Daniel Juncadella na Dallaře-Mercedes týmu Prema se stal Evropským šampionem F3.

Daniel Juncadella na Dallaře-Mercedes týmu Prema se stal Evropským šampionem F3. | foto: Roman Klemm

Analýza: Roztříštěné šampionáty F3 čelily v letošní sezoně těžké krizi

  • 1
Kvůli stále vyšším nákladům to formule 3 neměla v posledních letech zrovna lehké, a když Bernie Ecclestone před třemi lety zavedl konkurenční GP3, přivedlo to dříve tak prestižní F3 na pokraj zániku. Letos se o přežití snažily tři důležité mezinárodní šampionáty: Evropská Série, Britské mistrovství a Německý šampionát. Podařilo se jim objevit nové superhvězdy budoucnosti F1?

Všechna tři zmíněná mistrovství musela letos vystačit se startovními poli daleko pod dvacet vozů, což nezanechávalo u pozorovatele právě soutěživý dojem. FIA to vedlo k tomu, aby jmenovala bývalého pilota F1, Bernarda Bergera komisařem, který se má postarat o záchranu této třídy.

Je tedy relativně těžké, posoudit schopnosti vítězů Juncadelly, Harveye a Erikssona – ty se přeci dají ohodnotit pouze podle kvality poražených. K opravdovému porovnání talentu došlo jen zřídka, když se promotéři šampionátů domluvili účasti při stejném podniku. A přeci i sezona 2012 dopomohla několika slibným dorostenců, aby na sebe upozornili šéfy stájí GP2 nebo dokonce skauty F1.

Evropská Série Formule 3

Nejsilnější konkurence se letos sešla v Evropské Sérii, která se osmkrát konala v rámci známé DTM a dle britského vzoru nabídla tři závody za víkend. Vysněné pole dvou desítek vozů se promotérům ovšem podařilo získat jen při podnicích, ve kterých hostovala i britská F3.

Má koordinovat budoucnost formule 3: formulová legenda Gerhard Berger.

To, že se mistrem stal nadmíru zkušený Španěl Daniel Juncadella překvapilo vlastně jen proto, že s ním mnozí pozorovatelé ve formuli 3 pro tento rok již nepočítali. Jednadvacetiletý Španěl zde absolvoval svou třetí sezonu a již minulý rok dokázal, že tu má v zásadě vyučeno. Pilot týmu Prema-Mercedes vyhrál pět závodů a byl v zásadě nejvyrovnanějším jezdcem pole. Jeho kariéra ovšem stěží povede i dále cestou monopostů. Španělovým cílem jistě bude následovat Roberta Merhiho (jezdce který jej minulý rok ve formuli 3 porazil) do kokpitu DTM.

Z titulu vicemistra se mohl radovat Němec Pascal Wehrlein. Jel ve formuli 3 prvním rokem a vyhrál pouze jedinkrát. Spolehlivost jezdce stáje Mücke ovšem byla přímo rekordní: s výjimkou pouhých dvou závodů pokaždé bodoval!

Jezdec, který je možná jediným opravdovým drahokamem F3 ročníku 2012, skončil třetí. Je to teprve sedmnáctiletý Raffaele Marciello. Ital je vedle Pereze a Bianchiho jedním ze tří členů Driver Academy Ferrari a mohl by se v dohledné době stát novou superhvězdou nejen u Scuderie a celé Itálie. Relativně nezkušený rodák z Curychu ve své první sezoně v EuroCupu sedmkrát vyhrál, nejednou velmi přesvědčivým stylem.

Jediný opravdový drahokam formule 3 sezony 2012? Sedmnáctiletý Raffaele Marciello.

V hlavních závodech se dokázal mimo právě jmenovaných prosadit již jen věčně bleďoučký Švéd Felix Rosenqvist. Vyhrál tři, což mu vyneslo celkově čtvrtou pozici.

Krátce zazářit se ve sprintech podařilo i Němci Svenovi Müllerovi a Britovi Willovi Bullerovi.

Mezi zklamání roku jistě patřily výkony Carlose Sainze juniora, který sice dobře začal, dvojitá zátěž EuroSerie a britského mistrovství ovšem chráněnce Red Bullu značně vyčerpala. Ani druhý potomek bývalé rellyeové legendy, Tom Blomqvist, nedokázal ani jednou vyhrát.

Konečné pořadí Evropské Série F3:
1.Daniel Juncadella(Šp.)Prema-Mercedes240 b.
2.Pascal Wehrlein(Něm.)Mücke-Mercedes229 b.
3.Raffaele Marciello(It.)Prema-Mercedes219,5 b.
4.Felix Rosenqvist(Švé.)Mücke-Mercedes212,5 b.
5.Will Buller(Brit.)Carlin-VW182,5 b.

Britský mezinárodní šampionát formule 3

Ve Velké Británii zavedli již před lety víkendy se třemi závody, a tak mohla série i letos nabídnout účastníkům a fandům skvělý počet třiceti závodů. Tato nabídka se ovšem nesetkala s valným zájmem pilotů a na startu se zpravidla krčilo pouze málo přes tucet vozů. Nezdravou situaci dříve tak velkolepého šampionátu nejlépe vykresluje skutečnost, že se mistrovství zúčastnily pouze čtyři týmy a dva z nich, Carlin a Fortec, tvořily dvě třetiny pole.

Nebylo tedy divu, že favorité startovali právě za jednu z těchto dvou stájí. Rozhodující bylo, že nejlepší začátek a konec sezony předvedl devatenáctilety Jack Harvey. Pilot z britského Bassinghamu vyhrál úvod v Oulton Parku a i závěr v Doningtonu, což mu stačilo, aby těsně a na poslední chvíli vzall titul Jazemanovi Jaafarovi z Malajsie. Mimo to vyhrál jezdec Trevora Carlina dalších pět závodů a  získal tak titul, ze kterého se před ním radovali již hvězdy jako Senna, Hakkinen nebo Piquet.

Tim Harvey vyhrál s vozem Trevora Carlina britský šampionát formule 3.

Zatímco se Harvey bude i příští rok spoléhat na podporu spolku Racing Steps Foundation (který sponzoruje i Jamese Balada v GP2), lze mezi ostatními piloty britské F3 ročníku 2012 najít jen málo talentů se slibnou budoucností.

Vicemistr Jaafar dokázal především sbírat body a již dokázal, že nepatří mezi absolutní supertalenty. O to zajímavěji by se ovšem mohla vyvinout kariéra na Floridě žijícího Portoričana Felixe Serrallese. Dvacetiletý nováček vyhrál již svůj třetí závod ve formuli 3 v Oulton Parku a až do konce sezony patřil díky špičkovým výsledkům mezi uchazeče o titul. Chráněnec Emersona Fittipaldiho má vynikající předpoklady.

Mezi poražené patřil především Carlos Sainz junior. Syn rallyové legendy z kádru Red Bullu vstupoval do ročníku jako favorit, jeho nevyrovnané výkony nakonec ale stačily jen na smutnou šestou pozici celkové tabulky.

Konečné pořadí Britského mistrovství F3:
1.Jack Harvey (Brit.)Carlin319 b.
2.Jazeman Jaafar (Mal.)Carlin306 b.
3.Felix Serralles (P. Rico)Fortec299 b.
4.Alex Lynn (Brit.)Fortec253 b.
5.Harry Tincknell (Brit.)Carlin223 b.

Německý ATS F3 Cup

Organizátoři kolem bývalého jezdce a majitele týmu Bertrama Schäfera se letos pokusili o jakousi „vlastní cestu“ a předepsali použití dvoulitrů VW-Power Engine. Aby zabránili jednotvárným závodům minulosti, vybavili agregáty systémem Push-to-Pass. Tento systém dovoluje každému jezdci během závodu na několik sekund zvýšit výkon motoru (z 225 koní na 240) a měl by zjednodušit předjíždění.

Co se týče počtu účastníků byl výsledek tohoto snažení žalostný. S výše popsaným vybavením se zpravidla na start postavilo jen kolem tuctu vozů a pole doplňovali amatéři s relativně zastaralým materiálem.

V průběhu šampionátu se relativně jasně prosadil zkušený Jimmy Eriksson. Jednadvacetiletý Švéd z týmu Motopark (Lotus) vyhrál většinu ze sedmadvaceti závodů a je v zásadě jediným jezdcem ATS-Cupu, který má na postup do vyšších tříd.

Jimmy Eriksson ze Švédska triumfoval v německé formuli 3.

Ale možná ještě větší šance na slavno budoucnost má letošní vicemistr. Stal se jím teprve osmnáctiletý nováček Lucas Auer z rakouského Kufsteinu. Tyrolák vyhrál sice jen jednou, na Lausitzringu, vrcholem jeho učebního roku v F3 ale jistě bylo druhé místo na Red-Bull-Ringu, za které přijal pohár z rukou svého strýčka, bývalého pilota Ferrari, Gerharda Bergera. Auer se zlepšoval každým ujetým kilometrem a bude příští rok jistě  patřit mezi favority formule 3. I díky svému strýcovi…

Za těmito dvěma výraznými osobnostmi se umístili poněkud bezbarví Kimyja Sato z Japonska a Mitchell Gilbert z Austrálie – oba ovšem budou muset vynaložit hodně času a financí, aby potvrdili, že mají na více. Pátý tabulky, Brit Tom Blomqvist, se kvůli kolizím s termíny evropského šampionátu zúčastnil jen patnácti závodů, z nichž čtyři jasně vyhrál – což poněkud ubírá na hodnotě Erikssonova titulu.

Německá F3 to bude mít i roku 2013 těžké, aby představila publiku hodnotné pole. Vlastní technika Push-to-Pass odrazuje účast hostujících týmů, a k tomu ohlásila přední stáj Van Amersfoort (nasazovala letos tři vozy), že příští rok přestoupí do evropského šampionátu.

Konečné pořadí německého ATS-Formel-3-Cupu:
1.Jimmy Ericsson(Švéd.)Lotus-Motopark408 b.
2.Lucas Auer(Rak.)Van Amersfoort298 b.
3.Kimiya Sato(Jap.)Lotus-Motopark281 b.
4.Mitchell Gilbert(Aus.)Performance Racing277 b.
5.Tom Blomqvist(Švéd.)Eurointernational222 b.

Hlavním Bergerovým úkolem bude sjednotit příliš malá pole jednotlivých šampionátů, zajistit tak větší počet vozů, a tím i úroveň nově zavedeného Mistrovství Evropy F3. Letos se tento šampionát postaral vlastně jen o zvýšení nepřehlednosti této třídy (započítávaly se do něj všechny závody Euro-Serie a dva zvláštní podniky v Pau a Spa).

Vstříc mu při tom přicházejí dva body: promotéři Euro-Serie a Britského mistrovství i bez pomoci FIA jednají o spojení svých šampionátů a druhým bodem je skutečnost, že formule GP3 (jejíž zavedení bylo jedním z hlavním důvodů úpadku F3) od příští sezony vsadí na novou generaci mnohem výkonnějších vozů, a nebude tím formuli 3 přímo konkurovat.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž