Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton

Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton - Noví piloti stáje McLaren Fernando Alonso (vpravo) a Lewis Hamilton při představování nového monopostu. | foto: AP, ČTK

Začne éra bez Schumachera

  • 31
Praha - Před čtvrtou ranní ho probere budík, usedne k televizi a z křesla své švýcarské vily začne sledovat první závody formule 1. Už jen jako divák. V australském Melbourne vstoupí v neděli světový šampionát F1 do nové éry. Do éry bez Michaela Schumachera. Jaká bude? "Jiná. Ale jen těžko řeknu, jestli lepší, nebo horší," tvrdí Bernie Ecclestone, šéf mistrovství.

Šalamounská, ale též velmi výstižná odpověď.

Formule 1 ztratila svou ikonu a sedminásobného mistra světa, kterého ostatní chtěli porážet.

Jenže zároveň se letos nebývale vyrovnala.

"Díky přestupům je teď v ní mnoho favoritů. Těžko se odhaduje, kdo bude novým šampionem," tvrdí legendární jezdec Niki Lauda.

Ano, šampionát má za sebou hodně horkou zimu. A platilo by to, i kdyby Evropu během ní zasáhly polární mrazy.

Nepochybujte, největší událostí je odchod úřadujícího a zároveň jediného mistra světa v seriálu Fernanda Alonsa z Renaultu k McLarenu.

Přichází s cílem pozvednout upadající McLaren zpět k vrcholu.

Chcete vidět závody?
Nejblíže je Maďarsko 

P r a h a - Nemusíte sedět jen u televize, už dávno jsou závody formule 1 přístupné i českým fanouškům.

A především ten srpnový v Maďarsku je hodně blízko.

Například z Brna na Hungaroring, který leží jen kousek od Budapešti, je to 340 kilometrů. Nejlevnější vstupenky stojí přes 2000 korun, rodinné lístky na celý víkend pak kolem osmi tisíc. Objednat si je můžete buď na internetových stránkách okruhu (http://www.hungaroinfo. com/ formel), nebo na české adrese www.vstupenkyf1.cz (zde však platíte provizi).

Výhodou pro české diváky je i letní počasí, ubytovat se tedy můžete v některém z kempů.

Druhým blízkým závodem je německý Nürburgring, kam je to z Prahy necelých 700 kilometrů. I tady se jede během letních prázdnin, ceny i zájem o vstupenky jsou však vyšší. Adresa pro objednání je následující: www.nts-gmbh.net.

Dalším tipem na výlet je belgické Spa (z Prahy 810 kilometrů) a italská Monza (878).

"Každý přestup je pro vás extra výzvou. A já jsem si lepší tým nemohl vybrat," říkal Alonso po testech ve Valencii.

Alonso chce třetí titul v řadě

Přes zimu ostříhal kudrnaté vlasy, na první pohled zmužněl. Jako kdyby i Alonso chtěl změnit image podobně jako jeho nový tým. Z konzervativní stáje se totiž po jeho příchodu stává moderní a otevřenější tým, který dlouho pracoval na novém modelu MP4-22.

Právě s ním má Španěl dojít k dalšímu titulu, třetímu v řadě.

"Po dvou předchozích ani nemůže mít člověk jiný cíl. V minulosti všichni velcí jezdci získali tituly tři. A já chci být velký jezdec," přiznal pětadvacetiletý Alonso.

Je výjimečným talentem, vždyť v předchozích dvou letech v šampionátu přímo porazil Michaela Schumachera.
Teď se role obracejí, začíná naopak lov na něj.

A je zřejmé, že největší rivalové pocházejí z Ferrari. Jenže jen stěží lze říci, kdo mu půjde po krku víc, jestli Massa, nebo Räikkönnen. Po letech jasné jedničky totiž Ferrari vstupuje do sezony bez lídra.

Nemohlo to být snad jinak. Pro oba je titul velkou výzvou.

