Janiše potrápilo počasí a Picciniho chyba

Mugello - Smůla na smůlu. Tak vypadají poslední závody Jaroslava Janiše v závodech MS vozů GT. Přestože s vozem Saleen na okruzích pravidelně zajíždí nejrychlejší časy, kvůli chybám soupeřů na stupně vítězů nedosáhne. Před dvěma týdny v Dijonu jej zastavil Biagi, o minulém víkendu v Mugellu pro změnu Piccini. Závod za proměnlivého počasí přinesl drama. Čtveřici nejrychlejších dělilo v cíli pouhých pět a půl sekundy. Poprvé vyhrál rakouský týmu Race Aliance.

Ještě před závodem navštívil Janiše Michael Bartels. Bývalý pilot formule 1, dnes první jezdec a šéf týmu Vitaphone Maserati, se mu přišel omluvit za incident, kdy v závodě v Dijonu jeho jezdec Thomas Biagi doslova smetl Janišův Saleen z trati a tím ho připravil o téměř jisté vítězství.

"Velmi upřímně se omlouval a bylo vidět že ho to moc mrzí," konstatoval Jaroslav Janiš. "Potěšilo mě to, ale ztracené body mi to nevrátí."

V tréninku si Janišova posádka týmu Zakspeed, kterou znovu doplnil zkušený ital Montermini, vybojovala druhým nejrychlejším časem místo v první řadě na startovním roštu, hned vedle již zmíněného Bartelse.

Výhodná startovní pozice však nakonec týmu mnoho užitku nepřinesla. Právě ve chvíli, kdy se závodní vozy řadily na startovním roštu, se totiž na trať snesl prudký déšť, jenž výrazně ovlivnil průběh závodu.

Janišův spolujezdec Bert, který tentokrát závod rozjížděl, tak měl i s mokrými pneumatikami hodně nesnadný úkol. Jeho nízkému Saleenu voda neseděla a hned po startu začal na soupeře ztrácet. Pozici v čele naopak bez problémů uhájil Bertolini s maserati, jehož však již po pár kolech vystřídal vůz nováčka seriálu - týmu Playteam, pilotovaný Toni Vilanderem.

Na čele se držel až do 35. kola, kdy předal vůz spolujezdci Pierguidimu, který ale v prvním kole po výjezdu z boxů havaroval a ze závodu odstoupil. Do čela se tak poprvé dostal Peter s Astonem Martin rakouského týmu.

Střídání proběhlo i u týmu Zakspeed, kde vůz převzal Montermini na páté pozici. Mezitím přestalo pršet, a tak tým již v 56. kole povolal jezdce zpátky do boxů k výměně mokrých pneumatik za přechodné. Došlo i na střídání jezdců a do vozu usedl Janiš. Trať ale osychala velmi rychle. Po pěti kolech musel Janiš do boxů pro pneumatiky znovu – tentokrát již pro suché.

Kvůli tomu ztratil čtvrté místo a znovu se propadl až na 7. pozici. Po návratu na trať však český jezdec podobně jako v Dijonu zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým a postoupil na páté místo za Picciniho. Při souboji s jeho astonem však došlo ke kolizi, po které oba vozy skončily mimo trať.

"Byl jsem v suché stopě a nechal mu tam místo. Bohužel Piccini na vlhké trati neudržel vůz pod kontrolou a po kontaktu jsem musel projet kačírkem, což nás stálo asi devět sekund," vysvětlil Janiš. "Piccini se mi po závodu omluvil, že mu vůz ucuknul."

Po kolizi pokračoval Janiš ve stíhací jízdě a dotáhl se až na dvojici vozů Maserati týmu Vitaphone. Ty jely na druhém a třetím místě, ale k jejich zdolání se již nedostal. Cílem projel v těsném závěsu za touto dvojicí.

Italský závod nakonec přinesl první vítězství rakouskému týmu Race Aliance, ale spokojen byl i druhý Bartels, který si díky tomuto výsledku nadále udržuje vedení  v průběžné klasifikaci. 

V kategorii GT2 získala prostřednictví zkušené dvojice Collard - Riccitelli svůj první letošní vavřín značka Porsche, která tak narušila vítězné tažení vozů Ferrari 430. Další cenný mistrovský bod si domů odváží i posádka Konopka – Rosina slovenského týmu ARC.
 
Příští závod seriálu se uskuteční na okruhu Hungaroring v Budapešti již o příštím víkendu.

Výsledky závodu:
1. Wendlinger, Peter (Aston Martin DBR9) 3:00:43.799 hod., 2. Bertolini, Bartels (Maserati MC12 GT1) -4.723 vt., 3. Davies, Biagi (Maserati MC12 GT1) -5.149, 4. Bert, Montermini, Janis (Saleen S7R) -5.510, 5. Babini, Pescatori (Aston Martin DBR9) -34.079, 6. Piccini, Deletraz (Aston Martin DBR9) -1:03.602 min., 7. Hezemans, Longin, Kumpen (Corvette C6R) -1:23.496, 8. Riccitelli, Collard (Porsche 996 GT3 RSR)

Průběžné pořadí jezdců - kategorie GT1:
1. Michael Bartels a Andrea Bertolini 57 bodů, 2. Jean-Denis Deletraz a Andrea Piccini 47, 3. Sascha Bert 42, 4. Jarek Janiš 41, 5. Jamie Davies a Thomas Biagi 36, 6. Fabio Babini 35.

Průběžné pořadí týmů - kategorie GT1:
1. Vitaphone Racing Team 93, 2. Aston Martin Racing BMS 47,5, 3. Phoenix Racing  47, 4. Zakspeed Racing 42, 5. Race Alliance Motosport 28,5, 6. GLPK-Carsport 26.

Průběžné pořadí jezdců - kategorie GT2:
1. Matteo Bobbi a Jaime Melo 59 bodů, 2. Mika Salo a Rui Aguas 51, 3. Tim Mullen 34.5, 4. Nathan Kinch a Andrew Kirkaldy 33, 5. Emmanuel Collard a Luca Riccitelli 31, 6. Tim Sugden 27.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž