Podobu budovy na Basilesjkém náměstí navrhl ateliér ADNS.

Podobu budovy na Basilesjkém náměstí navrhl ateliér ADNS. | foto: Central Group

Využití domů v nové Parkové čtvrti na Žižkově si lidé zvolí v anketě

  • 9
Jaké obchody a služby budou v nové čtvrti na pozemcích bývalého žižkovského nákladového nádraží, rozhodnou lidé. Developer Central Group, který Parkovou čtvrť s více než dvěma tisíci byty staví, spustil v rámci poslední veřejné prezentace projektu internetovou anketu.

Projekt za devět miliard korun je nyní ve fázi dokončování dokumentace pro změnu územního rozhodnutí, stavět by se mohlo začít v roce 2020.

Parková čtvrť

„Podle toho, co lidé v anketě zvolí, budeme při zaplňování komerčních prostor vybírat mezi zájemci o pronájem,“ uvedla mluvčí Central Group Marcela Fialková.

Podobně mohou lidé vybírat i ze dvou variant nového veřejného parku o rozloze 1,4 hektaru. „První varianta je určena spíše pro děti, ta druhá je koncipována pro všechny věkové kategorie,“ dodává mluvčí.

Konkrétní podobu už má budova, kterou chce Central Group doplnit prázdnou parcelu na Basilejském náměstí. Vybrán byl nakonec návrh architektů ze studia ADNS. Právě budovou na Basilejském náměstí celý projekt začne.

Výstavba nové čtvrti bude postupovat směrem do středu brownfieldu. Jednotlivé domovní bloky navrhuje celkem devět ateliérů. V současné době už je známá podoba všech domů, které tvoří celkem jednadvacet architektonických návrhů. Středem čtvrti má procházet městský bulvár se stromořadím, vodními prvky a místy pro relaxaci.

Školku a park převezme městská část

Na okraji parku bude stát šestitřídní mateřská škola za šedesát milionů korun se zahradou a vývařovnou. I její podobu podle návrhu ateliéru Loxia investor zveřejnil. Inspirací byla železnice, jež na pozemku ještě před pár lety fungovala.

Parková čtvrť

  • Celkem má na Žižkově vzniknout 2 100 až 2 600 bytů na 128 tisících metrech čtverečních.
  • Studii pro celé území vypracoval ateliér Jakuba Ciglera, který navrhl vnitřní podobu domů.
  • Central Group nakoupil pozemky v severní části žižkovského nákladového nádraží, pro kterou na rozdíl od té jižní neplatí stavební uzávěra, v červnu 2016 od britské společnosti Discovery Group.

Na základě dohody s radnicí Prahy 3 školku převezme od developera městská část. „V tuto chvíli ještě nevíme, jaké budou náklady na vnitřní vybavení školky, zda to bude třeba 10 nebo 15 milionů,“ dodává Fialková. Stejně tak připadne do správy Praze 3 také zmiňovaný park.

Podle některých členů radniční opozice však realita nemusí být tak růžová, jak ji představuje developer na veřejných setkáních a vizualizacích.

„I sám Central Group mluví o tom, že s výškami domů se ještě může pracovat, architektura může být jiná. Řeší se přitom jen asi třetina území a není odpověď na otázku, kde bude místo třeba pro základní školu, zda budou vnitrobloky přístupné veřejnosti, jak bude řešena návaznost na dvoranu nákladového nádraží a podobně,“ upozorňuje předseda zastupitelského klubu Žižkov (nejen) sobě Ondřej Rut (Zelení). Podle něj je chybou, že městská část nepožaduje pro areál územní studii, jaká vzniká třeba pro brownfield v Bubnech.

Dopravě může ulehčit metro

Předchozí majitel žižkovského brownfieldu, britská společnost Discovery Group, chtěl stavět velké obchodní a administrativní centrum. Původní projekt sklidil za svoji předimenzovanost silnou kritiku jak od místních, tak i od současné radniční opozice. A to především za hrozící problémy s dopravou.

Současný projekt snížil dopravní zatížení o zhruba 60 procent. V ulicích uvnitř čtvrti by měla být omezena rychlost na třicet kilometrů v hodině a v místech, kde mají ulice křižovat pěší zónu, vybuduje investor retardéry. Parkovat se bude převážně ve třech podzemních podlažích u každého domovního bloku.

Magistrátní zastupitelstvo navíc na svém posledním zasedání schválilo usnesení, ve kterém trvá na zachování trasování metra D severně od stanice Náměstí Míru přes Žižkov do stanice Vysočanská. Výstavbu to podle developera nijak neovlivní. V jižní části areálu nádraží mezi navrženou zástavbou a stávající historickou budovou je totiž stále jako územní rezerva ponechán koridor, který umožňuje vedení trasy i umístění stanice metra.