Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hybridní autobus Volvo 7700 pro nás přijel až do školy. Podívejte se

Nový autobus Volvo je unikátní hybridním pohonem kombinujícím elektrický a dieselový motor. Při nízkých rychlostech a na zastávkách neotravuje kouřem a hlukem, v kopcích spojí síly obou agregátů. Díky redakci si jej vyzkoušeli i žáci základní školy a studenti gymnázia Milady Horákové v Praze.

Když autobus couval na nádvoří školy, kde jeden z našich redaktorů působí, zaujal malého fandu dopravních prostředků Jáchyma jeho tichý chod. Vozidlo v tu chvíli poháněl výhradně elektromotor, z výfuku nevycházely žádné výfukové plyny a vzduch nerozechvívaly žádné vibrace.

Hybridní autobus Volvo 7700

Pohled na zadní stěnu autobusu vše prozradí

"Tento zelený autobus pohání dva motory. Jeden je klasický, spalovací na naftu, druhý je na elektrickou energii," vysvětluje Radko Manda ze společnosti Volvo. "Motory mohou pracovat buď samostatně nebo společně, v paralelním režimu."

Hybridní autobus Volvo 7700

Hybridní autobus Volvo 7700 je plně nízkopodlažní. Za krytem na střeše je Li -Ion akumulátor o napětí 600 V a kapacitě 1,2 kWh. Kryt dále ukrývá dvě klimatizační jednotky pro cestující. Stanoviště řidiče má sice vlastní vytápění, ale klimatizace je společná pro cestující i pro řidiče .

Při dostatečně dobitých bateriích se vznětový motor vypíná. Například na zastávce nebo při popojíždění v kolonách. Z autobusu vychází nanejvýš šustění klimatizace prostoru pro cestující. Ze zastávky se stroj rozjede na elektromotor a na elektrickou energii se pohybuje přibližně do rychlosti 20 km/h. Poté startuje diesel. Řešení přináší zhruba třicetiprocentní úsporu paliva.

Hybridní autobus Volvo 7700Hybridní autobus Volvo 7700

Na malém Jáchymovi můžeme dobře ilustrovat variabilitu šoférského místa. Nastavitelný volant s ovládacími prvky poskytne pohodlí stejně dobře dvoumetrovému obrovi, jako osobě malého vzrůstu.

V kopcovitém terénu při stoupání mohou oba motory pracovat společně. Vozidlo tak má k dispozici dostatečný výkon pro dynamickou jízdu. Naopak při zpomalení nebo jízdě z kopce se elektromotor změní v generátor pro dobíjení akumulátoru.

Hybridní autobus Volvo 7700

Vzhledem k tomu, že autobus je kompletně nízkopodlažní, jsou mnohá zařízení ukrytá pod kryty nad okny.

Při jízdě v kolonách běží diesel pouze do té doby, než je baterie nabitá. Poté se vypne. Při popojíždění se nejprve využije energie akumulátoru a až po jeho vybití nad určitou mez se přidá spalovací motor. I tady se šetří palivo. Energie získaná spalováním slouží k dobíjení i k jízdě.

Hybridní autobus Volvo 7700

Spalovací motor je ve srovnání s klasickou verzí zhruba poloviční. V ušetřeném prostoru je motorgenerátor, který je pevně spojen s dvanáctistupňovou počítačem řízenou převodovkou (pro couvání jsou k dispozici další čtyři stupně). Motorgenerátor má tři funkce: motor, generátor a startér.

Tyto režimy pohonného ústrojí, kterou Volvo pro nákladní auta a autobusy nazývá I-SAM, spočívá v inteligentní spojce mezi motorgenerátorem a dieslem.

Hybridní autobus Volvo 7700Hybridní autobus Volvo 7700

Interiér vozidla má velice povedený design, který poskytuje cestujícím relativně dostatek prostoru všude tam, kde je zapotřebí. Výjimkou jsou pouze sedadla v zadní části autobusu, která mohou být pro někoho obtížně přístupná přes schůdky. S ohledem na hygienické návyky mnohých českých cestujících bychom ale volili spíše neporézní omyvatelné polstrování sedaček.

Posilovač řízení, kompresor, ventilátory chlazení nebo klimatizaci pohánějí elektromotory. Pomocné funkce autobusu jsou tedy poháněny podobně jako u trolejbusů.

Hybridní autobus Volvo 7700

Nízkou nástupní hranu vozidla si pochvalovaly především maminky s kočárky.

Základní technické údaje
Délka 12 m
Výška 3,2 m
Šířka 2,55 m
Rozvor 5,95 m
Celková hmotnost 18 900 kg
Brzdy Kotoučové s EBS a ABS
Počet dveří 3
Nástupní výška 250 mm, 270 mm, 270 mm
Počet míst k sezení 30
Max. kapacita autobusu 90
Dieselový motor:
Řadový čtyřválec Volvo D5 4,764 l
Výkon 155 kW (210 hp)
Točivý moment 800 Nm
Motorgenerátor:
Výkon 118 kW (160 hp)
Točivý moment 800 Nm
Li-Ion akumulátor:
Napětí 600 V DC
Kapacita 1,2 kWh
Hmotnost 193 kg
Převodovka:
Počítačem řízená
Typ I-Shift
12 stupňů vpřed
4 stupně vzad
Hmotnost 271 kg

Děkujeme společnosti Veolia Transport za zapůjčení vozidla, žákům ZŠ Na Planině a studentům gymnázia Milady Horákové za asistenci při fotografování a natáčení.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 23 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 7 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 23 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 12 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...