Nejsmutnějšími poraženými v difuzorové kauze jsou tým BMW a Robert Kubica.

Nejsmutnějšími poraženými v difuzorové kauze jsou tým BMW a Robert Kubica. | foto: Reuters

Před třetí Velkou cenou má F1 tři vítěze a sedm poražených

  • 10
Dvojitý difuzor je legální, stanovila FIA ve středu. Při Velké ceně Číny se už jezdci Brawn GP, Toyoty a Williamsu nemusí bát pozdější diskvalifikace. Pokud se výsledky prvních dvou Velkých cen neměly obrátit naruby, nemohlo být rozhodnutí odvolacího soudu jiné. Ale bylo správné?

Dvojitý difuzor jde proti duchu nových pravidel, která měla zpomalit monoposty F1 a usnadnit předjíždění. Generuje vyšší aerodynamický přítlak na zádi a tím, stejně jako aerodynamický paket minulých sezon, znesnadňuje přiblížení se na dosah vpředu jedoucímu monopostu.

Vztek týmů, které dvojitý diuzor nemají, je pochopitelný. Zvýšit přítlak vytvarováním zádě šasi tak, aby se vlastně stalo druhým difuzorem, byl nápad, který jejich inženýři hned zamítli jako obcházení pravidel. Týmy Red Bullu a údajně i Renaultu s podobným řešením FIA minulý rok oslovili, ale to bylo označeno za nelegální.

Naopak stáji Brawn GP a Toyotě se podařilo získat souhlas. Jejich inženýři každý díl vozu konzultovali s techniky Mezinárodní automobilové federace, a proto nemohli komisaři v Austrálii a Malajsii vozy do závodu nepustit.

A proto nemohl odvolací soud rozhodnout jinak. Pod závodním ředitelem FIA Charlie Whitingem a technickým delegátem Jo Bauerem by se v opačném případě otřásaly jejich židle. Oni s řešením souhlasili. Stejně jako Max Mosley, jehož slovo je ve FIA zákon.

Ale není divu, že přesto přese všechno týmy v čele s Ferrari protestovaly. Instalace podobného zařízení, jaké mají vozy Brawn GP, bude stát hodně peněz, času i úsilí. Je třeba upravit proudění vzduchu kolem celého monopostu, aby dvojitý difuzor pracoval správně.

Nejrychleji zareagoval tým McLaren, který má stále největší zdroje ze všech. Podobné řešení zkoušel již v testech před sezonou, a tak ho mohl okamžitě po rozhodnutí odvolacího soudu naistalovat na monopost.

Ve Wokingu však nadále panuje nejistota - 29. dubna má FIA rozhodovat o dodatečném trestu za lhaní Hamiltona sportovním komisařům po Velké ceně Austrálie. Problémem je, že mistr světa nesdělil pravdu na pokyn týmu a McLaren, který je u Mosleyho dlouhodobě v nemilosti, dal tak FIA možnost dalšího ponížení.

Očekává se, že ostatní stáje nasadí zařízení při prvním evropském závodu v Barceloně. Jen tým Red Bull oznámil, že přídavný difuzor by měl mít na monopostu koncem května v Monaku, dokonce možná až v Turecku.

Zmatky kolem pravidel sezony 2009 tak způsobily, že po dvou závodech má formule 1 tři vítěze a sedm smutných poražených. Vítězi jsou Brawn GP, Williams a Toyota. Nešťastnými poraženými Ferrari, Renault, Red Bull a další.

Asi největším průšvihem je rozhodnutí pro tým BMW-Sauber, který minulý rok ve chvíli, kdy Kubica vedl šampionát, přestal pracovat na monopostu sezony 2008 a soustředil se na další sezonu, v které měl podle plánu získat titul. Jenže, jak se nyní ukazuje, tým vzdal souboj o titul, aby se soustředil na vývoj špatného šasi.

Pravdu tak měl Robert Kubica, který svou stáj za rozhodnutí kritizoval: "Letos jsem měl šanci titul získat," řekl v září 2008. "Nikdo neví, co bude příští sezonu. Opouštět tak dobře rozdělanou práci, je chyba."


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž