GIFy z nabídky GIPHY

GIFy z nabídky GIPHY | foto: screenshot Technet.cz

Facebook se stal králem GIFů, koupil jejich největšího producenta GIPHY

  • 11
Pokud ve WhatsAppu, Twitteru, Snapschatu, Redditu, TikToku, Slacku nebo třeba MS Teams posíláte vtipné animované obrázky, pak stejně jako dalších 300 milionů uživatelů denně služby GIPHY používáte. Nyní ji za 10,2 miliardy korun koupil Facebook. Máte se bát?

Někdy jsou strašně otravné, jindy pobaví, každopádně se krátké pohyblivé obrázky zvané GIFy staly samozřejmou součástí online komunikace. Jednotlivé komunikační služby nemají vlastní zásobu GIFů, ale pomocí aplikačního rozhraní je odebírají od firem, které se jejich sběrem, produkcí, katalogizací a nabídkou zabývají. Největší a nejpoužívanější je GIPHY.

Službu nyní za 400 milionů dolarů (tedy v přepočtu 10,2 miliardy korun) koupila společnost Facebook. Co to bude znamenat pro uživatele, není zatím jasné. Může se stát, že speciální autorské kolekce GIFů budou dostupné jen v aplikacích Facebooku, tedy i WhatsAppu nebo Instagramu. Ale to je zatím spekulace. Facebook bude mít zcela jistě lepší představu o tom, které GIFy jsou oblíbené a v jakých situacích a bude tak moci obsah a jeho doporučování lépe optimalizovat. 

Objevily se i spekulace, že Facebook může prostřednictvím daného API zjišťovat různé informace o chování uživatelů, což by v případě firemní komunikace, například přes MS Teams, nebylo vhodné. Tuto obavu mírní viceprezident společnosti Slack Brian Elliot, podle kterého lze současné API integrovat tak, aby GIPHY nedostávalo žádné informace o lidech nebo společnostech, které GIFovou platformu využívají. Pouze vidí agregovaná data všech uživatelů dané služby.

Vyhledávání GIFů v aplikaci Facebook Messenger.

Pokud by se nějaký služba rozhodla spolupráci s Facebookem vyhnout, využít může například „dvojku“ na trhu, službu Tenor, kterou vlastní jiný technologický gigant, společnost Google.