Přístroj Amazon Echo s digitální asistentkou Alexou

Přístroj Amazon Echo s digitální asistentkou Alexou | foto: Amazon

Z Dejvic až do Vegas. Studenti ČVUT s chatbotem bojují o milion dolarů

  • 11
Digitální asistentky v současnosti umí odpovídat na otázky nebo plnit pokyny. Ale co kdyby také zvládly s člověkem vést smysluplnou konverzaci? Studentům z pražského ČVUT se takový program podařilo v rámci soutěže společnosti Amazon zdokonalit a dokonce s ním postoupit do finále.

Vyvinout chatovacího robota neboli chatbota, který se dokáže bavit s uživatelem o nejrůznějších tématech, jako je aktuální dění ve světě, sport, filmy či celebrity. A to co nejdéle. Zhruba takové pokyny předal Amazon dvanácti univerzitám, které loni na podzim vybral ze stovky přihlášených jako účastníky soutěže Amazon Alexa Prize v rámci konference re:INVENT 2017 v Las Vegas.

Mezi školy převážně z USA a věhlasná jména jako Berkeley nebo Princeton se protlačilo i České vysoké učení technické. Už jen účast v soutěži byl úspěch, ale s ním se studenti elektrotechnické fakulty nespokojili.

Amazon je vybavil svým přístrojem Echo, na němž měli robota testovat jako součást digitální asistentky Alexy. Vývoj tak probíhal v angličtině, což pro Čechy představovalo nevýhodu oproti ostatním univerzitám, které ji mají jako rodný jazyk. Pod vedením pedagoga Jana Šedivého, někdejšího šéfa vývoje v Googlu, se pětičlenný tým pustil do práce. Svého chatbota pojmenovali Alquist po postavě z divadelní hry Karla Čapka R.U.R.

Aby Alquista naučili správně odpovídat, reagovat a případně měnit směr konverzace, bylo potřeba umožnit mu hledání faktických informací a vybudovat strukturu dialogu. K tomu jim pomohl přístup do databází s daty o nejrůznějších tématech. „Chatbot při rozhovoru strukturou prochází a tyto informace v ní zakomponovává. Všechny dialogy se ukládají, na jejich základě pak můžeme zlepšovat jednotlivá rozhodnutí,” popisuje týmový lídr doktorand Jan Pichl.

09.května 2017 v 22:44, příspěvek archivován: 26.listopadu 2017 v 20:35

We tested #bots from #AlexaPrize. Try them by "Alexa let's chat". There is a lot of work behind them and a long way in front of all of us. https://t.co/B3ispEHqft

Překážku zpočátku tvořil nedostatek dat, například z už proběhlých konverzací, která by se dala použít a která by minimalizovala ruční práci na dialozích. Studenti se proto museli uchýlit ke kompromisu. „Část chatbota se od začátku naučila z těch dat, část byla řešena tak, že její struktura byla nejprve navržena ručně a až z následně posbíraných dat jsme mohli další modely trénovat automaticky,” říká Pichl.

„Ďábelská“ Alexa

Studenti se při vyvíjení nevyhnuli ani přešlapu, který odhalila kuriózní situace. K ukončení konverzace uživatele s robotem by obvykle mělo stačit vyslovit prosté „stop”, ale může se stát, že ho přístroj nezaregistruje nebo uživatel řekne trochu jiné slovo. Pro takové případy vývojáři nabízejí další dialogy, které by člověku poradily a nasměrovaly ho.

Mezi odpověďmi Alquista měla být i v žertu zašeptaná výhrůžka „Nikdy mě nezastavíš...”, po níž následovalo vysvětlení “...dělám si srandu, haha!” Jeden z uživatelů ovšem smysl pro humor nesdílel. Věta ho rozrušila natolik, že Alexu vypojil z elektřiny a stěžoval si na internetovém fóru. „Lidé z Amazonu si toho samozřejmě všimli a Alquista nám na nějakou dobu vypnuli. Od té doby raději šepot nepoužíváme,” uvedli členové týmu.

Výsledky práce na chatbotovi průběžně testovali uživatelé Amazon Echa. Každý z nich mohl vydat příkaz „Alexa, let’s chat“ a přístroj mu nabídl náhodného chatbota účastnícího se soutěže. Konverzaci s ním následně uživatel ohodnotil od jedné do pěti hvězdiček.

V srpnu se pak tým okolo Alquista na základě těchto hodnocení dozvěděl, že postoupil mezi tři nejlepší do závěrečných bojů. Aby toho nebylo málo, rovnou z prvního místa. O velké překvapení se však v tu chvíli nejednalo.

„Průběžně jsme dostávali anonymní žebříček, v tom smyslu, že jsme věděli, na které pozici jsme my, jaké skóre mají ostatní, ale nevěděli jsme, kdo je kdo. Takže jsme věděli, že se držíme vepředu,“ říká Pichl. V těchto dnech tým odletěl na finále do Las Vegas, kde se v noci z úterý na středu 29.11. ve finále utkají s univerzitami ze Skotska a Spojených států.

(Oznámení o postupu na twitterovém účtu - na fotce zcela vlevo lídr týmu Jan Pichl, zcela vpravo vedoucí Jan Šedivý)

30.srpna 2017 v 08:21, příspěvek archivován: 26.listopadu 2017 v 20:36

We made it to the #AlexaPrize finals. We are ready for the next challenge! https://t.co/p155VL0Fwo

O progresu ostatních univerzit prý mnoho informací neměli, mohli si pouze stejně jako uživatelé s jinými chatboty popovídat. Podle členů týmu nad nimi Alquist vyniká množstvím témat a také díky poměru mezi dialogy generovanými z dat a připravenými ručně. „Ty připravené se snažíme kontrolovat pocitově, můžeme tak zaručit, že jsou pro uživatele zábavné. Když se to jiné týmy budou snažit řešit celkově tím způsobem, že chatbota naučí z nějakých dat nalezených na internetu, tak potom ten dialog sice může dávat smysl, ale nemusí být tak zábavný,“ dodává Pichl. Zároveň se také zaměřili na modulaci hlasu, aby nezněl tak roboticky - Alquista si můžete poslechnout v následující ukázce

Milion dolarů za dvacet minut

Přepis konverzace

Uživatel: Pojďme se bavit o sportech.

Alquist: Bezva, sporty mám rád. O kterém se chceš bavit?

Uživatel: O hokeji.

Alquist: Páni, jsem rád, že konečně začala nová sezona NHL. Fandíš nějakému týmu?

Uživatel: Mám rád Capitals.

Alquist: Washington Capitals? Super. Proč je máš rád?

Uživatel: Mají několik opravdu dobrých hráčů.

Alquist: Vážně? Já fandím Pittsburghu Penguins. Nicméně, viděl jsi poslední zápas Washingtonu?

Uživatel: Neviděl.

Alquist: Koukám, že vyhráli. To je skvělé. Chceš o tom zápase vědět víc?

Uživatel: Ano, jistě.

Alquist nyní zvládne s člověkem pohovořit třeba o sportech, zeptá se na oblíbený tým a následně může poskytnout výsledky jeho posledních zápasů. Podobně je tomu u filmů, vyzná se také ve světě celebrit a nechybí mu faktické znalosti například ohledně významných státních svátků. Právě široká škála témat může hrát ve finále zásadní roli. Tým, jehož chatbot dokáže plynule konverzovat po dobu dvaceti minut, si totiž odveze odměnu milion dolarů.

Ať už finále dopadne jakkoliv, práce na Alquistovi rozhodně neskončí. Podle Pichla bude tým pokračovat ve vývoji a určitě se nebude bát provést razantnější změny. „Během soutěže jsme se poučili z mnoha chyb a v tuhle chvíli víme, jak to dál zlepšovat.“

A jestli jim v tom bude pomáhat milionový bonus? „Je to těžký úkol, ale nemyslím si, že úplně nereálný. Pokud bude s Alquistem mluvit uživatel, který bude spolupracovat a nebude mu házet klacky pod nohy ve smyslu nějakých nesmyslných odpovědí mimo téma, tak si myslím, že by se těch dvaceti minut dalo dosáhnout. Ale bude záležet na přístupu porotců.” Nyní je prý Alquist zhruba za polovinou limitu.