Brazilec Massa chce vystoupit z pozice loňského Schumacherova "poskoka". "Massa je pro mě favoritem na titul," říká Ecclestone.

Nováček v týmu Fin Räikkönnen by zase rád dokázal, že mistrem světa zatím není jen proto, že ho dřív brzdil nespolehlivý McLaren.

Jenže jsou tu i další.

Šéf Renaultu a lovec talentů Briatore vytáhl z pozice testovacího pilota do závodu Fina Kovalainena, který může překvapit.

Výborné testy zajížděli ve stáji BMW Němec Heidfeld a Polák Kubica. Felipe Massa dokonce přiznal: "Zatím jsou pro mě největší favorité. Postavil bych je před nás i McLaren."

Vidíte, F1 ani po Schumacherově odchodu neztratí kouzlo a napětí.

V neděli si dejte budíka na čtvrtou, usedněte k televizi a začněte se kochat. Stejně jako to udělá i sám Schumacher.

Titul může mít i Hamilton, míní Turek
P r a h a - Jako by přivykl tempu světa formule 1, v němž dlouhá léta žil a nyní ho zvenčí komentuje. Když některý pilot vypadne ze závodu, Pavel Turek s ním klidně za pár minut pro diváky Novy hovoří.

Možná i díky bývalému manažerovi McLarenu a nynějšímu reportérovi F1 na Nově běží přenosy z Velkých cen v průměru v každé druhé zapnuté televizi v zemi. "Letos půjde každý závod na Nově živě a chceme ke sledování závodů přilákat mladší ročníky a také ženy," říká Turek.

Vážně věříte, že k F1 přivedete ženy?
Loni, v premiérovém roce F1 na Nově, jsme se zabývali hlavně tím, jak vlastně formule 1 funguje. Letos chceme jezdcům takříkajíc sundat přilbu a poodhalit jejich soukromí. V praxi to znamená, že přiblížíme zákulisí závodů nebo se za určitým jezdcem zajedeme podívat a zjistíme, jak dobře vaří, jak a čím v soukromí jezdí, jakou má kdo přítelkyni. Tento lifestylový způsob je jednou z cest, jak zaujmout i ženy.

A další letošní novinky?
Chceme se dostat do továren týmů, aby skalní příznivci viděli technickou vybavenost i armádu lidí, která za konstrukcí vozu stojí. Jako jisté doplnění přenosů mohou sloužit webové stránky www.f1sports.cz, na nichž chceme dokázat, že se české stránky dají dělat jinak než opisováním německých a anglických tiskových zpráv.

O kom na nich bude podle vás psáno jako o mistru světa 2007?
Po odchodu Michaela Schumachera a po zajímavých jezdeckých přestupech jsou karty nejen nově zamíchané, ale i rozdané. Šampionát bude vyrovnaný a favoritů je víc, což bude pro fanoušky atraktivní.

Ani si netipnete šampiona?
Možná úplně uletím, ale myslím, že o titul bude bojovat Räikkönen s Hamiltonem.

O Räikkönena se s vámi přít nebudu, ale nováček Hamilton?
Je v něm nejen rychlost, ale i dravost. Kromě toho, že umí zajet rychlý čas v kvalifikaci, má i cit pro samotné závodění. Handicapem bude samozřejmě zpočátku nezkušenost, ale postupně může mít u McLarenu navrch i nad obhájcem titulu Alonsem.

Může mít Alonso u McLarenu problémy s adaptací?
Alonso byl známý tím, že si občas u Renaultu nekontrolovaně pustil pusu na špacír, a možná bude vystrkovat růžky i u McLarenu. Jenže porušení loajálnosti se u McLareneu trestá. Pokud Ron Dennis (šéf stáje) ví, že jezdec chce být i přes problémy v týmu a jde mu o výsledky, podrží ho. Ale když se například Montoya (loňský jezdec stáje) začal poohlížet po něčem jiném, v tu chvíli ho Ron odepsal.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž