Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte se, jak se na letišti upraví křídla kvůli malé úspoře paliva

Nahlédli jsme pod pokličku údržby letadla německé letecké společnosti TUIfly, které za čtyři a půl dne prošlo modifikací nádrží v křídlech a montáží nových, účinnějších wingletů. Díky nim klesne spotřeba leteckého paliva o dvě procenta.
Nový, účinnější dvojitý winglet

Nový, účinnější dvojitý winglet | foto:  fotoarchiv Czech Airlines Technics

Údržba letadel není autoservis, ve kterém zamíříte s mechanikem ke svému vozu. V letectví platí přísná bezpečností pravidla, kterým jsme se museli podřídit. Po získání všech povolení jsme zamířili v areálu ruzyňského letiště do hangáru společnosti Czech Airlines Technics, kde jsme nahlédli pod pokličku Boeingu 737-800 německé letecké společnosti TUIfly.

Byli jsme svědky modifikace nádrží na palivo v křídlech, která spočívá v montáži nových výztuh konstrukce křídla. Díky těmto úpravám mohla společnost TUIfly provést montáž účinnějších dvoudílných wingletů (split scimitar winglets), které sníží spotřebu paliva o přibližně dvě procenta.

V éře levného paliva, ve které je návratnost investice pomalejší, se z pohledu společnosti jedná především o marketingovou investici, díky které budou cestující vnímat společnost jako ekologickou.

V hangáru panují přísná bezpečnostní pravidla

Naší návštěvě hangáru předcházela prohlídka, kterou absolvují cestující. Nechyběla ani kontrola obuvi a osobního zavazadla včetně elektroniky.

Fotogalerie

Cestou do hangáru mi průvodce také zopakoval pravidla bezpečnosti a zdůraznil podmínky fotografování v místech, kde jinak platí přísný zákaz pořizování obrazových záznamů.

Pří příchodu k letadlu přišlo na řadu další bezpečnostní školení, tentokrát požární. Dozvěděl jsem se, že v centrální nádrži je palivo. Navíc stěny prázdných palivových nádrží v křídlech jsou „nasáklé“ kerosinem, který se z nich pomalu uvolňuje.

Přestože je během prací odvětráván vnitřní prostor nádrží, přítomní se bojí požáru, který by mohl způsobit fotoaparát s bleskem. Vynuceně se smiřuji s faktem, že fotky mechaniků z bezprostřední blízkosti nevzniknou.

Hangár F z dálky z autobusu linky číslo 119, která jezdí k letišti, vypadá menší, než ve skutečnosti je. V hale je prostor pro šest čtyřicetimetrových letounů a prostory se zdají z blízka nekonečné.

Ergonomii při práci zajišťují doky

Kolem Boeingu 737-800 jsou pod křídly umístěny pracovní plošiny, které laikovi mohou připomínat nízké lešení. Jelikož jsme v leteckém přístavu, odborně se jim říká doky. Hned vedle doků jsou pojízdné pracovní stoly klempířů se svěráky, na kterých provádí přípravné práce.

Úkolem klempířů je montáž dodatečné výztuže křídel, kterou předepsal výrobce před montáží dvoudílných wingletů. Práce začínají a končí čerpáním paliva do nádrží v křídlech. Po vyčerpání paliva se letoun nadzvedne a přistaví se doky.

Při pohledu na hever máte dojem že letoun je lehký jako pírko. Jeho hmotnost je...
Ocasní část letounu je během prací také podepřena v přesně stanoveném bodě.
Letoun je podepřený v blízkosti svého těžiště v přesně stanovených bodech.

Kvůli ergonomii pro práci mechaniků je čtyřicetimetrový Boeing 737 - 800 vyzvednut přibližně o deset centimetrů. Podpírají ho čtyři hevery ve výrobcem stanovených místech. Při pohledu na hevery máte pocit, že letoun je lehký jako pírko, jelikož nejsou použity podložky pro rozložení tlakové síly. Přitom má letoun reálně hmotnost převyšující 41 tun.

Klempíři pracují na nové výztuze křídla umístěné v křídlových nádržích paliva.
Klempíři menšího vzrůstu používají při práci různé typy schůdků.
Vyčerpané křídlové nádrže jsou „nasáté“ leteckým palivem, klempíři proto...

Nyní začínám sledovat práci mechaniků. Zjišťuji, že výška doku je přizpůsobena vzrůstu nejvyššího klempíře. Ti menší požívají různé typy schůdků.

Aerodynamické prvky byly při práci na nádrži v křídle vysunuty tak, aby při...
Přesně umístěný hever umožňuje zvednout letoun tak, aby klempíři pracovali v...

Pro snadnější přístup vysunou mechanici aerodynamické části křídla a odmontují inspekční otvory nádrží v křídle, aby v něm mohli namontovat nové výztuhy. Během příprav byly také odmontovány stávající „staré“ winglety (blended winglets). Před začátkem práce bylo nainstalováno odsávání par leteckého paliva.

Odvětrávaní par paliva z nádrže v křídle během prací.
Odvětrávaní par paliva z křídel

U trupu Boeingu je na obou křídlech umístěno odsávání, aby uvnitř nedošlo ke koncentraci par paliva.

Pracuje se 24 hodin denně ve dvou směnách, o každé činnosti se vede podrobná dokumentace, jelikož v letectví platí extrémně přísné předpisy a pravidla, díky kterým je létání nejbezpečnější způsob dopravy.

Extrémní požadavky na kvalitu začínají tím, že výrobce výztuh (jak ocelových, tak duralových), musí mít certifikaci výrobního procesu od společnosti Boeing a amerického leteckého úřadu FAA. Asi vás proto nepřekvapí, že každá použitá součástka má dohledatelný výrobní postup.

Jak se montuje výztuha křídla

Klempíři si nejprve připraví materiál na pracovních stolech. Během příprav většinou sestavují díly k sobě, rozměřují a ustavují jejich polohu a vrtají otvory tak, aby měly průměr speciálních šroubů pro nerozebíratelné spoje (tzv. HiLoků). Poté pomocí montážních přípravků, takzvaných agraf, smontují výztuhy, aby smontovanou výztuž použili jako vrtací šablonu pro budoucí spoje v křídle.

Přípravné práce na nové výztuze křídla.
Pomocí speciálních přípravků (agrafy) klempíři sestaví v křídle novou výztuhu,...
Každá nová součástka je označena a je k ní vedena dokumentace.

Nyní asi máte pocit, že si z vás děláme srandu. Pomocí šroubů se přece zhotovují rozebíratelné spoje. Finta vzniku „nýtu ze šroubu“ spočívá v tom, že se používá speciální šroub (HiLok) a matice (Collar). Požívají se titanové šrouby, které mají konec podobný nýtu. I matice jsou speciální. Po dotažení na požadovaný moment se jim utrhne hlava a vzniklý spoj je permanentní a nerozebíratelný.

Speciální šroub pro nerozebíratelné spoje výztuh křídla. Při utažení na...

Práce jsou náročné také administrativně, kdy vzniká dokumentace, ve které je vyznačen pomocí výrobního čísla každý použitý díl.

Po namontování výztuh byly nádrže uzavřeny. Následovala zkouška těsnosti nádrže pomocí dusíku. Před mechaniky byla ještě montáž nového, dvojitého wingletu, kterou můžete sledovat na fotografiích.

Uskladněné nové winglety a díly křídla v hangáru Czech Airlines Technics.
Montáž druhé části nového wingletu
Montáž druhé části wingletu

Jak vypadá kabina

K letounu jsou přistaveny schody, které vedou do kabiny cestujících. Po obdržení povolení jsem navštívil potemnělou kabinu cestujících a kabinu pilotů. Prostřední část kabiny osvětluje prudké světlo, jelikož byly otevřeny dva ze čtyř nouzových východů na křídlo. Jimi se mechanici dostanou na křídlo, aby mohli připevnit výztuhy.

Pohled na jeden otevřený evakuační východ z trupu Boeingu.
Otevřený evakuační otvor umožňuje klempířům vstup pro práci na křídle.

Jelikož netrpím závratěmi a mám vhodnou obuv, nemám obavu vstoupit na křídlo, kde pořídím fotografie (pochopitelně jsem zajištěn), které jako cestující běžně nemůžete vyfotit.

Kapitán letounu má vedle „beranů“ ovládání (volant) předního podvozkového kola
Kabina pilotů modernizovaného Boeingu 737-800 německé společnosti TUI.
Neosvětlená kabina cestujících během prací na letišti v Ruzyni.

Při prohlídce nevynechám kabinu pilotů. Vstup na sedadlo kapitána pro laika vysokého 185 cm není jednoduchý. Musím se vyhnout zařízením, které jsou mezi sedadly.

V kabině mě zaujaly tři věci, a to madlo usnadňující posádce usazení za knipl, tablet druhého pilota a řízení přední podvozkové nohy, které si můžete prohlédnout na fotografii.

Dozvídám se, že letecké společnosti nově dávají veškerou dokumentaci včetně map do tabletů, jelikož je to pro piloty příjemnější a pro dopravce levnější.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 7 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 16 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 17 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...