Roman Kresta a Tošihiro Arai při autogramiádě

Roman Kresta a Tošihiro Arai při autogramiádě | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Pětinásobný český mistr Kresta na barumce naposled zamává fanouškům

  • 2
Seděl za dlouhým stolem, po levé ruce měl japonského jezdce Tošihira Araie, po pravé krajana Tomáše Kostku a trpělivě se podepisoval fanouškům rallye. V tu chvíli si ani neuvědomoval, že podobně velkou autogramiádu, která předchází víkendové Barum rally, absolvoval naposled. Pětinásobný mistr republiky v automobilových soutěžích a bývalý tovární jezdec Fordu a Škody Roman Kresta končí. Barumka bude jeho poslední velkou soutěží.

"Vzhledem k tomu, že můj tým chystá auta, se může stát, že se ještě někdy svezu. Ale nedělám žádné kroky pro to, abych příští rok závodil," poznamenal. "Už toho všeho bylo dost."

Rozlučku si symbolicky nachystal na Barum rally. Tedy na soutěž, která jej motivovala k tomu stát se soutěžním jezdcem. Na startu se poprvé objevil už v roce 1995, ovšem největší úspěchy zažil na přelomu tisíciletí. V letech 2000 a 2001 vyhrál ve Škodě Octavii WRC.

O rok později usiloval o to, aby jako první jezdec v historii zvítězil třikrát v řadě a získal putovní křišťálovou vázu do svého trvalého vlastnictví. Jenže v dramatické bitvě s Italem Travagliou havaroval, s octavií skončil v potoce.

V roce 2006 se Kresta přece jen zařadil mezi závodníky, kteří barumku vyhráli třikrát. Doplnil legendy Vladimíra Hubáčka, Johna Hauglanda a Enrika Bertoneho.

Bylo to jen rok poté, co působil v mistrovství světa jako tovární jezdec Fordu. Po škodováckém angažmá na přelomu tisíciletí přešel do týmu Bozian, což byla záloha továrního týmu Peugeot. A pak se jako první a dosud jediný Čech v historii stal ve Fordu továrním jezdcem zahraniční stáje.

Na stupně vítězů sice nevystoupil, ale dvěma pátými místy na Korsice a ve Španělsku a konečnou osmou příčkou nezklamal. Konkurence přitom byla daleko vyšší než v současnosti. Nyní v mistrovství světa působí jen dva tovární týmy, tehdy jich bylo šest a každá stáj nasazovala po třech vozech. Mnozí fanoušci proto označují rok 2005 jako poslední, který za něco stál.

Kresta navíc pomohl Fordu vyvinout nový model Focusu WRC, s nímž pak Fin Marcus Grönholm málem získal světový titul.

Ve Fordu ještě rok testoval, pak se vrátil domů. V letech 2008, 2009 a 2011 vyhrál český titul a pěti triumfy se vyrovnal rekordmanovi Václavu Pechovi.

Po loňském druhém místě šel do letošní sezony s omezeným programem. Pouhé tři starty naznačovaly, že nastal čas fanouškům zamávat. "Startem ve Zlíně jim chci poděkovat za podporu. Vždycky mě hnali dopředu," připomněl, že se těšil obrovskému zájmu fanoušků. Odvděčí se jim stupni vítězů?


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž