| foto: BUGGYRA media

Zkušený závodník Kolomý dostal od Buggyry stopku. Pojede Rallye Dakar?

  • 22
Otázka zatím bez odpovědi: pojede Martin Kolomý na Dakaru 2020 za roudnický Tatra Buggyra Racing? Během nedávného testování v tuniském písku se do pilota dálkových rallye opřel mentor týmu Martin Koloc. „Martin Kolomý má v tuto chvíli kompletně pozastavenou závodní a marketingovou činnost z důvodu opakovaného nerespektování dohod mezi týmem a pilotem,“ uvedl Koloc s tím, že Kolomý je stále smluvním jezdcem stáje. A proto ani nemůže na výtky reagovat.

Bruntálský rodák, který za Buggyru závodí na Dakaru od sezony 2014 a nejlépe skončil rok nato sedmý, při reklamní akci ve Zlíně kamion převrátil. Koloc to v živém přenosu z Tunisu označil za nedisciplinovanost. „Potřebujeme budovat tým na silných základech. Mít jezdce, kteří s týmem žijí a dýchají za něj.“ Dakar 2020 se podle Koloce s určitostí týká posádky Martina Šoltyse. „To, zda do druhé tatry usedne opět Martin Kolomý, nebo někdo jiný, budeme projednávat v následujících týdnech,“ oznámil Koloc, dvojnásobný mistr Evropy v tahačích.

Roudnická stáj strávila na tuniské misi deset dní. „Podařilo se nám odzkoušet opravdu všechno, co jsme chtěli. Nové zesílené kardany jsme podrobili skutečně extrémní zátěži. Pro ně jsou nejhorší malé kvalty a sypký písek, kde se s krouťákem dostáváme hodně vysoko. Tak náročné podmínky jako tady nikde v Evropě nenajdeme,“ vysvětlil šéfkonstruktér David Vršecký, proč Buggyra vyrazila do Afriky. „Teploty se přes den šplhaly vysoko přes čtyřicet stupňů, takže jsme si mohli otestovat i chladicí systém, který máme z velké části nový, a musím říct, že všechno fungovalo. Veškerá data ale ještě důkladně vyhodnotíme.“

Šoltys odřídil v písku stovky kilometrů. „Jezdili jsme téměř každý den. Brzy ráno za úsvitu, kdy je písek ještě studený a tolik se nesype, i v odpoledních hodinách, kdy je tomu naopak. Tam už člověk potřebuje nějaké zkušenosti, aby se nezahrabal. Vyzkoušeli jsme si i navigaci, která je v tomto terénu také náročná. Z Tuniska odjíždím s dobrými pocity a plný naděje,“ pochvaloval si Šoltys náročnou zkoušku.

Do tatry usedla i Kolocova dcera Aliyyah, letos patnáctiletá. „Založili jsme projekt Buggyra Academy, chceme hledat nadějné piloty již od dětských let. V motosportu se prosadí převážně ti, kteří na to mají finanční možnosti. To chceme změnit a dát šanci všem, kteří splní daná kritéria,“ podotkl Koloc.

„Aliyyah talent má a hlavně se nebojí. Vyzkoušela si jak jízdu s buggy Can-Am, tak s tatrou, nedávno usedla i do okruhového speciálu nebo Škody RS. Zatím je to hledání toho, co jí bude sedět nejvíc. Učí se velmi rychle. Pokud bude pokračovat v tvrdé práci, má našlápnuto hodně vysoko,“ míní Vršecký.

Kalivoda: Arabové jsou blázni do pískového závodění

Rallye Dakar se od příštího roku přesune do Saúdské Arábie a roudnická Buggyra si to pochvaluje. Slavná soutěž se jezdila od roku 1977 v Africe, ročník 2008 byl kvůli obavám o bezpečnost zrušen a uplynulých 11 let hostila legendární dálkovou rallye Jižní Amerika.

„Ze všech variant, které pořadatelé měli, je to ta nejlepší. V Americe už neměli kde jet, vysosali finančně i závodně, co se dalo. Dostali se do pasti a myslím, že je to elegantnější řešení než návrat do Afriky, o kterém spousta lidí mluvila,“ míní manažer Buggyry Jan Kalivoda.

Výhodou Saúdské Arábie bude velký zájem státu o sportovní podniky. „Arabové jsou jedni z mála, kteří si teď mohou dovolit podobné akce hostit, a navíc jsou blázni do písečného závodění. Bude to pozitivní přesun, čekám příbytek arabských závodníků,“ věří Kalivoda.

Sypký písek v Tunisu posloužil roudnické stáji Buggyra k testování podmínek, které čekají její tatry na Dakaru 2020. Poprvé se pojede v Saúdské Arábii.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž