Krátké zprávy

Nos A350 je posazený nezvykle nízko. Příďový podvozek se zatahuje do prostoru...

Nos A350 je posazený nezvykle nízko. Příďový podvozek se zatahuje do prostoru umístěného právě ve spodní části nosu letadla. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Nové Airbusy mají nabídnout létání bez pásmové nemoci

  • 8
Nová letadla společnosti Airbus nabízejí kromě lepší konstrukce i novinky, které mají za cíl hlavně zlepšení pohodlí cestujících. Za pomocí dynamického osvětlení nebo lepší kvality vzduchu má dojít ke snížení dopadu tzv. pásmové nemoci při letech na dlouhé vzdálenosti.

Nová řada A350 XWB se vyznačuje lepší aerodynamikou nebo použitím lehčích materiálů, které vedou k nižší hmotnosti a tím pádem i menší spotřebě paliva. Pokud létáte často na velké vzdálenosti, dost možná jako cestující oceníte hlavně další snahu Airbusu, který se v nových letadlech rozhodl bojovat proti pásmové nemoci (jet lag).

K té dochází, když se lidské tělo nestíhá aklimatizovat na rychlost přesunu mezi časovými pásmy. Samotný problém samozřejmě letecká společnost vyřešit nedokáže. Ve své nové řadě letadel se však alespoň snaží o jeho zmírnění.

Hlavním způsobem, jakým se Airbus snaží cestování vylepšit, je instalované osvětlení. V nových strojích se o něj budou starat LED žárovky, měnící v průběhu letu teplotu světla. Jedním ze způsobů, jakým je ovlivňován a udržován biorytmus u člověka je totiž za pomocí hormonu zvaného melatonin. Jeho produkce je v těle nejvyšší v noci, kdy u denních tvorů, jako je člověk, vzbuzuje ospalost. Problémem ovšem je, že jeho produkci potlačuje studené, modré světlo, které je přítomno nejen běžně během dne, ale třeba i v letadle po celou dobu letu, včetně noci. Nedochází potom k dostatečné tvorbě melatoninu a dojde k rozhození spánkového režimu cestujícího. Podobné problémy mohou způsobovat i displeje mobilních telefonů či počítačů před spaním.

Osvětlení v nových Airbusech by podle společnosti mělo nabízet 16,7 milionů kombinací barev, což systému s přehledem umožní simulovat běžný světelný průběh dne a minimalizovat tak negativní dopady na spánek. Mimo to má proti pásmové nemoci nepřímo pomoci i materiál, ze kterého jsou letadla z velké části konstruována. Namísto dříve populárního hliníku mají být nové stroje tvořeny z více než 53 % plastem, posíleným uhlíkovými vlákny, což povede k větší odolnosti vůči korozi – ta zase dovolí vyšší vlhkost vzduchu. Spolu s nižším tlakem má právě i vlhkost vzduchu podle některých poznatků snižovat závažnost pásmové nemoci. Lepší spánek má zajistit i účinnější filtrační systém.

Na rozšíření nových letadel, která kromě těchto zlepšení nabízí i lepší aerodynamiku a nižší spotřebu paliva, si budeme muset ještě počkat. V provozu je nyní evidováno jen 11 strojů řady A350 ve službách tří aerolinek – kromě prvních Qatar Airways jsou to Vietnam Airlines a Finnair.