Průvodce světem formule 1: černočerný Mercedes, pilot z USA i útok na hattrick

  • 3
Není to tak dávno, co skončila jedna z nejdominantnějších sezon formule 1. Měl ji na svědomí Max Verstappen, vítěz těžko uvěřitelných 15 Velkých cen. Red Bull bude i letos patřit k největším favoritům. Jak ale vypadají jednotlivé vozy, soupisky a co všechno je u týmů nového? Redakce iDNES.cz pro vás připravila průvodce před startem sezony, která začíná už o víkendu v Bahrajnu.

Red Bull

Dvojnásobný mistr světa Max Verstappen a jeho nový RB19 na testech v Bahrajnu.

Když při odhalení letošního monopostu Red Bull ukázal jen maketu a víc mluvil o partnerství s Fordem než o čemkoliv jiném, dost fanoušků znervóznělo. Zbytečně, víkendové testy ukázaly, že Red Bull je podobně rychlý jako loni, trestu za nedodržení rozpočtového stropu v podobě menšího času v aerodynamickém tunelu navzdory.

Max Verstappen je v pětadvaceti letech na vrcholu. Dozrál ve fantastického závodníka, přestal chybovat, bude útočit na vítězný hattrick. Vyhnout chybám se bude muset i Sergio Pérez, jinak hrozí, že mu sedadlo ukradne Daniel Ricciardo – navrátilec a rezervní pilot.

Ferrari

Doveze Charlese Leclerka nový SF-23 k premiérovému titulu?

Už jste se dosmáli? Mnozí stále ne. Stále nemohou zapomenout na loňskou úsměvnou sezonu nejslavnější značky v F1. Po prvních závodech to vypadalo, že Charles Leclerc konečně bude útočit na titul mistra světa. Po sérii šílených strategických rozhodnutích i chybách pilota k tomu ale bylo daleko.

A tak Ferrari provedlo čistku. Nepopulárního Mattiu Binotta vystřídal tvrdý boss s velkým potenciálem Frédéric Vasseur. Ten má navíc výborné vztahy s Leclerkem, se kterým pracoval v Sauberu. Což na jednu stranu může pomoct, na druhou to může skřípat s Carlosem Sainzem. To nejdůležitější ale stejně je – bude Ferrari konečně mít na to útočit na titul?

Mercedes

Černočerná zbraň. S hodně temným monopostem vjede do této sezony Lewis Hamilton s Georgem Russellem.

Na loňskou sezonu by chtěli co nejrychleji zapomenout. Kvůli poskakování vozu, kvůli jeho vysoké hmotnosti, kvůli nedostatku konkurenceschopnosti. „Letos jsme se snažili ušetřit každičký gram. Historie se opakuje,“ citovala agentura SID šéfa týmu Tota Wolffa.

V minulosti totiž Mercedesy kvůli úspoře váhy sňaly lak a kvůli lesklému hliníku se jim začalo říkat „stříbrné šípy“. Letos ze stejného důvodu části vozu nejsou nalakované a nabízejí pohled na odhalený černý karbon.

Designově úchvatné, ale bude to sedminásobnému šampionovi Lewisi Hamiltonovi a jeho mladému kolegovi Georgi Russellovi k něčemu? Testy z minulého týdne spíš ukázaly, že na tom Mercedes bude podobně jako loni. Tým navíc přišel o hlavního stratéga Jamese Vowlese, který šel šéfovat Williamsu.

Alpine

Dva Francouzi, dva stejně staří piloti, přesto dva velcí rivalové v jednom týmu. Pierre Gasly a Esteban Ocon.

Pokud někde vypuknou ohňostroje hádek, bude to ve francouzském týmu. Ten zažil hodně turbulentní období. Celou sezonu se rval o čtvrté místo v Poháru konstruktérů s McLarenem, až na konci mu bodově utekl. Jenže ztratil dva piloty. Kmet Fernando Alonso utekl do Aston Martinu, generační talent Oscar Piastri zase po bouřlivém odchodu zamířil do McLarenu.

Stáj tak sáhla po Pierru Gaslym, který roky potvrzuje příslušnost k nadprůměrným pilotům. Jenže tady je ten háček. Od motokár se nesnáší s jediným pilotem, který v Alpinu zůstal – Estebanem Oconem. Alpine tak možná bude nejzábavnější stájí letošní sezony.

McLaren

BENJAMÍNCI. Lando Norris (23) a Oscar Piastri (21) z McLarenu tvoří nejmladší dvojku v paddocku.

Viděli jste, jak Lando Norris během testů v Bahrajnu minulý víkend skrýval hlavu do dlaní, bušil pěstí do zdi? Ne, monoposty z Wokingu znovu nejspíš nebudou konkurenceschopné, což je pro tak talentovaného pilota, jakým Norris bezpochyby je, až traumatizující.

Stáj do sezony vstupuje s nejmladší dvojicí pilotů na roštu, což zlepšení výkonnosti taky příliš nenahrává. Snad jen právě mladická dravost, agresivita a touha se ukázat je může táhnout vzhůru. Pro 21letého a zázračného Oscara Piastriho, který kontroverzně utekl z Alpinu, ne zrovna záviděníhodný debut v F1.

Alfa Romeo

V Alfě Romeo už se asi nemohou dočkat sezony 2026, kdy spojí síly s Audi.

Žádný zázrak nečekejte. Minulou sezonu Alfě vyšla první polovina, kdy na bodech dojížděli jak Valtteri Bottas, tak i Čou Kuan-jü. Ta druhá ale byla naprosto bídná, Fin bodoval jen dvakrát, Číňan dokonce jednou.

Po sezoně navíc do Ferrari odešel šéf stáje Frédéric Vasseur, na jeho židli usedl Andreas Seidl z McLarenu. Víkendové testy v Bahrajnu až na jedno třetí místo Bottase ale žádné výrazné zlepšení neukázaly, Alfa Romeo nejspíš znovu bude jezdit na hranici bodů. Nejzajímavější zpráva z týmu tak je, že se s bývalým Sauberem spojí Audi, které chce do F1 vstoupit za tři roky.

Aston Martin

Fernando Alonso při předsezonních testech formule 1 v Bahrajnu ve voze Aston Martin exceloval.

Těch lidí, co se mu posmívalo. Co si klepali na čelo, když Fernando Alonso v polovině minulé sezony oznamoval, že z Alpinu, který bojoval o čtvrté místo mezi týmy, odchází do podprůměrného Astonu. Mluvilo se o dalším absurdním rozhodnutí dvojnásobného mistra světa.

Jenže testy ukázaly opak. Jednačtyřicetiletý Španěl se v nich opakovaně vklínil mezi svatou trojku – Red Bull, Mercedes, Ferrari. Problém je s druhým pilotem. Syn majitele Lance Stroll si na kole pochroumal ruku, hrozilo, že v Bahrajnu neodstartuje. Nakonec se na startu ukáže, ale jeho loňské výkony k žádnému optimismu nesvádí.

Haas

I Haas, podobně jako Mercedes, před touto sezonou zčernal. Vyhlídky chce mít šéf stáje Günter Steiner světlejší.

Günther Steiner je bezpochyby jednou z hlavních hvězd populárního netflixovského seriálu Drive to Survive. Jenže on by rád byl i hvězdou mezi šéfy týmů kvůli výsledkům své stáje. Což s rozpočtem, kterým Haas každoročně disponuje, není nic jednoduchého. I tak se stáj loni díky skvělým výsledkům Kevina Magnussena odrazila ode dna, dvě stáje přeskočila.

Dán v týmu zůstal a při testech se blýsknul jedním sedmým místem. Otázkou je, jak ho bude doplňovat navrátilec Nico Hülkenberg, se kterým v minulosti neměl nejlepší vztahy a který v 35 letech už možná nemá co formuli 1 nabídnout. Na druhou stranu, horší než Mick Schumacher, který loni víc boural než závodil, to být asi nemůže.

Alpha Tauri

Nováček s velkou chutí. To je Nyck de Vries, nový pilot Alpha Tauri. Pomůže to týmu?

Bída loňské sezony se bude těžko překonávat. Z šestého místa v Poháru konstruktérů juniorka Red Bullu spadla na deváté. Oproti mateřské stáji dostává o 100 milionů dolarů méně z vysílacích práv. Spekuluje se i o jejím prodeji. Letošní monopost je kvůli nedostatku peněz jen evolucí toho loňského. Totálně nepovedeného.

Hledáte jakoukoliv indicii k tomu, že by výkony přece jen mohly být o něco lepší? Těžko ji najdete. Z týmu odešel i trochu demotivovaný Pierre Gasly. Rychlého, ale nevyzpytatelného Júkiho Cunodu doplní muž, který roky čekal na šanci. Nyck de Vries loni zaujal, když při debutu ve Williamsu hned bodoval v Monze. Možná právě k němu fanoušci vzhlíží.

Williams

Po osmi letech se do F1 vrací pilot z USA. Ve Williamsu to zkusí Logan Sargeant

Ani tady žádný zázrak nejspíš nepřijde. Není k tomu důvod, což je smutné konstatování o týmu s tak bohatou historií ve formuli 1. Williams se pachtí na konci startovního roštu a testy v Bahrajnu neukázaly, že by se na tom mělo cokoliv změnit. Úspěch v této sezoně tak nejspíš bude i to, když se stáj z posledního místa odrazí.

Mají k tomu pomoci i změny, které v týmu proběhly. Šéfa týmu Josta Capita nahradil James Vowles – bývalý šéf strategie Mercedesu, kterému pomohl k osmi titulům v Poháru konstruktérů. Jeho zkušenost může být neocenitelná. Stáj se po třech letech také rozloučila s mistrem posledních míst Nicolasem Latifim, nahradil ho první pilot z USA od roku 2015 Logan Sargeant. Williams může jen stoupat.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž