V bioplynové stanici zpracovávají vše, co si lze představit pod pojmem biologický odpad, tedy třeba slupky od banánu či brambor, zbytky jídla i suché listí.
Stanice po ročním zkušebním režimu včera nastartovala ostrý provoz. Odpady a prošlé potraviny se tam svážejí z velké části středních Čech i Prahy především z restaurací, jídelen či supermarketů.
Díky použitým technologiím jde o nejmodernější zařízení svého druhu v České republice. Provoz bude postupně nabíhat na plnou kapacitu, kdy stanice ročně zpracuje přes 25 tisíc tun biologicky rozložitelných odpadů.
„Vyrábíme z nich bioplyn, který následně zčásti využíváme pro produkci elektrické a tepelné energie pro vlastní spotřebu stanice. Větší část bioplynu dále čistíme a používáme jako pohon v podobě bioCNG pro autobusy a naši svozovou techniku,“ popsal MF DNES Radek Lizec, jednatel firmy Compag, která se v Mladé Boleslavi stará o odpadové hospodářství a v níž polovinu vlastní město.
Odpad rozemelou na kaši
Zařízení ve skladové hale dovezený odpad nejprve zbaví obalů, plastů a dalších částic, následně jej rozdrtí doslova na kaši. „Tato biokaše se hygienicky vyčistí a následně se z ní ve válcových nádržích fermentuje bioplyn, který dále čistíme,“ vysvětlil obchodní manažer Compagu Pavel Urda.
Biometan jako pohonná hmota. Čistírna odpadních vod spouští nový projekt |
Takto vyčištěný plyn pokračuje do zásobníku pro čerpací stanici, která v areálu nově vyrostla a jezdí k ní tankovat právě městské autobusy s pohonem na CNG. Přebytky dodává stanice do plynárenské soustavy, kam ji v červenci připojil tuzemský distributor plynu GasNet.
Díky kuchyňskému odpadu se tak lidé v regionu nejen ekologicky svezou městskou dopravou, ale také si zatopí – pokud mají plynový kotel. Odpadním produktem je pak průmyslové hnojivo, které firma rovněž zpeněží dalším prodejem.
Plynu vyrobí více, než čekali
Během zkušebního provozu technici dolaďovali nastavení technologií. „Bylo například nutné přidat membrány, kterými se čistí vyrobený plyn, protože z jedné tuny odpadu stanice vyrobí více plynu, než se původně očekávalo, a to skoro o 40 procent více,“ uvedl primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati (ODS).
Pro město má stanice přínos nejen v tom, že umožní zpracovat kuchyňský odpad, ale i v tom, že zlevní náklady na provoz městských autobusů.
„Platit za tankování sice musíme, ale je to samozřejmě levnější. Přínos je také z hlediska životního prostředí,“ uvedl primátor Nwelati s tím, že využití biometanu v hromadné dopravě sníží produkci emisí CO2.
Autobusy na naftu vyřadí
„Momentálně jezdí na tento ekologický pohon dvě třetiny našeho vozového parku, ale do budoucna autobusy na bioCNG zcela nahradí veškerou naši techniku s pohonem na fosilní paliva,“ doplnil ředitel Dopravního podniku Mladá Boleslav Marek Džuvarovský a dodal: „Už víme, že se nám podařilo získat dotaci na dalších 17 autobusů.“
Nyní má město 32 autobusů, z toho 21 jezdí právě na plyn. Zmíněných 17 bude přibývat postupně podle dodávek od výrobce a možností financování do roku 2027. První čtveřici nových vozů město převezme ještě letos.
Bioplynová stanice stála firmu Compag 440 milionů korun, skoro polovinu pokryly různé dotační programy.
Tím však plány Mladé Boleslavi v oblasti zpracování odpadu nekončí. „Je to první krok naší vize komplexně zpracovávat komunální odpad z Mladé Boleslavi a okolí. To samozřejmě není možné bez peněz, proto mě těší, že se nám podařilo uspět s projektem Bezodpadové Mladoboleslavsko. Zhruba 200 milionů korun dostaneme přes ministerstvo životního prostředí a přes Státní fond životního prostředí. Součástí toho je i vybudování sběrného dvora, podzemní kontejnery a další investice,“ dodal první náměstek primátora Jiří Bouška (ANO).
Do budoucna bude snahou rozšířit bioplynovou stanici o zpracování veškerého komunálního odpadu.
19. května 2022 |