Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte se na první díly nového vlaku pro trasu Praha - Ostrava

Nové vlaky pro české koleje se rodí v továrně Stadler nedaleko Bodamského jezera ve Švýcarsku. Podívejte se na vznik úplně nového "českého" vlaku, který přinese opravdovou konkurenci v osobní železniční dopravě.

Soukromá firma LEO Expres plánuje nasadit své vlaky jako třetí dopravce mezi Prahou a Ostravou. Do silné konkurence chce vstoupit současným splněním dvou poněkud protichůdných tendencí: snížit na smysluplné minimum veškeré náklady spojené s provozováním vlaků a zároveň provozovat moderní vlak s veškerým pohodlím.

Společnost si soupravy objednala ve Švýcarsku, kde si vyhlédla oblíbenou soupravu Flirt. Při výběru byla rozhodující schopnost společnosti Stadler výrazně modifikovat stávající produkt i v malé, speciálně vybavené sérii za přijatelné náklady.

Černé vagóny zamíří také do Berlína

Při naší návštěvě v továrně Stadler jsme viděli první nalakovanou skříň hlavového (čelního) vozu soupravy LEO Express. Zatím samozřejmě bez log přepravce.

V továrně: první nalakovaná skříň pro Leo Express

Švýcarský Stadler dosud vyrobil 669 Flirtů. Český vlak představuje ve výrobním portfoliu tak velké změny, že soupravu Flirt LEO Expressu představí výrobce jako absolutní novinku rodiny Flirt na nejbližším nejprestižnějším evropském veletrhu železniční techniky Innotrans v Berlíně.

První vyrobená skříň pro LEO Express - hlavové vozidlo. Na tomto místě vznikne
První vyrobená skříň pro LEO Express

Vlastnosti první skříně

délka: 20 200 mm šířka: 2 880 mm výška: 3 000 mm hmotnost: 5,6 tun počet dveří: 2 počet oken: 11 doba výroby: tři týdny (bez lakování)

Základní změnou je přepracování "regionálního" Flirtu do podoby vlaku vhodného pro dálkovou přepravu.

Při pohledu z venčí zaznamenáte, že "česká jednotka" má jednokřídlé dveře (regionální Flirty mají dvoukřídlé) či že v soupravě třetí, tedy prostřední vůz, je úplně bez dveří.

Při prohlídce interiéru najdete pohodlná sedadla pro dlouhotrvající jízdu a velké police pro zavazadla. Pozitivní je, že ve všech třídách budou u stolků elektrické zásuvky pro notebooky. A také bezdrátový internet.

Dálkové vlaky najedou oproti regionálním více kilometrů, proto musí mít odpovídající životnost a spolehlivost. Švýcarský výrobce i u přepracovaných souprav garantuje 98% disponibilitu. To je relativní číslo, které znamená, že uvedené procento vlaků je okamžitě k dispozici.

Chybějící lokomotiva spoří náklady

Pětičlánkový vlak má jen šest podvozků

Krajní podvozky jsou hnací a čtyři střední podvozky jsou Jakobiho konstrukce (kromě propojení obou dílů umožňují i jejich vzájemné natáčení). Jakobiho podvozek je tedy společný pro dva vozy.

Podle Leoše Novotného, majitele firmy, má český Flirt (ve srovnání s reálnou konkurencí v ČR) poloviční náklady na provoz. Provozní náklady totiž tvoří tři položky.

Náklady na údržbu: cenu pevně dlouhodobě garantuje výrobce na ujetý km. Náklady na dopravní cestu: vlak má o sto tun menší hmotnost než vlaky konkurence. Zjednodušeně nemá téměř 90 tunovou lokomotivu a má méně podvozků. Náklady na energii jsou také poloviční, a to díky nízké hmotnosti a malému valivému odporu, dosaženého pomocí Jakobiho podvozků mezi vozy.

Díky počítačové simulaci majitel ví, že z Prahy do Ostravy dorazí Flirt o tři až pět minut za Pendolinem. To nad Flirtem (majícím z českých souprav největší zrychlení) vítězí při jízdě v obloucích díky své naklápěcí skříni. Jenže po modernizaci je trať do moravskoslezské metropole napřímena a konkurenční výhoda Pendolina je proto minimální.

Virtuální prohlídka českého Flirtu

Trumfem je podle Novotného připojení na internet, které je do souprav montováno v okamžiku výroby a má tak malé náklady na zabudování.

Česká verze Flirtu má celkovou délku 90 metrů (přes spřáhla), maximální cestovní rychlost 160 km/h a podobné rozdělení tříd, jako rakouský Railjet, který chtějí pořídit České dráhy. Ve všech vozových třídách mají cestující odkládací stolečky (sklopné nebo pevné) a zásuvky pro připojení notebooků. Samozřejmostí je klimatizace interiérů a kabin strojvedoucího.

Interiér má velkoryse řešené zavazadlové regály a police, které umožňují snadnou dopravu rozměrných zavazadel (což je největší "bolest" Pendolina).

Ve vlaku najdete celkem tři WC, dvě jsou standardní, třetí je bezbariérové v oddílu pro cestující se sníženou mobilitou.

Vizualizace Leo Expressu na nádraží Ostrava Svinov

Nejluxusnější je Premium třída, která má šest polohovatelných sedadel.

Vizualizace nejluxusnější části: interiér Premium třídy, která má celkem šest míst.

O stupeň menší pohodlí bude v Bussines třídě, je v ní celkem 19 míst. V řadě jsou tři velmi pohodlná sedadla.

Vizualizace: interiér první třídy, která má 19 míst.

Druhá třída nese označení Economy a je v ní celkem 212 míst v průchozích oddílech. 

Vizualizace: interiér druhé třídy. Ve vlaku je celkem 212 míst.

Fotostřípky z výroby

Skříň vlaku je vyrobena ze svařených protlačovaných hliníkových profilů, které se svaří do celku. Ten tvoří např. boční stěnu. Do něj  se kvůli produktivitě práce vyřežou otvory pro okna a dveře) nezhotovují se tedy na míru při stavbě skříně).

Výroba skříně vozidla pro LEO Express - spojování podlahy s boční stěnou

Výroba skříně vozidla pro LEO Experss
Výroba skříně vozidla pro LEO Express
Výroba skříně vozidla pro LEO Experss

Výroba podlahy

Skříň nalakovaná základní barvou

Základní technické údaje o jednotce Flirt LEO Express
Počet vozů5
Rozchod1 435 mm
Délka přes spřáhlo90 178 mm
Šířka vozidla2 880 mm
Výška3 000 mm
Hmotnost150 tun
Napájecí napětí3 kV DC
Trvalý výkon2 000 kW
Maximální výkon2 600 kW
Rozjezdová tažná síla200 kN
Průměr hnacích dvojkolí870 mm
Průměr běžných dvojkolí750 mm
Místa k sezení
Premium třída6
Business třída19
Economy třída212 (1 sklopné)
Internetwi-fi ve všech třídách
Klimatizacevšechny oddíly pro cestující + stanoviště strojvedoucího
Uspořádání nápravBo´2´2´2´2´Bo´
Počet objednaných souprav5
Nátěrový systém - tloušťka max. 0,76 milimetrů
Základní barva40 - 60 mikrometrů
Vyrovnávácí tmel bílýmax. 500 mikrometrů
Plnidlo60 - 80 mikrometrů
Základní černý lak Feycoprotect 7095, RAL9005 40 - 60 mikrometrů
Krycí bezbarvý lak40 - 60 mikrometrů
Poznámkana nátěrový systém budou umístěny designové prvky pomocí fólií
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 10 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi nejsou příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu? Je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 10 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...