Špička české rallye prosviští hned tři kraje

Valašské Meziříčí - Úseky, které připomínají nejslavnější automobilovou soutěž na světě Rallye Monte Carlo, jsou k vidění v Oderských vrších. Alespoň to tvrdí pořadatelé Cetelem Valašské rally, která začíná zítra ve Valašském Meziříčí. V rámci druhého dílu mistrovství republiky se silné stroje okolím Oder proženou hned dvakrát.

"Půjde o jeden z nejtěžších testů, vede ze zatáčky do zatáčky," naznačil ředitel soutěže Miroslav Hošák.

Oblíbená rallye se po dvouleté přestávce vrací do mezinárodního českého šampionátu. Přestože se názvem hlásí k Valašsku, protne hned tři kraje. Celá páteční etapa se jede na východní Moravě, většina sobotní etapy vede po cestách Moravskoslezského kraje a protne také Olomoucký kraj.

"Za velice těžký považuji úsek u Štramberka vedoucí úzkými cestičkami mezi lesy a poli," podotkl Hošák. Ještě předtím se ale posádky musejí vypořádat s nočními testy. Více než polovina pátečních testů se totiž pojede za tmy. "V ní je všechno mnohem složitější," upozornil zlínský závodník Antonín Tlusťák.

Pořadatelům se prezentovalo více než 70 posádek z Česka, Slovenska a Polska, na které čeká 13 zkoušek o délce 177 km. Největší favorité pochopitelně dostali nejnižší startovní čísla.

Program Cetelem Valašské rally
Pátek 28. března
Start soutěže 16.50 (nám. ve Val. Meziříčí)
RZ 1 Kelč (15,75 km) 17.03 (Choryně – Kelč)
RZ 2 Lhota (13,44 km 17.53 (Velká Lhota – Malá Bystřice)
Servis 19.00 (u vlak. nádraží ve Val. Meziříčí)
RZ 3 Kelč 19.37
RZ 4 Lhota 20.24
RZ 5 Kelč 21.13
Servis 21.50
Cíl 1. etapy 22.40

Sobota 29. března
Start 2. etapy 9.00
Servis 9.04
RZ 6 Trúba (13,72 km) 9.55 (Rybí – Závišice)
RZ 7 Lešná (13,50 km) 10.35 (Hostašovice – Poruba)
RZ 8 Odry (13,49 km) 11.15 (Nejdek – Dvořisko)
Servis 12.46
RZ 9 Juřinka (11,08 km) 13.17 (polookruh Juřinka)
RZ 10 Trúba 14.04
RZ 11 Lešná 14.44
RZ 12 Odry 15.24
RZ 13 Juřinka 16.27
Servis 16.50
Cíl soutěže 17.15
(náměstí ve Val. Meziříčí)

Jedničku má bývalý tovární jezdec Fordu Roman Kresta, který letos pojede většinu českých soutěží a chce zaútočit na titul. Hned za ním se na trať vydá úřadující mistr republiky Václav Pech.

"Vzhledem k proměnlivému počasí, které asi bude panovat, se o prvenství může ucházet klidně deset jezdců," tvrdí oba favorité.

Zajímavostí je, že Pech s Krestou sedlají totožné vozy Mitsubishi Lancer Evo IX. Jejich stroje připravuje tým Charouz Racing Systém.

"Pokud bych si přenesl svou sedačku do Romanova auta, nepoznal bych, že sedím v jiném voze," poznamenal Pech. "Drobná nuance je pouze v nastavení tlumičů, ale laik ji nepozná," dodal Kresta.

Na rozdíl od předcházejících ročníků nalezla soutěž nové zázemí. Servis je v areálu dřevařských závodů naproti vlakovému nádraží. Start i cíl se stěhování vyhnuly, rampa bude na náměstí ve Valašském Meziříčí.

Vzhledem k tomu, že v Česku letos ještě žádný závod nebyl, pořadatelé očekávají desetitisíce příznivců. Mají pro ně dobrou zprávu, vstup je volný.

Vyhrát může kdokoliv, tvrdí favorité Pech s Krestou
V a l a š s k é  M e z i ř í č í - Oba vyhráli Valašskou rally dvakrát, řídí totožná auta připravovaná stejným týmem a jsou největšími favority letošního ročníku, který začíná zítra. Roman Kresta a Václav Pech odpovídají na to, s jakými představami se vydají na start první automobilové soutěže v Česku v roce 2008.

Končí březen a v Česku se ještě nezávodilo. Nesvrbí vás už ruce?
Kresta:
Tak se to nedá říct, ale samozřejmě se těším, že budu zase závodit.
Pech: Začátkem ledna jsem sice jel v Rakousku, ale od té doby jsem hodně odvyknul. Poslední dobou jsem cestoval po Plzni oktávkou nebo dodávkou, takže se trošku bojím rychlosti, co nastane. Ale doufám, že si brzy zvyknu a v závodě to nebude cítit.

Vaším cílem je vítězství, že?
Kresta:
Ano, chceme maximálně uspět. Od nás se očekávají jenom vítězství.
Na druhou stranu nepojedu hop nebo trop, protože je před námi celé české mistrovství. Budeme se snažit vyhrát, ale v žádném případě to nebude na krev.
Pech: Samozřejmě bych lhal, kdybych řekl, že nechci vyhrát. Ale absolvovat valašku bez jakéhokoliv problému a neudělat nic autu je těžké. První místo je vysoká laťka, není mým cílem získat ho za každou cenu. I druhé nebo třetí by bylo úspěchem.

Co si myslíte o zařazení nových úseků v okolí Štramberku a Oder?
Kresta:
Pro mě je to jenom dobře. Tratě potřebují obměnu, protože jezdci je pak znají nazpaměť. Bude to mnohem zajímavější pro piloty i pro diváky. Svým způsobem to může být míň nebezpečné. Většinou to bývá tak, že když něco znáte nazpaměť, nejedete s plnou koncentrací.
Pech: Čím víc nových zkoušek se jede, tím je závod zajímavější. Nemáme to okoukané, poznáme novou krajinu, budeme muset psát nové rozpisy. Ovšem tři průjezdy v tréninku jsou dostatečné, abychom podali stoprocentní výkon.

Tradiční součástí Valašské rally je závodění ve tmě. Vyhovuje vám?
Kresta:
Ve tmě jsem naposledy jel, tuším, na šotolině, v Japonsku, v roce 2005, na asfaltu někdy v roce 2003. Takže je to hodně dlouho, ale za handicap to nepovažuju. Vracíme se k tradici.
Pech: Když jsem začínal závodit, bylo to stejné, vždy v pátek se jezdívala noční etapa. To je pro mě správná rallye a zbožňuju to. Samozřejmě jet v noci je těžší než ve dne. Uvidíme, jak to komu sedne. Vzpomínám si na rok 2003, kdy na Trojáku padla taková mlha, že nebylo vidět na metr před auto. Byli jsme rádi, že jsme zkoušku vůbec absolvovali. Ale to je rallye. Všichni mají stejné podmínky a musí se s nimi vypořádat.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž