Sainz s Volkswagenem v roce 2009. Poprvé v Jižní Americe.

Sainz s Volkswagenem v roce 2009. Poprvé v Jižní Americe. | foto: Reuters

Sainz: Dakar, to je čtrnáct rallye v jedné

  • 0
Místo býků krotí koně pod kapotou, přesto přezdívka El Matador sedí na dvojnásobného mistra světa v rallye Carlose Sainze dokonale. I ve svém druhém významu, podle něhož je matador vůdce nebo předák.

47letého Španěla fanoušci milují a soupeři respektují. Každého z nich zamrzelo, jak bídně Sainz na loňském Dakaru dopadl. Dvě etapy před cílem spadl do rokle a přišel o jasné vítězství.

Jednička továrního týmu Volkswagen nechybí na startu proslulé rallye ani letos. Chce dokončit, co loni nezvládl. Vyhrát.

"Celý rok se těším, abych zase mohl jet Dakar," uvedl Sainz při předvánočním setkání s novináři v rakouském Flachau. "Chci vyhrát, moje strategie se nemění. Od začátku pojedu naplno."

Dakar se znovu jede v Jižní Americe. Vyhovuje vám to, nebo byste se raději vrátil do Afriky?
Jsem rád, že zase jedeme v Americe. Důvody jsou dva. Zaprvé diváci. Byli úžasní, nikdy jsem nic takového neviděl. Zaslouží si, abychom se za nimi vrátili. Dalším důvodem je trať. Pro všechny je to výzva.

V čem je největší rozdíl?
Tratě v Africe i Americe jsou si podobné, ale Amerika nabízí různé druhy cest i zatáček. Trať navíc ovlivňují různé typy dešťů. A loni byl závod spravedlivější, protože každý z nás tam závodil poprvé. Rozdíl je i v tom, že spaní v Americe je komfortnější.

Africký bivak vám neseděl?
Vůbec mi nevadil. Sice kolem sebe nemáte takový komfort jako v hotelu, ale s tím musíte počítat.

Spal jste vůbec před starty na Dakaru v podobných podmínkách?
Když jsem byl velmi mladý.

Co je nyní na Dakaru nejtěžší?
Poušť Atacama v Chile. Ale chybu můžete udělat kdekoli. Dakar, to je čtrnáct rallye spojených v jednu. Abyste uspěl, musíte udržet koncentraci, nechybovat, mít dobré zázemí, ale také štěstí.

To potřebujete i při klasické rallye. V čem spočívá největší rozdíl?
Jste v poušti, kde není cesta. Nejdůležitější je dobrá navigace, v podobných podmínkách snadno uděláte chybu.

Sainzův nabouraný volkswagen

Sainzův nabouraný volkswagen při Rallye Dakar 2009.

Zkušeností máte na rozdávání. Naučil jste se přesto na Dakaru něco nového?
Že na jízdu v dunách potřebujete speciální techniku. Jedete do slunce a najednou prudce spadnete.

Vaši loňskou snahu o vítězství ukončil v závěru pád do rokle. Dá se to srovnat s Britskou rallye 1998, kdy vám 500 m před cílem vypověděla poslušnost Toyota Corolla a vy jste přišel o svůj třetí titul?
Nedá. V Margam Parku (ve Walesu) jsem cíl viděl na vlastní oči a na vině byla technická závada. Loni jsem cíl neviděl a nemohla za to porucha. Obě chvíle byly podobné pocitově. Cítil jsem smutek.

Závodíte od roku 1980 čili 30 sezon. Kde berete motivaci?
Závodění je součástí mého života. Jednou určitě skončím, ale zatím je to pro mě pořád velký adrenalin. V přípravě na Dakar jsme udělali kus práce, na trati ji chci zužitkovat.

Takže vyhrát Dakar patří mezi vaše nesplněné sny?
Pořád mám spoustu snů. Jako má každý. To je přece důvod, proč něco děláme.


Program Rallye Dakar 2010

Trasa
Rallye Dakar 2010

 den  start etapy  cíl etapy  vzdálenost
 1.1.  Buenos Aires  Colon  0 km (spojovací etapa)
 2.1.  Colon  Cordoba  219 km (motorky, čtyřkolky)
251 km (auta, kamiony)
 3.1.  Cordoba  La Rioja  294 km (motorky, čtyřkolky)
355 km (auta, kamiony)
 4.1.  La Rioja  Fiambala  182 km
 5.1.  Fiambala  Copiaco  203 km
 6.1.  Copiaco  Antofagasta  483 km
 7.1.  Antofagasta  Iquique  418 km
 8.1. Iquique   Antofagasta  600 km
 9.1.    volný den  
 10.1.  Antofagasta  Copiapo  472 km
 11.1.  Copiapo  La Serena  338 km
 12.1.  La Serena  Santiago  238 km
 13.1.  Santiago  San Juan  220 km
 14.1.  San Juan  San Rafael  476 km
 15.1.  San Rafael  Santa Rosa  368 km
 16.1.  Santa Rosa  Buenos Aires  206 km
Celkem 4717 km motocykly a čtyřkolky; 4810 km auta a kamiony

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž