47letého Španěla fanoušci milují a soupeři respektují. Každého z nich zamrzelo, jak bídně Sainz na loňském Dakaru dopadl. Dvě etapy před cílem spadl do rokle a přišel o jasné vítězství.
Jednička továrního týmu Volkswagen nechybí na startu proslulé rallye ani letos. Chce dokončit, co loni nezvládl. Vyhrát.
"Celý rok se těším, abych zase mohl jet Dakar," uvedl Sainz při předvánočním setkání s novináři v rakouském Flachau. "Chci vyhrát, moje strategie se nemění. Od začátku pojedu naplno."
Dakar se znovu jede v Jižní Americe. Vyhovuje vám to, nebo byste se raději vrátil do Afriky?
Jsem rád, že zase jedeme v Americe. Důvody jsou dva. Zaprvé diváci. Byli úžasní, nikdy jsem nic takového neviděl. Zaslouží si, abychom se za nimi vrátili. Dalším důvodem je trať. Pro všechny je to výzva.
V čem je největší rozdíl?
Tratě v Africe i Americe jsou si podobné, ale Amerika nabízí různé druhy cest i zatáček. Trať navíc ovlivňují různé typy dešťů. A loni byl závod spravedlivější, protože každý z nás tam závodil poprvé. Rozdíl je i v tom, že spaní v Americe je komfortnější.
Africký bivak vám neseděl?
Vůbec mi nevadil. Sice kolem sebe nemáte takový komfort jako v hotelu, ale s tím musíte počítat.
Spal jste vůbec před starty na Dakaru v podobných podmínkách?
Když jsem byl velmi mladý.
Co je nyní na Dakaru nejtěžší?
Poušť Atacama v Chile. Ale chybu můžete udělat kdekoli. Dakar, to je čtrnáct rallye spojených v jednu. Abyste uspěl, musíte udržet koncentraci, nechybovat, mít dobré zázemí, ale také štěstí.
To potřebujete i při klasické rallye. V čem spočívá největší rozdíl?
Jste v poušti, kde není cesta. Nejdůležitější je dobrá navigace, v podobných podmínkách snadno uděláte chybu.
Zkušeností máte na rozdávání. Naučil jste se přesto na Dakaru něco nového?
Že na jízdu v dunách potřebujete speciální techniku. Jedete do slunce a najednou prudce spadnete.
Vaši loňskou snahu o vítězství ukončil v závěru pád do rokle. Dá se to srovnat s Britskou rallye 1998, kdy vám 500 m před cílem vypověděla poslušnost Toyota Corolla a vy jste přišel o svůj třetí titul?
Nedá. V Margam Parku (ve Walesu) jsem cíl viděl na vlastní oči a na vině byla technická závada. Loni jsem cíl neviděl a nemohla za to porucha. Obě chvíle byly podobné pocitově. Cítil jsem smutek.
Závodíte od roku 1980 čili 30 sezon. Kde berete motivaci?
Závodění je součástí mého života. Jednou určitě skončím, ale zatím je to pro mě pořád velký adrenalin. V přípravě na Dakar jsme udělali kus práce, na trati ji chci zužitkovat.
Takže vyhrát Dakar patří mezi vaše nesplněné sny?
Pořád mám spoustu snů. Jako má každý. To je přece důvod, proč něco děláme.
Program Rallye Dakar 2010
den | start etapy | cíl etapy | vzdálenost |
1.1. | Buenos Aires | Colon | 0 km (spojovací etapa) |
2.1. | Colon | Cordoba | 219 km (motorky, čtyřkolky) 251 km (auta, kamiony) |
3.1. | Cordoba | La Rioja | 294 km (motorky, čtyřkolky) 355 km (auta, kamiony) |
4.1. | La Rioja | Fiambala | 182 km |
5.1. | Fiambala | Copiaco | 203 km |
6.1. | Copiaco | Antofagasta | 483 km |
7.1. | Antofagasta | Iquique | 418 km |
8.1. | Iquique | Antofagasta | 600 km |
9.1. | volný den | ||
10.1. | Antofagasta | Copiapo | 472 km |
11.1. | Copiapo | La Serena | 338 km |
12.1. | La Serena | Santiago | 238 km |
13.1. | Santiago | San Juan | 220 km |
14.1. | San Juan | San Rafael | 476 km |
15.1. | San Rafael | Santa Rosa | 368 km |
16.1. | Santa Rosa | Buenos Aires | 206 km |
Celkem | 4717 km motocykly a čtyřkolky; 4810 km auta a kamiony |