Nová řada A350 XWB se vyznačuje lepší aerodynamikou nebo použitím lehčích materiálů, které vedou k nižší hmotnosti a tím pádem i menší spotřebě paliva. Pokud létáte často na velké vzdálenosti, dost možná jako cestující oceníte hlavně další snahu Airbusu, který se v nových letadlech rozhodl bojovat proti pásmové nemoci (jet lag).
K té dochází, když se lidské tělo nestíhá aklimatizovat na rychlost přesunu mezi časovými pásmy. Samotný problém samozřejmě letecká společnost vyřešit nedokáže. Ve své nové řadě letadel se však alespoň snaží o jeho zmírnění.
Hlavním způsobem, jakým se Airbus snaží cestování vylepšit, je instalované osvětlení. V nových strojích se o něj budou starat LED žárovky, měnící v průběhu letu teplotu světla. Jedním ze způsobů, jakým je ovlivňován a udržován biorytmus u člověka je totiž za pomocí hormonu zvaného melatonin. Jeho produkce je v těle nejvyšší v noci, kdy u denních tvorů, jako je člověk, vzbuzuje ospalost. Problémem ovšem je, že jeho produkci potlačuje studené, modré světlo, které je přítomno nejen běžně během dne, ale třeba i v letadle po celou dobu letu, včetně noci. Nedochází potom k dostatečné tvorbě melatoninu a dojde k rozhození spánkového režimu cestujícího. Podobné problémy mohou způsobovat i displeje mobilních telefonů či počítačů před spaním.
Osvětlení v nových Airbusech by podle společnosti mělo nabízet 16,7 milionů kombinací barev, což systému s přehledem umožní simulovat běžný světelný průběh dne a minimalizovat tak negativní dopady na spánek. Mimo to má proti pásmové nemoci nepřímo pomoci i materiál, ze kterého jsou letadla z velké části konstruována. Namísto dříve populárního hliníku mají být nové stroje tvořeny z více než 53 % plastem, posíleným uhlíkovými vlákny, což povede k větší odolnosti vůči korozi – ta zase dovolí vyšší vlhkost vzduchu. Spolu s nižším tlakem má právě i vlhkost vzduchu podle některých poznatků snižovat závažnost pásmové nemoci. Lepší spánek má zajistit i účinnější filtrační systém.
Na rozšíření nových letadel, která kromě těchto zlepšení nabízí i lepší aerodynamiku a nižší spotřebu paliva, si budeme muset ještě počkat. V provozu je nyní evidováno jen 11 strojů řady A350 ve službách tří aerolinek – kromě prvních Qatar Airways jsou to Vietnam Airlines a Finnair.