Na bechyňském letišti duněly silné motory

Bechyně - Nejsou jenom do počtu. Mají nejkrásnější motorku v nejprestižnější třídě a zkušeného jezdce. Kentoya Drag Race Team Czechia je jihočeský tým pro závody dragsterů. "Vznikl loni na podzim," uvedl šéf Michal Habrda, zároveň organizátor víkendového setkání Pažout motomejdan show v Bechyni.

S loni postaveným Harleyem Davidson V-Rod 1130 ccm se vrhli Jihočeši do souboje s protřelou a zkušenou tuzemskou špičkou. Hned na prvním závodě letošního seriálu mistrovství republiky v Hoškovicích byli druzí.

"Všechno tam perfektně fungovalo," pochvaloval si jezdec Max Mrázek. "Měli jsme i štěstí, které k dobrému výsledku potřebujete."

Vycházely mu v dragsterech tak důležité starty. "Byl to u nás vůbec první Harley na bedně," dodal hrdě. V Maďarsku skončil celkově čtvrtý a byl znovu druhý z Čechů.

Motocykl má opravdu krásný. Takový, na jaký je značka zvyklá. Postavený na úrovni, s veškerou technickou šikovností. "Je to Harley, který je pro soutěže dragsterů poprvé celý postavený v Čechách," tvrdí.

Vodou chlazený motor o obsahu 1130 ccm, čtyřválec, ze kterého dostane pilot také dík vstřikování rajského plynu kolem 200 ks. Vypulírovaný chrom, samý lesk. Brzy po postavení stroje zajel Mrázek rekord s tuzemským Harleyem časem 9,518 vteřiny. Pak se stále zlepšoval.

V Bechyni ho v sedmi odjetých jízdách vylepšil hned pětkrát až na 9,1 vteřiny. "Je to nejrychlejší český Harley," upozornil. V tuzemském šampionátu je po souboji v Bechyni zatím čtvrtý. "Jedeme s nima, šlapeme nejlepším na paty," smál se.

"S Bechyní jsem spokojený už proto, že jsme v sedmi jízdách tolikrát zlepšili náš nejlepší čas," uvedl.

V pavouku však dostal předloňského mistra republiky Bajera a ten ho o setiny přece jen z bojů o medaili tentokrát vyřadil. Byl čtvrtý.

Max Mrázek ale není začátečník. V roce 2002 byl ve slabší kategorii Modi Twin čtvrtý a za rok druhý. V roce 2005 už ji vyhrál a zároveň vytvořil rekord 9,764 s maximální rychlostí 242 kilometrů v hodině. Dosud ho nikdo nepřekonal.

Nyní startuje v nejprestižnější kategorii Competition Dragster, kde jsou povolené speciální konstrukce celého stroje a prakticky neomezený je i výkon motoru.

Dragstery jsou bezpečné, tvrdí jezdec Ponca

Bechyně (mac) - Soutěže dragsterů v seriálu tuzemského mistrovství republiky jsou i soubojem tvořivosti a šikovnosti českých rukou. A jsou bezpečné. To tvrdí devětapadesátiletý matador Michal Ponca, závodící s rychlostí přes 20 let. "Vím, že se za posledních asi pět let zabili dva jezdci, ale to je všechno," říká Ponca.

Loni v Dánsku zahynul jeden slavný Švéd, když havaroval při exhibici na menší regionální akci. "Tohle je ale jinak bezpečný sport," ujišťuje Michal Ponca.

Jednou měl pořádnou smůlu. V Maďarsku se nepovedla organizace závodu, a přišel tím o celého dragstera. "Domů jsem si tehdy dovezl jen ohořelý rám," vyprávěl.

Na 402,3 metru dlouhé trati opustila ojnice motor jeho stroje. Praskl karter kolem hlavy a kovové trosky přerazily hadičku od paliva, které natékalo na horký motor.

"Podíval jsem se dolů a viděl jsem plameny," popsal jezdec. "Říkal jsem si, že nejsou ještě tak velké a že mi to hasiči v cíli uhasí."

Jenže ti zrovna nikde. Šance, že dragstera zachrání, rychle klesaly. "Položil jsem motorku na bok a jen jsem se díval, jak hoří..." Shořelo všechno, co mohlo. Zvlášť, když po hadičce od benzinu přehořela hadička od rajského plynu.

To je vznětlivý oxid dusný. Využívá se jako okysličovadlo na podporu hoření a prudce zvyšuje výkon. "Odvezl jsem si škvarek..."

Reakce? Za čtyři týdny postavil nový stroj a znovu závodil. Přitom motor vyšel na desetitisíce, stejně jako elektronika. "Ty náklady raději nepočítám," pousměje se Ponca, který bydlí v Odoleně Vodě.

Dalším elitním jezdcem je Otto Knebl z Prahy. Jeho stroj je nadupaný, čtvrt míle zvládá za 8,5 vteřiny.

Konečná rychlost bývá kolem 260 km za hodinu. "Říkám, že je to bungee juming na kolech," pousměje se Otto Knebl.

Má dva tituly ze třídy Modi Twin (dnes Modifield Street Twin) a byl dvakrát vicemistrem v nejprestižnější třídě Competition Dragster.

Jeho stroj vychází ze speciálu Kawasaki a má, jak jinak, přeplňovaný motor s výkonem kolem 400 ks. "To nic není," ujistil Knebl. Na ME se potkává s jezdci, kteří mají stroje o výkonu někde u 1000 ks.

Letos nemá s novým strojem problémy. "Akorát v Maďarsku mi fouklo těsnění pod hlavou," vzpomněl si. Propálil se píst. "Z prvního místa jsem pak byl třetí."

"Že kolem hlavy lítají kusy ojnice, na to jsem zvyklej," opáčil Michal Ponca. "To ale není nic vážného. Draxtery jsou prostě bezpečný."  

Max Mrázek na svém dragsteru značky Harley Davidson.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž