Engeho čeká česká premiéra v rallye

  • 13
Praha - Po slovenské premiéře v automobilové rallye, kterou si Tomáš Enge odbyl před dvěma týdny v Rallye Tatry za volantem vozu Škoda Octavia WRC, čeká jezdce se zkušenostmi z formule jedna první tuzemská rallye. V pátek sjede Enge se startovní rampy SEAT Rallye v Českém Krumlovu. Pojede opět s navigátorem Petrem Grossem, ale octavii vystřídá Ford Focus WRC týmu exmistra Evropy v autokrosu Tomáše Hrdinky. Ovšem neměl by to být Engeho jediný start v české rallye během letošní sezony.

S výjimkou Rallye Příbram se totiž zúčastní všech zbývajících podniků mistrovství České republiky v rallye. Po českokrumlovské soutěži se dále zúčastní Rallye Bohemia v Mladé Boleslavi (11.-13. července), Barum Rallye ve Zlíně (29.-
31. srpna) a Horácké rallye s centrem v Třebíči (23.-25. října).

Enge ale přesto považuje za prioritu okruhové závody. "Teď mě čekají další důležité závody v šampionátu GT s týmem MENX a také vrchol letošní sezony v podobě 24 hodin Le Mans s týmem Veloqx Prodrive Racing. S Prodrivem je také v jednání účast v kompletním šampionátu American Le Mans, záleží na tom, zda se tým rozhodne do něj nastoupit," uvedl Tomáš Enge.

Zvládnete střídání okruhů se soutěžemi?

Kalendář mám hodně nabitý, ale věřím, že to zvládnu. K rallye pochopitelně budu přistupovat profesionálně, chci podávat stoprocentní výkony. Prioritou jsou ale závody na okruzích, nyní na stálý přestup do rallye nepomýšlím.

Budete mít k dispozici profesionály - navigátora, techniky, mechaniky - každým coulem. Nakolik je to důležité?

To byla jedna z rozhodujících věcí, která ovlivnila mé rozhodování. Přístup celého týmu kolem Tomáše Hrdinky na mě udělal ten nejlepší dojem, protože jsem okamžitě dostal Petra Grosse, měl jsem k dispozici tréninkový vůz, plánovaly se testy a tak dál. V rámci přípravy jsme vlastně jeli i Rallye Tatry, abychom mohli získat praktické zkušenosti. Celý tým mě velmi motivuje a myslím, že to hodně přidá jezdci na pohodě a následně se to odrazí i na samotném výkonu.

Jak důležitý je spolujezdec? V Norsku jste jel s Miroslavem Fantou, nyní budete mít v osobě Petra Grosse také velmi zkušeného spolujezdce. A jak těžké je zvyknout si na to, že jedete podle not spolujezdce?

Na spolujezdce se musíte stoprocentně spolehnout, to jinak nejde. Myslím, že stejně jako na Mirka můžu spoléhat i na Petra Grosse. Petr má navíc tu výhodu, že už v týmu Tomáše Hrdinky nějakou dobu je a zná prostředí. Určitě bych si nikdy nezvolil nezkušeného spolujezdce, protože já sám jsem v rallye nezkušený. Takže potřebuji, aby mi spolujezdec co nejvíce pomohl, dal mi užitečné rady, které můžu hned na začátku využít. Se zvyknutím na noty jsem neměl problém a pokud mi spolujezdec řekne, že jde o takovou či onakou zatáčku, tak ji podle toho projedu a věřím mu.

Je těžké měnit návyky? Na okruzích je třeba zablokování kol velká chyba, v rallye je to hodně často nezbytnost?

To se týká v našich podmínkách hlavně šotoliny, kde se jezdí smykem. Na asfaltu se to nepoužívá, respektive to není efektivní, a může to být i nebezpečné. Na okruzích i v soutěžích platí stejná zásada - pořád musíte mít auto pod kontrolou.

S jakými cíli vstupujete do rallye?

Hlavně bych chtěl získat co nejvíce zkušeností a neudělat si ostudu. Samozřejmě, každý jezdec chce vyhrávat, ale jsem realistou a při současné konkurenci v českém mistrovství to nebude pravděpodobné. Chtěl bych mít dobrý pocit ze svého výkonu a potěšit diváky.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž