Sobota 10. června 2023, svátek má Gita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 10. června 2023 Gita

Pražské tramvaje nemají záchranné tlačítko. Jedou, i když řidič zkolabuje

  10:32
Tragické srážce dvou tramvají, při které minulé pondělí v Praze 5 zemřel jeden z řidičů, bylo možné předejít. Kdyby byly tramvaje, stejně jako vlaky, vybaveny takzvaným tlačítkem bdělosti. To musí strojvedoucí lokomotivy čas od času zmáčknout, jinak se stroj sám zastaví. Nic takového ale ve většině tramvají není.

Dvě tramvaje se srazily mezi stanicemi Kotlářka a Kavalírka v Praze. (19. září 2011) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Tragická nehoda tak minulý týden ukázala, že ve starších typech tramvají cestující nejsou chráněni v situaci, kdy řidič zkolabuje a souprava se dál nekontrolovaně řítí vpřed.

Šoféra ranní tramvaje postihla náhlá indispozice a nikým neovládaná souprava se řítila 65 kilometrovou rychlostí pražskou ulicí. Po téměř kilometru a půl divoké jízdy narazila do tramvaje před sebou. V brzké ranní hodině byly oba vozy naštěstí prázdné. Řidič však na místě zemřel (více čtěte zde).

Dvě tramvaje se srazily mezi stanicemi Kotlářka a Kavalírka v Praze. (19. září

Přitom možná mohl žít, kdyby řídil tramvaj vybavenou systémem pro kontrolu bdělosti řidiče. Ten dokáže tramvaj sám zastavit, pokud řidič ztratí nad vozem vládu.

V Praze je však tímto systémem vybavena jen přibližně desetina tramvají, a to výhradně nových typů. A i u nich je funkčnost diskutabilní, protože zastaví až po bezmála dvou minutách nečinnosti řidiče. To v Brně instaluje dopravce sofistikovanější systém i do starších vozů, které rekonstruuje. "Aktuálně je touto funkcí vybaveno 60 procent našich tramvají," vyčísluje mluvčí podniku Linda Škrancová.

Systém funguje tak, že pokud řidič sundá ruku z páky, kterou tramvaj řídí, v kabině se rozezní alarm. Pokud řidič ruku na takzvaný řadič nevrátí, za další tři vteřiny začne souprava sama brzdit.

Až nyní chystá pražský dopravní podnik projekt, který má chabé zabezpečení vozů zvýšit. "Jeho součástí bude funkce, která dokáže vůz zastavit ve chvíli, kdy řidič například projede zastávkou bez zastavení," uvádí Milan Slunečko z dopravního podniku.

Iniciativa se líbí i drážní inspekci, která vyšetřuje pražskou nehodu. "Je možné, že dopravcům na základě vyšetřování doporučíme, aby do starších typů tramvají nainstalovali lepší zabezpečení," říká Martin Drápal z inspekce.

Ve vlacích zachraňuje "živák"

Cestující v tramvaji má sice k dispozici záchrannou brzdu, ale jede-li například ve druhém voze soupravy, nemusí vůbec zpozorovat, že se s řidičem něco děje.

Z ostatních dopravních prostředků se nejbezpečněji mohou cítit cestující na železnici. Strojvůdce, ať už řídí silnou lokomotivu či malý motorák, musí neustále v intervalu několika málo vteřin tisknout tlačítko, kterému železničáři slangově říkají "živák".

Živák funguje podobně jako u brněnských tramvají. "Jistě mnohokrát zabránil nehodě. I mně se několikrát stalo, že pokud jsem jel ve tři čtyři hodiny ráno, padla mi hlava. Ostrý zvuk zabezpečovače pak způsobí, že se vám pak nechce spát ještě hodně dlouho," popisuje strojvůdce Jindřich Hlas.

Největší nebezpečí představuje jízda autobusem

Nejkomplikovaněji jde při kolapsu řidiče ochránit cestující autobusů. "Vždyť ani osobní auta zatím nemají autopilota, který by řidiče nahradil ve všech krizových situacích," říká ředitel výrobce autobusů společnosti Iveco Pavel Pachovský. Konstruktéři proto alespoň vyvíjejí systémy, které riziko nehody při indispozici řidiče sníží.

"Patří mezi ně například tempomat, který autobusu hlídá vzdálenost od vozidel před ním, a pokud se příliš přiblíží, automaticky zabrzdí. Dalším mechanismem je hlídání jízdy v pruhu. Začne-li například řidič klimbat a autobus se blíží k čáře, rozvibruje se mu sedadlo," popisuje Pavel Kouba z koncernu Daimler, výrobce autobusů Mercedes.

Firma Volvo zase vyvíjí systém, který by rychlost vozu reguloval na základě pohybu zornic řidiče.

Tyto systémy se však zatím používají jen v zájezdových autobusech, do městských se nemontují. "Důvodem je samozřejmě vyšší cena. Žádný dopravce u nás zatím nic takového nepoptával," říká Jindřich Chudý z firmy SOR, která dodává autobusy dopravním podnikům.

Autoři:

Ve školách si klepali na čelo, co tam děláme s umělou inteligencí, říká lektorka

  • Nejčtenější

V Praze se porvali fanoušci Fiorentiny a West Hamu. Policie zadržela 16 lidí

V baru v Rytířské ulici v centru ve středu odpoledne fanoušci Fiorentiny napadli příznivce West Hamu. Zranili se tři...

Násilí mezi dětskými gangy v Praze pokračuje, policie zveřejnila další video

Pražská policie stále vyšetřuje případ skupiny mladých útočníků. Nyní má podezření, že násilí pokračuje odplatami. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bezdomovci našli v Praze mrtvolu, kolemjdoucí odmítali volat záchranku a policii

Mrtvolu třicetiletého muže bez střechy nad hlavou našli ve čtvrtek po poledni u nájezdu vedle bývalého Kulturního domu...

Metro B hodinu stálo, do kolejí spadla nevidomá žena s vodicím psem

Provoz metra na lince B mezi Zličínem a Smíchovským nádražím zastavil dnes ráno okolo 07:30 pád zhruba dvacetileté ženy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pěkné, před deštěm však moc neochrání. Nové pražské zastávky provázejí rozpaky

Osazení téměř 700 nových přístřešků na pražských zastávkách MHD míří do finále. Na výměně starého mobiliáře Praha...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Oprava Staroměstského jezu skončí už v červnu, o devět měsíců dříve

Rekonstrukce památkově chráněného Staroměstského jezu v centru Prahy skončí o devět měsíců dříve než se plánovalo....

Ve Švehlově ulici se srazila tramvaj s autem, řidič se lehce zranil

Na křižovatce ulic Pražská a Švehlova v blízkosti tramvajové zastávky Na Groši se v pátek večer střetla tramvaj s...

Lupič v paruce a s granátem se sám prozradil, nedaleko směnárny sundal masku

Muž v paruce, s rouškou a s granátem v ruce si v dubnu odnesl statisíce ze směnárny v Hradci Králové. Snažil se stejným...

Do podzámčí k Berounce přibafal více než stoletý pradědeček i mladí šviháci

Podzámčí dobřichovického zámku přivítalo koncem května téměř 400 historických vozů, motocyklů a historické zemědělské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Stejně ošklivá jako všechno, co Rusko dělá, komentují vítězku soutěže krásy

V každoroční soutěži krásy pro vdané ženy získala titul Paní Ruska světa 2023 učitelka angličtiny Natalja Oskarová....

Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let

Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...

Jsme unavení úplně jako staří lidé, říkají Mišík a Jirásková

Zpěvák Adam Mišík (26) už rok randí s dcerou Ivy Kubelkové, modelkou Natálií Jiráskovou (18). Nedávno spolu začali...

Miluji tě, ale podvádím tě. A nelituji. Studie nahlédla do hlubin nevěry

Premium Je jedním z nejrozsáhlejších výzkumů svého druhu a přináší víc než paradoxní zjištění. Vyjevuje, že důvody nevěry jsou...

Nejsou menší, jen jsou výš, říká o modelaci prsou za 65 tisíc Krejčíková

Aneta Krejčíková (32) se rozhodla pro plastiku prsou. Představitelka sekretářky Květy ze seriálu Volha si své...