vzletová hmotnost na 40 tun. Při hmotnosti samotného stroje kolem 32 tun to nepřinášelo žádnou radost případným zájemcům o letoun v této konfiguraci. Proto nás ani nepřekvapí absolutní absence takových zájemců.

Prototyp Breguet 761. Letoun měl nalézt velké využití v nákladní dopravě.

Později vznikl nápad s přestavbou prototypu 761 na prototyp protiponorkové verze, jejíž projekt je znám jako Breguet 764. Tyto myšlenky však byly brzo opuštěny, francouzské námořnictvo preferovalo americký protiponorkový Lockheed Neptune.

Předsériové stroje Breguet 761S

Po prototypu Breguet 761 s nedostatečně výkonnými motory vznikla trojice předsériových strojů Breguet 761S, které dostaly americké dvouhvězdicové osmnáctiválce Pratt & Whitney R-2800-B31 s výkonem po 2100 koních. Vzletová hmotnost letounu se zvýšila na 45 tun (zároveň jeden tento motor P&W měl o 250 kg vyšší hmotnost než předchozí motor francouzský).

Výrobce se do stavby typu 761S pustil na vlastní triko v očekávání, že už se to povede, stroje prodá a přijdou objednávky na další.

Breguet 761S

Jeden Breguet 761S krátce provozovala společnost Air Algérie, tehdy společnost francouzská. Provozován byl víceméně jako nákladní, hlavně mezi Alžírskem a Francií. V roce 1953 ho měla na tři měsíce pronajatý britská společnost Silver City Airways, která s ním intenzivně létala mezi Západním Berlínem a Hamburkem. Celkem se tam odehrálo 127 zpátečních letů (takže si to musíme vynásobit dvěma), v některé dny to byly dokonce tři zpáteční lety.

Breguet 761S při testech s tankem AMX-13

Všechny tři Breguety 761S provozovalo francouzské letectvo, které nakonec převzalo i exemplář z předchozího odstavce. Mimo jiné proběhly i testy s leteckou přepravou lehkého tanku AMX-13, který se vyznačoval pevně uloženým kanonem, ale ve výkyvné věži.

Breguet 763 Provence

Ve věci dvoupodlažního typu 761 vládl u Bregutů stále smutek. Třetí a zároveň poslední 761S už běhal po obloze a domácí společnost Air France stále nebyla ochotna na takový stroj reflektovat. Až když francouzská vláda zaplatila nákup amerických motorů, ledy se hnuly a od Air France přišla objednávka na dvanáct kusů.

Protože se stroje od předchozích dost odlišovaly, dostaly nové typové číslo. A tak se zrodil Breguet 763, od objednatele dostal populární jméno Provence.

Breguet 763 Provence

Motory byly ještě výkonnější verzí motorů Double Wasp použitých u trojice strojů předsériových, teď šlo konkrétně o P&W R-2800-CA18 o výkonu po 2400 koních. Maximální vzletová hmotnost se vyhoupla až na 50 tun.

Breguet 763 měl ve své primární konfiguraci přepravní kapacitu 107 cestujících, z toho 59 na horní palubě a 48 na spodní palubě. Protože letoun neměl přetlakový trup, uvedeme výkonové parametry pro výšku letu ve třech tisících metrech: ekonomická cestovní rychlost činila 335 km/h a letoun na danou výšku vystoupal za třináct minut. Maximální dolet byl 2290 kilometrů.

Společnost Air France začala typ 763 používat v roce 1953. Nasazovala ho na středomořských linkách, ale i na linkách vnitrostátních. Jiné destinace, jako například Londýn, se konaly příležitostně.

Breguet 763 Provence

Když se objevilo fenomenální francouzské proudové Caravelle, v klasické osobní dopravě už nechtěl Breguetem 763 nikdo létat (to jsme si trochu zapřeháněli, ale je pravda, že právě na pozadí nasazení typu Caravelle pístový Breguet 763 ve flotile francouzského národního dopravce rychle zastaral).

Neznamenalo to však cestu do šrotu. Šest kusů převzalo francouzské letectvo. A šest nadále a po adekvátní úpravě společnost Air France provozovala jako nákladní. Anebo při kombinované dopravě nákladu a pasažérů, konkrétně osobních automobilů a jejich osádek, přičemž s pasivně létajícími automobilisty se létalo na lince mezi Paříží a Londýnem.

Breguet 765 Sahara

V říjnu 1955 francouzské letectvo objednalo 30 letadel Breguet 765 Sahara. Byly to stroje nové vojenské verze vzniklé právě na základě zadání objednatele. Jenže zanedlouho došlo ke zrušení dané objednávky, a tak byly dokončeny pouze čtyři už rozestavěné stroje.

Letouny Breguet Deux-Ponts francouzského letectva

V každém případě francouzské letectvo tak nakonec mělo třináct letounů Deux-Ponts, z toho tři předsériové Breguety 761S, šest od Air France získaných Breguetů 763 a čtyři Breguety 765. Aniž bychom klasifikovali, zda to je, či není ke chlubení, tak velké služby tyto stroje poskytly při dopravě personálu a materiálu mezi Francií a její testovací oblastí jaderných zbraní v Tichomoří.

Breguet 763

  • Nejčtenější

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

Přísně tajná letecká továrna. Na gripen je potřeba 8 tisíc hodin práce

Premium Co obnáší vyrobit stíhací nadzvukový letoun? Po exkurzi ve střežené továrně Saab kromě jiného víme, že se kupříkladu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň Googlu umí využít i počítačový šrot

Je to nějaká prapodivná verze Windows, nebo ten systém Chrome OS? Tato otázka vás napadne, pokud poprvé spatříte nový...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

POZOR VLAK: Parní vlaky vyzvaly na souboj vysokorychlostní jednotky

Tvůrci videoseriálu POZOR VLAK se v jeho 112. díle vydali na cestu časem. Natočili jak nejmodernější vysokorychlostní...

POZOR VLAK: Objevili jsme železniční unikát z období konce páry

Seriál Tvůrcům železniční magazínu POZOR VLAK se podařil velký objev. Vypátrali desítky dosud nepublikovaných fotografií a...

Symbol spolehlivosti. „Švýcarák“ slaví 125 let, legendární nůž byl i na Měsíci

Premium Víc než půl miliardy kapesních nožů s křížem vzniklo od 12. června 1897, kdy si nechal zakladatel značky Karl Elsener...

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...