Měl to být krok, který přinese sociální síti nové a hlavně mladé uživatele, kteří by tak nemuseli začínat u konkurence. Instagram pro děti podle plánů cílí na uživatele mezi 10 a 13 lety, kterým by účet spravovali rodiče. Právě od 13leté hranice si nyní může zájemce založit účet na této síti. Firma zároveň říká, že pod desetiletou hranici nechce jít ani s Instagram Kids.
Jedním z cílů údajně bylo i omezit tvorbu účtů, kde mladí lidé o svém věku lžou. Lidé jsou sice při registraci na platformu požádáni, aby zadali svůj věk, ale tento údaj není nijak kontrolován. Krok měl ale zároveň přinést odpověď na podobné verze u sítí jako TikTok nebo YouTube.
Interní zkoumání Instagramu Kids však podle série článků v deníku The Wall Street Journal ,založených na uniklých informacích, ukázalo, že tato funkce může negativně ovlivnit psychický stav dospívajících, především dívek.
Facebook, kterému Instagram patří, sice toto tvrzení odmítl, ale zároveň ústy šéfa Instagramu Adama Mosseriho oznámil, že než novou funkci spustí, bude ji ještě konzultovat s odborníky a také rodiči. Právě tlak rodičovských organizací a zákonodárců byl jedním z důvodů tohoto kroku.
„Kritici Instagram Kids to budou chápat jako uznání, že projekt je špatný nápad. Není tomu tak. Realita je taková, že děti jsou již online a věříme, že rozvíjení zážitků přizpůsobených věku, je pro rodiče mnohem lepší, než situace, ve které jsme dnes,“ píše Mosseri na blogu Facebooku.
Pozastavení Instagram Kids také podle agentury Bloomberg přechází čtvrtečnímu slyšení v senátním výboru pro obchod, které se bude zabývat „toxickými účinky“ Facebooku a Instagramu na mladé lidi. Jedná se o poslední z několika slyšení, která se zabývají tím, zda velké technologické společnosti tají, co vědí o škodách, které jejich produkty způsobují.
Pro Facebook by to přitom nebyl první krok, kdy nabízí své služby dětem. V roce 2017 uvedl Messenger Kids, což je omezená komunikační platforma, přes níž mohou děti od 6 do 12 let hovořit s rodinnými příslušníky a přáteli schválenými rodiči.
Tato aplikace funguje jako rozšíření účtu rodičů a rodiče získávají kontrolu, například možnost rozhodnout, s kým mohou jejich děti chatovat. Rodiče se také dozví, pokud si dítě někoho zablokuje či nahlásí. Firma při uvedení slibovala, že nebude shromažďovat informace pro marketingové účely.
Nedávno Instagram uvedl, že musí udělat více pro ochranu nejmladších uživatelů před dospělými, kteří představují riziko pro jejich bezpečnost.