Celosvětovou ekonomickou krizi pocítily mezi prvními automobilky. Těm patří více než polovina týmů F1.

Celosvětovou ekonomickou krizi pocítily mezi prvními automobilky. Těm patří více než polovina týmů F1.

Kdo bude další? ptá se krizí zmítaná formule 1

  • 9
Osm týmů a šestnáct jezdců. Tak by měl vypadat startovní rošt sezony 2009. Stáje formule 1 jsou přesvědčeny, že odchodem Hondy exodus nekončí. "Jedinou otázkou nyní je, kdo bude další," řekl pro německý deník Der Spiegel spoluvlastník Toro Rosso, bývalý jezdec Gerhard Berger.

Celosvětová ekonomická krize se prý na formuli 1 podepíše víc, než by to na první pohled vypadalo. Většina znalců poměrů v Grand prix tvrdí, že jeden další tým je rozhodnut odejít. Nejčastěji je zmiňován další japonský zástupce Toyota, ačkoliv ten prozatím setrvání v seriálu oficiálně nevyloučil.

Rakouská společnost Red Bull, které patří dva týmy, ve svém nedávném prohlášení uvedla, že rozhodnutí Hondy nebylo "žádným překvapením".

"Řada dalších týmů zvažuje stejný krok," píše se ve zprávě společnosti, kterou zveřejnila agentura AFP. "Jediným správným krokem je nyní okamžité a znatelné snížení nákladů. A musí být dost velké, aby v šampionátu zůstal dostatečně velký počet účastníků."

Dokonce tým s nejrozsáhlejším zázemím a zdroji, britský McLaren, může mít problémy. Jeho šéf Ron Dennis řekl, že pokles ročních nákladů až na 150 milionů dolarů (o více než polovinu) je pro zachování rentability společnosti nutností.

"Náš rozpočet je závislý na penězích z reklamy, a protože firmy budou nyní dávat na reklamu menší sumy, musí se snížit i náš rozpočet. Alespoň po dobu globální ekonomické krize," nechal se slyšet Dennis.

Přesto nehrozí, že by se McLaren nebo Ferrari dostaly do neřešitelných finančních problémů. Ale u dalších stájí není nic jistého. Snad kromě dalšího tradičního týmu Williamsu, který drží dlouhodobě rozpočet na nižší úrovni než největší hráči mistrovství světa.

Jeho výkonný ředitel Adam Parr pro deník The Times účast stáje z Grove na startovním roštu v Melbourne potvrdil, ale zároveň vidí pád dalšího soupeře. "Jsem přesvědčen o tom, že do Austrálie dorazí jen osm týmů."

Prezident FIA Max Mosley, který už několik let tlačí týmy ke snižování nákladů, jistě cítí zadostučinění, Jeho ze všech stran kritizované návrhy, jako například jednotné motory, nevypadají ve světle posledních událostí již tak nesmyslné jako před pár týdny.

Na dotaz, zda-li si dokáže představit, že Hondu bude v nejbližší době následovat další tým, odpověděl stručně a jasně: "Ano."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž